דובי איכנולד, מנכ"ל הוצאת הספרים של ידיעות אחרונות ומפקד מצ"ח–צור בזמן אסון צור הראשון ב-1982, ואחד הניצולים היחידים באסון, בירך על ההחלטה להקים ועדת חקירה רשמית לאסון "בעקבות ממצאים חדשים". בריאיון ל-ynet radio אמר הבוקר (שני) איכנולד כי יש "לתת את המנוחה הנפשית ל-76 משפחות, ומדובר על עשרות ומאות נכדים ובני משפחה נוספים".
אתמול מסרו בהודעה משותפת צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל כי תוקם ועדת חקירה רשמית לאסון צור הראשון בעקבות "ממצאים מחדשים, שלא עמדו בפני ועדת זורע והפרקליט הצבאי הראשי באותה עת, המחזקים את האפשרות שקריסת המבנה נגרמה כתוצאה מפיגוע חבלני". הפרשה נבחנה מחדש בעקבות שורה של תחקירים ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
3 צפייה בגלריה
חילוץ הלכודים בצור
חילוץ הלכודים בצור
חילוץ הלכודים בצור. "הגיע הזמן לקבוע שזה היה פיגוע"
(צילום: מיקי שוביץ, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
אסון צור
אסון צור
(צילום: מיקי שוביץ, לע"מ)
"הגיע הזמן לקבוע שזה היה פיגוע חבלני, אנחנו יודעים את הכול, מי עשה את זה ומי תכנן את זה, שב"כ יודע את זה", הדגיש איכנולד. "אחמד קסיר הוא הבחור שעשה ומי שתכנן את זה הוא עימאד מורנייה. יומיים קודם הוא היה אצלו בבית, אמא שלו מספרת איך הם תכננו את זה. הם ישבו בארוחת ערב, ומורנייה שלח אותו אל מותו".
במאי 1985, לאחר נסיגת צה"ל לרצועת הביטחון, חשף חיזבאללה את זהותו של קסיר וסימן אותו כמי שאחראי לפיגוע בצור. "בטהרן יש רחוב על שמו של קסיר", הוסיף איכנולד. "מאז ועד היום, יום האסון מצוין כ'יום השהיד'. נסראללה תמיד מזכיר אותו וכל הפרטים ישנם, יש עדויות, צריך פשוט לתכלל את הכול. שמישהו יראה את הכל ויגיד, בעיקר למשפחות. לא להגיד שזה היה פיצוץ גז, שכיווץ לאורך השנים את עוצמת הפיצוץ".
איכנולד הדגיש: "צריך להבין את אותה תקופה, האסון אירע אחרי 'סברה ושתילה', אחרי פרשת אלי גבע ומדינת ישראל הייתה מפולגת ומפורקת. אברום שלום, ראש השב"כ דאז, החליט מיד שזה היה פיצוץ גז, מה שהפחית מעוצמת האסון הגדול - 76 חיילים נהרגו. זה אסון שנשכח ולא בכדי. אסון צור בתחתית מדרגות השכול במדינת ישראל, והכל בגלל שקבעו שזה פיצוץ גז. פיצוץ גז יכול להתרחש גם בדיזינגוף ובפתח תקווה, ולא בהכרח בעת מלחמה.
3 צפייה בגלריה
המחבל אחמד קסיר
המחבל אחמד קסיר
בטהרן קראו על שמו רחוב. אחמד קסיר
"זה היה מחבל מתאבד, המחבל המתאבד הראשון. לדעתי אם המקרה היה נחקר בזמן ובאופן הנכון, אולי היו מונעים את אסון צור 2, שגם בו היו 26 הרוגים. אבל זה בדיעבד. כרגע הכוס המלאה היא שתיפתח חקירה רשמית ויגידו למשפחות: 'יקיריכם נהרגו ממחבל מתאבד שנכנס עם פיג'ו 504 לתוך הבניין ופוצץ את עצמו', וככה זה יסתיים".
לפני כחצי שנה, במלאת 40 שנים לאסון, החליט במפתיע ראש השב"כ הנוכחי רונן בר, בין היתר בזכות לחץ מצד גימלאים בשב"כ ובני המשפחות השכולות, על הקמת צוות משותף לשב"כ, צה"ל והמשטרה, שייקבע "אם ישנה האפשרות להגיע לראיות שיהוו בסיס לבדיקה רשמית מחודשת, באשר לנסיבות האירוע". השבוע נודע למשפחות, שאותו צוות בדיקה הגיע למסקנה כי ישנן ראיות מספיקות על מנת לפתוח מחדש את תיק אסון צור.
"אני חושב שרונן בר, שלא היה בכלל במלחמה, עוד היה ילד, היה אולי תלמיד, זה שהוא לא היה קשור לאברום שלום וליוסי גינוסר, זה אפשר לו לבוא ולהגיד 'בואו נפתח את הכול'". לדבריו, בעבר "זה לא היה נוח, זה היה שב"כ אחר ממה שהיום. היו טובת המדינה וכל מיני ערכים אחרים, אני לא רוצה להגיד קונספירציות, אני חושב שאנשים פעלו בתום לב, אבל היה צריך להשקיט את האירוע, ועניין פיצוץ הגז עשה את זה".