כשעתיים לאחר הפיגוע ברכבת הקלה בשדרות ירושלים ביפו שבו נרצחו שבעה בני אדם, טען השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי אם המחבלים השתמשו במסגד אל-נוזהא הסמוך, יש להרוס אותו. אלא שהערב (חמישי), בעיצומו של חג ראש השנה, פרסמה המשטרה הקלטה משיחה של אחד המתפללים במסגד למוקד המשטרה - שבה הוא מדווח על המחבל שנכנס למקום עם רובה M-16.
האזינו להקלטת השיחה
(צילום: דוברות המשטרה )

2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ביפו
זירת הפיגוע ביפו
זירת הפיגוע ביפו
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע ביפו
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
"יש לנו עכשיו שיעור. עכשיו ירו בחוץ. הוא נכנס למסגד אמר אף אחד לא ייצא. הוא נכנס ויצא - ואמר מי שיוצא נהרוג אותו", אמר המדווח מתוך המסגד. "בן אדם עם חולצה שחורה ורובה דומה ל-M-16. היורה יצא מחוץ למסגד. במסגד יש מהומה אנחנו כל יום שלישי עושים שיעור דתי ביחד".
חקירת הפיגוע העלתה כי שני המחבלים הפלסטינים שביצעו את הטבח, שוהים בלתי-חוקיים מחברון, הגיעו לפני מסע הרצח למסגד שהוקם לפני 84 שנה. השניים, מוחמד מסק (19) ואחמד אל-היימוני (25), איימו על המתפללים במסגד ואף החביאו תיקים בשירותים של המסגד. מסק חוסל בזירה, אל-היימוני נפצע קשה.
תושבים ביפו אמרו כי "השיחה שפרסמה המשטרה חשובה לכולנו. זו הוכחה שמתפללים התקשרו ודיווחו ולא שתקו. על בן גביר להתנצל על דבריו. הוא איים בהריסת המסגד ובסגירתו - דבר שלא מקובל על אף אחד". עוד אמרו כי "הוא בן אדם לא אחראי. במקום לבדוק את הנושא לעומק התחיל לדבר לתקשורת על דברים שקריים. המשטרה עשתה עבודה נכונה כשפרסמה את ההקלטה, אחרת ימשיכו להסית נגדנו".
עלי, האימאם של המסגד, סיפר אתמול ל-ynet: "אחד המחבלים שהחזיק ביד M-16 פתח את הדלת, הציץ עם הראש, וצעק "אף אחד לא יוצא החוצה, מי שיוצא משלם בראש שלו'. אחר כך הוא יצא והתקשרנו למשטרה". בהתייחס לאיומי בן גביר, אמר עלי: "הוא מסוגל להיכנס לפה? סיכה מהמסגד הוא לא יהרוס. אנחנו לא אשמים בכלום. אנחנו חיים כבר 70 שנה אחד עם השני, ערבים עם יהודים, שיישב במקום שלו".
מתפלל במסגד שביקש לא להיחשף סיפר: "הם הגיעו מכיוון שדרות ירושלים למסגד עם תיקים גדולים על הגב. אחר כך הם החביאו את התיקים בשירותים והוציאו מהם נשק וסכין. הם איימו עלינו לא לצאת, ואז הלכו לכיוון הרחוב, ראו שהרכבת עוצרת בתחנה והתחילו לירות באנשים מטווח אפס. רצתי אחריהם, אנשים נפלו על הרצפה וצרחו".
במערכת הפוליטית תקפו בחריפות את השר בן גביר בעקבות איומיו. בממשלה בחרו להפנות את האשמה בעקבות הפיגוע אל המערכת המשפטית.