(צילום: ירון ברנר)

אחרי פרסום הרשימה, מגיעה גם ההערכה: במערכת הביטחון מעריכים שבטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יהיו קריאות נגד שרים בממשלה וחברי כנסת. על חלק מהשרים הוצבה לקראת הטקסים אבטחה ברמה גבוהה במיוחד מחשש למחאות נגדם.
3 צפייה בגלריה
הר הרצל בירושלים
הר הרצל בירושלים
(צילום: רויטרס)
לצד הגברת האבטחה על האישים השונים מצד המשטרה והיחידה לאבטחת אישים בשב"כ, בבתי העלמין הצבאיים צפויים להיפרס סדרנים. ברגע שיהיה אדם שיפר את הסדר הציבורי, הסדרן יזעיק שוטר שיוציא את האדם החוצה, גם אם הוא נמנה עם בני המשפחות השכולות.
גורם במערכת הביטחון אמר: "אין ספק שיהיו קריאות. הפוליטיקאים ידעו להכיל אותן, והן יושתקו מהר. כל משפחה שכולה תבין שאם היא תקרא קריאות היא תהרוס לא רק לעצמה, אלא לכל בית העלמין את הטקס, כי זה יגרור הוצאות של אנשים ואף אחד לא רוצה את זה".
השרים שעליהם הוצבה אבטחה ברמה גבוהה במיוחד הם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר המשפטים יריב לוין. חשש לקריאות משמעותיות קיים גם בנוגע לשרה מאי גולן, שתגיע לראשון לציון. גולן לא שירתה בצה"ל ולא עשתה שירות לאומי – מה שגורר מחאות חריפות כלפיה. מלבד גולן, חשש קיים גם לקריאות שיישמעו כלפי שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שיגיע לקריית גת.
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השר גולדקנופף. ישמע קריאות נגדו בקריית גת כי לא שירת בצבא?
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סמוטריץ' ובן גביר. האבטחה עליהם תוגברה
(צילום: עמית שאבי)
ל-ynet נודע כי מזכירות הממשלה שינתה ביומיים האחרונים את ההצבות של חלק מהשרים בבתי העלמין, מאחר שיש שרים ששוקלים אם להגיע או לא או לשנות את המיקום שנקבע להם.
מוקדם יותר פרסמה מזכירות הממשלה את רשימת שיבוץ השרים וסגניהם בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. לבית העלמין בחיפה, אחד הגדולים בארץ שאליו מגיעים רבבות מידי שנה, לא יגיע אף נציג מהממשלה – אלא חברת הכנסת שרון ניר מישראל ביתנו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישתתף, כמקובל, בטקס בהר הרצל יחד עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. שר המשפטים יריב לוין יגיע לבית העלמין באופקים, שר הביטחון גלנט יהיה בטקס בקריית שאול. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא שירת בצה"ל, יגיע לפי הודעת הממשלה לבית העלמין בבאר שבע, זאת על אף אזהרת חלק מהמשפחות השכולות לקיים מחאה נגדו במעמד הטקס.
שרים נוספים שיגיעו אל בתי העלמין, לפי הרשימה שפורסמה לבקשת ארגוני משפחות השכול ובראשם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, שסורבו תחילה: ניר ברקת – נתניה; מירי רגב – חולון; מיקי זוהר – שדרות; אבי דיכטר – פתח תקווה, שלמה קרעי – אשקלון, עמיחי שיקלי – אנדרטת הבדואים בצומת המוביל, עידית סילמן – קריית ענבים, גלית דיסטל אטבריאן – נס ציונה, אופיר אקוניס – נחלת יצחק, גילה גמליאל – עוספיה, יעקב מרגי – אשדוד. משה ארבל – רחובות, יצחק וסרלאוף – צפת, עמיחי אליהו – מגדל העמק, אופיר סופר – זכרון יעקב ורון דרמר – יבנה.
גם שרים אחרים שלא שירתו בצבא או עשו שירות מקוצר בלבד יגיעו לבתי העלמין השונים, חרף מחאות מתוכננות. בין היתר מדובר במאיר פרוש (חורפיש), מיכאל מלכיאלי (הר הזיתים חלקה תחתונה), בצלאל סמוטריץ' (לוד) ואורית סטרוק (חברון).