מנכ"ל משרד הבריאות: "בימים הקרובים נבחן הגבלות נוספות"
(צילום: לע"מ)

שיא נדבקים חדש בגל הרביעי: 5,140 ישראלים אובחנו עד אמש (יום ב') כחיוביים לקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול נערכו כ-103 אלף בדיקות (ללא בדיקות סקר) ושיעור החיוביים עמד על 4.9% - הנתון הגבוה ביותר בחודשים האחרונים.
16 חולי קורונה מתו שלשום, ומאז תחילת אוגוסט מתו 80 בני אדם מהנגיף. מאז פרוץ המגפה מתו בישראל 6,559 חולי קורונה.
בנוסף חלה עלייה במספר החולים המאושפזים בבתי החולים. מהנתונים עולה כי 599 חולי קורונה מאושפזים ברחבי הארץ, 373 מהם במצב קשה (המספר הגבוה ביותר מאז סוף מרץ). מדובר בעלייה קלה לעומת המספר אתמול בבוקר. עלייה קלה נרשמה גם במספר המחוברים למכונות הנשמה: 61.
מספר המתחסנים בחיסון השלישי ממשיך לעלות ועומד על 573,713. בתשעת הימים הראשונים של אוגוסט קיבלו 28,484 ישראלים את מנת החיסון הראשונה - ממוצע של יותר מ-3,150 ביום - אך עדיין נותרו כמיליון ישראלים בני 12 ומעלה שטרם קיבלו את החיסון הראשון.
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, תל השומר
מחלקת הקורונה בתל השומר. מספר החולים קשה הגבוה מאז מרץ
(צילום: טל שחר )

לא מחוסנים בני 60 ומעלה? הסיכוי למחלה קשה גבוה פי 5 לפחות

מנתוני משרד הבריאות עולה עוד כי בקרב לא מחוסנים בני 60 ומעלה, הסיכוי לפתח מחלה קשה גבוה פי כמה וכמה מאשר אצל אלו שהתחסנו בשתי מנות לפחות נגד קורונה.
3 צפייה בגלריה
באדום - חולים קשה בני 60+ שנוספו ואינם מחוסנים; בכחול - מחוסנים (מנורמל לפי מיליון תושבים)
באדום - חולים קשה בני 60+ שנוספו ואינם מחוסנים; בכחול - מחוסנים (מנורמל לפי מיליון תושבים)
באדום - חולים קשה בני 60+ שנוספו ואינם מחוסנים; בכחול - מחוסנים (מנורמל לפי מיליון תושבים)
(מתוך הטוויטר של אמיר ארגואטי)
מהנתונים עולה כי בקרב החולים הקשים בני 90 ומעלה, שיעור החולים הקשים שלא התחסנו גבוה פי 5 מאלו שהתחסנו, על פי חישוב של חולים קשים ל-100 אלף תושבים בגיל זה. בקרב בני 80 עד 89 היחס גבוה יותר והוא עומד על פי 6.5 לפי השיעור באוכלוסייה, בגילים 70 עד 79 מספר הלא מחוסנים במצב קשה ביחס לגודלם באוכלוסייה גבוה פי 4.5 ממספר המתחסנים והיחס בגילים 60 עד 69 הוא פי 8.
מכאן עולה כי יש פער גדול, ולמרות שבמספר הכללי מספר המחוסנים בני 60 ומעלה גבוה יותר ממספר הלא מחוסנים - אם מחשבים את היחס שלהם באוכלוסייה מקבלים כי הסיכוי לבני 60 ומעלה לפתח מחלה קשה גבוה מאוד ללא מחוסנים מאשר למחוסנים. הנתונים דומים גם בקרב צעירים יותר, אך שם רובם של החולים הקשים אינם מחוסנים כלל ורק מחוסנים מעטים בני 49 ומטה פיתחו מחלה קשה.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן כי מתוך כ-600 אלף מתחסנים במנת חיסון שלישית, התקבלו כד כה פחות מ-50 דיווחים על תופעות לוואי בסמיכות לקבלת החיסון. עוד נמסר כי התופעות שדווחו היו קלות וחלפו במהרה, וכללו בעיקר כאבים במקום ההזרקה, חום או בחילה.
אתמול אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי אף שהמצב מדאיג, בשלב זה אין מניעה לפתוח את שנת הלימודים כסדרה: "אנחנו פועלים עם משרד החינוך כדי ששנת הלימודים תיפתח כמתוכנן. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מנתוני התחלואה. בשלב זה אין מניעה לפתוח את מערכת החינוך בזמן. צריך לשקול זאת בהמשך".
הוא הוסיף כי "מגמת העלייה בתחלואה נמשכת. אנחנו עוקבים באופן שוטף ופועלים לבלימתה בדרכים שונות אבל המצב מדאיג. הקבינט אישר שורת צעדים שאנחנו מקווים שיסייעו. בימים הבאים נבחן אם התחלואה נבלמת או שעלינו להביא לאישור צעדים נוספים כגון צעדי ריחוק והתו הסגול".
3 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים
בדיקות סרולוגיות לתלמידים בקריית יערים, אתמול
(צילום: גיל יוחנן)
על האפשרות שהחיסון השלישי יינתן גם לאוכלוסיות צעירות מגיל 60 אמר פרופ' אש: "ככל שאנחנו יורדים לגילאים יותר נמוכים אנחנו רוצים לראות שהמסקנות שהגענו לגבי בטיחות החיסן הן נכונות. אנחנו שוקלים עכשיו אם להרחיב לאוכלוסיות נוספות. מהן? זה יכול להיות סקטורים מסוימים, למשל עובדי צוות רפואי בבתי חולים. יכול להיות שנוריד את הגיל ל-50 או 40. נצטרך לקבל החלטות בימים הקרובים".
אתמול, עם סיום חופשת "בין הזמנים", חזרו לספסל הלימודים במוסדות התורה ילדים ונערים בגילי היסודי, התיכוני והעל-תיכוני, לצד אנשים נשואים. גורמי המקצוע ומקבלי ההחלטות בדרג המדיני עוקבים מקרוב אחר חידוש הלימודים במוסדות החרדיים, ובוחנים את השפעותיו על תחלואת הקורונה, כמעין פיילוט לא רשמי לקראת 1 בספטמבר.
ועדת החוקה של הכנסת דנה אתמול בבוקר באישור התקנות שעליהן החליט קבינט הקורונה להחלת התו הירוק בכל כמות משתתפים באולמות, גני אירועים, כנסים, אירועי תרבות וספורט, מכוני כושר וסטודיו, בתי מלון, בתי קולנוע ומסעדות. במתחמים שבהם פועל תו ירוק תתאפשר כניסה עבור מחוסנים ומחלימים או באמצעות בדיקת קורונה שלילית. עד 20 באוגוסט יחול התו הירוק על בני 12 ומעלה, ואז יחול על כל הגילים. הדיון עסק גם בהחלטת הקבינט להחריג בתי תפילה ולהחיל תו ירוק רק במקומות שבהם יהיו יותר מ-50 מתפללים.
לצד זאת, במשרד הבריאות שוקלים להמליץ לקבינט הקורונה בימים הקרובים על הגבלות חדשות. אחת ההגבלות שנשקלות היא הגבלת התקהלות באירועים גדולים תחת התו הירוק עד 500 משתתפים, וכן הפעלה מחודשת של "התו הסגול" במקומות שלא חל עליהם התו הירוק - כמו מתחמי קניות. במקומות אלו ההצעה היא להגביל נוכחות ליחס של אדם אחד לכל שבעה מטרים רבועים.
פורסם לראשונה: 19:15, 09.08.21