אזרח אריתריאה נרצח ואזרח נוסף של המדינה האפריקנית נפצע קשה בקטטות שפרצו הערב (ראשון) בכמה זירות בדרום תל אביב, וכללו השלכת אבנים ושימוש באלות ודוקרנים. שמונה מהמתפרעים נעצרו. במקביל, באזור אחר בעיר התקיימו הפגנות המוניות בדרישה לבחירות ולהחזרת החטופים, במסגרת "יום השיבוש" שיזמו ארגוני מחאה לציון תשעה חודשים למתקפת הטרור ב-7 באוקטובר.
תיעוד מהקטטה

צוותי מד"א פינו גבר שנפצע אנושות לבית החולים וולפסון, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. הפצוע קשה פונה לבית החולים איכילוב בתל אביב. המשטרה מסרה כי לפחות אחת מהזירות היא ברחוב תדהר, וכי שוטרי המפקדה המשימתית בדרום ת"א הגיעו למקום ופיזרו את המתפרעים, כולל שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר.
חובש בכיר במד"א יחזקאל גוטמן וחובש רפואת חירום במד"א שילה מייברג סיפרו: "נקראנו לקטטה עם מספר זירות, בזירה אחת שכב גבר כשהוא מעורפל הכרה עם פציעות חודרות בכל גופו, הענקנו לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימומים חבישות ומתן טיפול תרופתי לכאב, ופינינו אותו בדחיפות לבית חולים כשמצבו מוגדר קשה.
"פצוע נוסף שכב על הכביש, בזירה נוספת, כשהוא מחוסר הכרה ללא דופק ונשימה עם פציעות חודרות, מיד התחלנו בביצוע פעולות החייאה. פינינו אותו בדחיפות לבית חולים כשמצבו מוגדר אנוש תוך ביצוע פעולות החייאה".
4 צפייה בגלריה
תיעוד: קטטה בין אריתראים עם אלות ודוקרנים
תיעוד: קטטה בין אריתראים עם אלות ודוקרנים
אלות, אבנים ודוקרנים. הקטטה בדרום תל אביב
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע האלימות בדרך ההגנה בתל אביב
זירת אירוע האלימות בדרך ההגנה בתל אביב
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
כלי התקיפה בקטטה בין אריתראים בתל אביב
כלי התקיפה בקטטה בין אריתראים בתל אביב
כלי תקיפה שאותרו בזירה
(צילום: דוברות המשטרה )
4 צפייה בגלריה
כלי התקיפה בקטטה בין אריתראים בתל אביב
כלי התקיפה בקטטה בין אריתראים בתל אביב
(צילום: דוברות המשטרה )
לפי גורם במשטרת מחוז תל אביב, "בכל זמן נתון יש מתח רב בין קבוצות מתנגדי המשטר למצדדי המשטר האריתיראי, וכל הוויכוח הזה נעשה כאן בתל אביב הרחק ממדינתם". הגורם ציין כי כי באופן קבוע יש התקהלויות של הקבוצות השונות. "מספיק שקבוצה אחת תזהה מישהו מהקבוצה השנייה, ובין רגע זה יכול להפוך לקטטה רבת משתתפים שבה משליכים אבנים, ברזלים ומכל הבא ליד אחד לעבר השני".
בשלב זה עדיין לא ידוע מה גרם לפרוץ הקטטה ההמונית שהחלה בדרך ההגנה, בתפר שבין התחנה המרכזית לשכונת התקווה. הקטטה התפצלה לסמטאות סמוכות, והנדקר שנפצע אנוש ובהמשך מת מפצעיו אותר כאמור ברחוב תדהר שסמוך למקום שבו פרצה המהומה.
לפי הגורם במשטרת מחוז תל אביב, "המתח בין הקבוצות מבעבע כל הזמן מתחת לפני השטח, ובכל רגע יכול להתפתח לקטטה המונית של עשרות עד מאות משתתפים שבה יש פצועים רבים ואפילו הרוגים". כוחות גדולים הגיעו לזירה על-מנת למנוע התלקחות מחודשת של הקטטה. חקירת הרצח הוטלה על היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב.
בסוף חודש מאי האחרון, אזרח אריתריאה כבן 30 נדקר למוות במהלך עימותים בין מתנגדי המשטר האריתריאי לתומכיו, שהתפתחו בשכונת התקווה בעיר. הוא נפצע תחילה באורח אנוש ופונה לבית החולים איכילוב, אך שם נאלצו לקבוע את מותו. חמישה אריתריאים נוספים נפצעו בעימותים, בהם שלושה באורח קשה.
באותו חודש אירע רצח נוסף על רקע העימותים בין תומכי המשטר האריתריאי למתנגדיו, ואזרח זר בן 38, השייך למתנגדי המשטר, נדקר למוות. אזרח זר נוסף כבן 20 נפצע מדקירות באורח קשה בשכונת התקווה. בחודש ספטמבר האחרון אירעו מהומות ענק בתל אביב, בין תומכי המשטר באריתריאה למתנגדיו, שבהן נפצעו יותר מ-135 בני אדם, בהם לפחות 15 באורח קשה.
העימותים בין הצדדים בישראל אינם דבר חדש, והם התחילו כבר לפני כמה שנים. כך למשל, בשנת 2019 דקרו שלושה מתנגדי משטר אריתריאים ששוהים בישראל תומך משטר אריתריאי. השלושה הלמו בו עד זוב דם, כשהיו מצוידים בסכין ובאלות ברזל, כי נמנה עם תומכי המשטר. לפני כשנתיים הסתיימה קטטה המונית שהתרחשה סמוך ליום העצמאות של אריתריאה בדקירתו למוות של מבקש מקלט.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום