נתניהו בפתח ישיבת הקבינט: "התגובה תהיה חזקה, מהירה ומדויקת"
(צילום: עומר מירון \ לע"מ)

הקבינט המדיני-ביטחוני הכריע אמש (שבת) כי בית המחבל חיירי עלקם, שרצח שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בירושלים, ייאטם "בהקדם האפשרי". עשרות התאספו שלשום מחוץ לביתו של עלקם, ואביו מוסא אמר אתמול כי "ברוך השם, אלוהים ציווה לבן שלי שיהיה שהיד - וזה גורלו".
בסיום הדיון, הפיץ הקבינט הודעה שלפיה הוחלט על כמה צעדים בעקבות הפיגועים - אך לפי שעה לא ברור מה מהם יתבצע, ובאיזו מהירות: • שלילת זכויות בביטוח הלאומי והטבות נוספות למשפחות מחבלים תומכות טרור. • שלילת תעודות זהות למשפחות מחבלים תומכות טרור. החוק יידון היום בישיבת הממשלה. • הוספת אלפי אזרחים נושאי נשק באמצעות זירוז והרחבה של רישוי מתן כלי ירייה. • צעדים לחיזוק ההתנחלויות שיובאו השבוע, "בתגובה לפיגועים הנתעבים ולחגיגות השמחה שבאו בעקבותיהם". • תגבור כוחות משטרה וצבא, מעצרים בהיקף נרחב ומבצעים ממוקדים לאיסוף נשק בלתי-חוקי. • כאמור, בית המחבל שביצע את פיגוע הטרור בירושלים ייאטם מיידית לקראת מימוש הריסתו.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט
ויכוח על איטום בית המחבל. ישיבת הקבינט
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
3 צפייה בגלריה
עלקם חיירי
עלקם חיירי
הבית ייהרס. עלקם חיירי
כבר בשנה שעברה הוקם צוות מנכ"לים בין-משרדי שעסק בנושא זכאויות למשפחות מחבלים. רוב המחבלים אינם תושבי מדינת ישראל, ועל כן מלכתחילה הם ובני משפחותיהם לא מקבלים מהביטוח הלאומי קצבאות. מביטוח לאומי נמסר כי בין השנים 2019 ל-2022 שלוש משפחות מחבלים קיבלו קצבת ילדים, וסך הקצבאות ששולמו למחבלים בשנים אלו היו פחות מ-20 אלף שקלים. תשלומי קצבאות מתבצעים על פי החוק, וכל שינוי בהם דורש חקיקה בכנסת. כבר היום, מי שביצע פשע לאומני ומת בשל כך - ממשפחתו נשללות קצבאות מסוימות, כמו קצבאות שארים ומענקי פטירה. גם מי שנדון למאסר על רקע לאומני לא זכאי לקצבאות מסוימות, כמו למשל לקצבת זקנה לאחר שחרורו.
במהלך ישיבת הקבינט, שנמשכה כשלוש שעות וחצי, התפתח ויכוח על עניין אטימת בית המחבל, שבמהלכו תקף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את היועצת המשפטית לממשלה - כפי שעשה לפני הדיון. בן גביר טען ששב"כ וצה"ל נרתמו לנושא אטימת הבית בהקדם, והוסיף כי "בשעה 08:00 הבאנו לייעוץ המשפטי את החומר שהיה מוכן לחתימה, לא הייתה סיבה לא לאשר את זה אז ולגמור את העסק. התכנון היה לעשות את זה לכל המאוחר בשבת בבוקר".
שר המשפטים יריב לוין טען כי מערכת המשפט "לא מבינה את ממד הזמן", ושאם לא תהיה פעולה מהירה הדבר עלול לעלות בהמשך במבצע צבאי. היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה, מנגד, הבהירה כי בניגוד לטענות הביאו לה את חוות הדעת המשלימה רק בערב, סמוך לצאת השבת. "ביקשתם השלמות", טען בן גביר. "לא הייתם צריכים יותר מחוות הדעת ב-08:00 בבוקר, עם המלצת שב"כ ואלוף פיקוד".

תיעוד מרגעי נטרול המחבל ליד בית הכנסת

קודם לכן טענה בהרב-מיארה כי דבריו של בן גביר אינם נכונים. "כפי שהובהר לשר בן גביר על ידי גורמי המקצוע ברשויות הביטחון ובמשרד המשפטים, החלטות פעולה של הדרג המדיני צריכות להיתמך בתשתית עובדתית, ועליו להציגה", נמסר. "בהתאם לכך, רק לפני שעה (ההודעה נמסרה ב-18:30 - ט"צ) הועברה ליועצת השלמת חוות הדעת הביטחוניות, ואלה נבדקות כעת. היועצת המשפטית לממשלה תעשה כל שניתן כדי לספק כלים משפטיים שיאפשרו את הגשמת מדיניות הדרג המדיני".
בכיר במערכת המשפט אף טען כי בן גביר "מנסה להפיל אחריות על הייעוץ המשפטי", וכי "הדברים ייעשו באופן שיעלה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי, כדי למנוע תביעות נגד ישראל".
הקבינט דן גם באטימת בית המחבל מסילוואן, שביצע את הפיגוע ליד עיר דוד - שבו נפצעו אב ובנו, קצין בצנחנים. נתניהו רצה לאטום את הבית בהקדם, ובן גביר טען ש"זה שלא נרצחו שם אנשים זה לא משנה. היה שם נס כי היה להם נשקים, אחרת זה אירוע של שמונה-תשעה נרצחים". בסופו של דבר לא התקבלה החלטה לגבי בית המחבל מסילוואן, אך יתנהלו דיונים לגביו.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
"בן גביר מגלגל אחריות, צריך למנוע תביעות נגד ישראל". השר והיועמ"שית
(צילום: גיל נחושתן, שלו שלום)
בן גביר ביקש בדיון גם להביא את חוק עונש מוות למחבלים. השרים דנו גם בקידום עונש מינימום למי שנושא נשק, והדגישו כי על אף שהוחמרה הענישה בחוק - רף פסקי הדין נותר בעינו, ואינו גבוה מספיק לדעתם.
"טוב שהצעתי לאטום התקבלה ובקרוב נאטום את הבית כולו ומהירות התגובה שלא הייתה בממשלה הקודמת חשובה", מסר בן גביר. "יחד עם זאת, נצטרך ליישם עוד מגוון צעדי תגובה כדי להבהיר לטרור שיש ממשלה חדשה בירושלים ושישראל יוצאת להתקפה ולא רק מתגוננת על נפשה".
בפתח ישיבת הקבינט אמר נתניהו: "התגובה שלנו תהיה חזקה, מהירה ומדויקת. מי שינסה לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו, ובכל מי שמסייע לו. כבר ביצענו מעצרים נרחבים של תומכי טרור, סייענים ומסיתים. אנחנו מתגברים כוחות ואנחנו עושים זאת בזירות שונות. נאטום ונהרוס בתי מחבלים בהליך מזורז כדי לגבות מחיר נוסף מאלה שתמכו בטרור. התהליך הזה כבר החל אתמול והוא נמצא בעיצומו. אביא הערב בפני הקבינט צעדים נוספים למאבק בטרור. זה כולל זירוז והרחבה באופן משמעותי של רישוי נשק לאזרחים מורשים. כפי שראינו פעם אחר פעם, כולל הבוקר, הדבר הזה מציל חיים. כמו כן, אביא בפני הקבינט שלילת זכויות בביטוח הלאומי ממשפחות תומכות טרור".
נתניהו הוסיף: "הממשלה הזאת תפעל בתקיפות, בנחישות ובעוצמה נגד הטרור, ונעשה זאת בקור רוח ובנחישות. אנחנו איננו מחפשים הסלמה, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש". על רקע החשש מניסיונות נקמה מצד קיצונים אמר נתניהו כי "אני קורא שוב לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים. אנחנו לא בימי המחתרת. יש לנו מדינה ריבונית, עם צבא, ממשלה וכוחות ביטחון מעולים. תנו להם לעשות את העבודה".
פורסם לראשונה: 23:52, 28.01.23