חמאס פרסם הערב (יום ד') סרטון חריג של טרור פסיכולוגי, שבו הציג תיעודים מפיגועים בישראל בתחילת שנות ה-2000 - ואת הקראת צוואתו של ג'עפר מונה, המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב בסוף חודש אוגוסט, וכמו כן, אדם (שהוצג בטשטוש) שמקריא צוואה - כמו מה שנראה רגע לפני יציאה לפיגוע. "כל יום שעובר, כשברקע יש תוקפנות נגד עמנו בעזה, יכפיל את שטר הנקמה. הדבר היחיד בתמורה לדם יהיה שם", אמר.
2 צפייה בגלריה
ג'עפר מונה המחבל המתאבד בתל אביב
ג'עפר מונה המחבל המתאבד בתל אביב
ג'עפר מונה
2 צפייה בגלריה
החשוד הולך עם תיק ברחוב
החשוד הולך עם תיק ברחוב
המחבל עם התיק על גבו, דקות לפני הפיצוץ
הפיגוע בתל אביב, שבו נפצע באורח בינוני עובר אורח שעבר במקום על קורקינט, לא סווג עד כה כהתאבדות. עם זאת, בסרטון הטרור הפסיכולוגי שפורסם הערב תועד המחבל כשהוא אומר "אני הלוחם מגדוד אל-קאסם, השהיד החי בעזרת אללה, ג'עפר מונה. אתם (ישראל - ע"ח ואב"ק) הדלקתם אש שלא תיכבה עד שנוציא אתכם מאדמתנו בעזרת אללה ובהשפלה. הכנו לכם פיגועים. האש שהדלקתם הולכת לשרוף אתכם, את המתנחלים שלכם ואת הצבא שלכם".
על הפיגוע אז קיבלו אחריות משותפת חמאס והג'יהאד האיסלאמי, אך במערכת הביטחון בדקו אם היה גורם אחר ששילח את המחבל. בהצהרה שמסר ביממה שלאחר הפיצוץ, התייחס מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר לזהותו של המחבל: "לא מדובר באדם שנמצא אצלנו במערכות או מופיע במאגרים שלנו, והמטען כנראה יוצר בשטחים. ההערכה היא שהמחבל היה אמור להגיע למקום מסוים, וכנראה הבחין בבית הכנסת. הוא החליט לעצור לרגע לדרוך את המטען, אבל כנראה לחץ על משהו אחר והפעיל אותו".
מנהיג חמאס יחיא סינוואר מנסה מאז פרוץ המלחמה להדליק את גזרת יהודה ושומרון, ויחד עם איראן הוא מזרים לגדה המערבית כספים רבים ואמצעי לחימה. עד כה חמאס לא הצליח לגרור את הרחוב הפלסטיני בגדה, ולא ראינו הפרות סדר המוניות או עימותים נרחבים עם כוחות צה"ל.
פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל )

במקביל, לפני חודשים ארוכים כבר זיהו בשב"כ את המגמה של פיגועי המטענים, המתרחשים ברובם ברחבי יהודה ושומרון, והתריעו על כך שאופי הפיגועים בגזרה משתנה ושאיום המטענים הולך וצובר תאוצה. כחלק מהמאבק בייצור המטענים הכניס אלוף פיקוד המרכז אבי בלוט את תפיסת החומרים הדו-שימושיים (למשל, דשן) להישגים הנדרשים מהכוחות.
פיגועי התאבדות, נציין, יהוו עוד עליית מדרגה בטרור המטענים. הם דורשים גיוס, תשתית והכנה, ועליית מדרגה שכזו מעלה חשש מחזרה לימים הקשים של האינתיפאדה השנייה. במערכת הביטחון העריכו בתחילת החודש כי אנחנו לא באותם ימים של 2002, אך עם זאת, החשש הגדול הוא מפיגועי התאבדות בלב ישראל - במיוחד לקראת החגים. בשל כך פתח פיקוד המרכז במבצע "מחנות קיץ" בגזרה, תוך התמקדות במחנות הפליטים בצפון השומרון, ג'נין, טול כרם, נור א-שמס ועוד. עד כה חוסלו במהלך המבצע כ-70 מחבלים, ועשרות רבות נעצרו.