9 צפייה בגלריה
מרים נאור
מרים נאור
מרים נאור ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, שהלכה אתמול לעולמה, הובאה היום (שלישי) למנוחות בבית העלמין סנהדריה בעיר הולדתה ירושלים. קרוביה הקפידו לקרוא לה בהספדים "מירה", ונשיא המדינה יצחק הרצוג תיאר אותה "מלכת הצדק" ו"האם האוהבת והמגדלור של מערכת המשפט". ynet העביר את ההלוויה בשידור ישיר.
"מרים נאור הייתה לא רק שופטת נכבדה, אלא גם שופטת בגובה העיניים", אמר הנשיג הרצוג. "ביממה שחלפה מאז שקיבלנו בתהדהמה את הבשורה הכואבת על לכתה של מירה, נזכרנו באופן שבו ראתה לנגד עיניה את האדם. לפני כמה חודשים, כאשר נקראה לעמוד בראש חקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, היה בזה אמון נוסף של הציבור. גם את שליחותה המשפטית, שהפכה למשימתה האחרונה, הקפידה מירה למלא במסירות אינסופית כדי להגיע לשורשי האמת. היא הייתה האם האוהבת והמגדלור של מערכת המשפט".
9 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ואריה נאור
יצחק הרצוג ואריה נאור
"האם האוהבת, מלכת הצדק". הרצוג בהלווייתה של נאור
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הרצוג הוסיף כי "לפני קצת יותר מארבע שנים, כאשר נפרדה מבית המשפט העליון, אמרה מירה את הדברים הבאים: 'גם היום, בחלוף העשורים ולאחר שעברתי את כל הערכאות, אני מברכת בליבי שדרכי הובילה אל השפיטה'. התחייבת לשמור על מערכת המשפט, על עצמאותה ועל עשיית הצדק. כאשר אנחנו נפרדים ממך בטרם עת, אנחנו יכולים לומר לך בפה מלא - מילאת את תפקידך עד תום. הפצת אור למרחקים. תיזכרי בדורות ישראל כמלכת הצדק".
ראש הממשלה נפתלי בנט שנאם לאחר מכן פתח את דבריו עם הציטוט "דברי חכמים בנחת נשמעים" מספר קהלת. "כך נהגה מרים נאור. בעשרות השנים שבהן כיהנה דבריה היו חכמים וברורים, ובנחת הם נשמעו. אחת השופטות המשמעותיות של זמננו", אמר בנט שביקש להדגיש את אהבתה של נאור למדינה ואת מחויבותה לעתידה של ישראל.
9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואריה נאור
נפתלי בנט ואריה נאור
נפתלי בנט ופרופ' אריה נאור, בעלה של מרים נאור
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
הלווייתה של מרים נאור
הלווייתה של מרים נאור
(צילום: יואב דודקביץ')
"שוחחנו לפני חודשיים כשמרים הציגה בפניי את דו"ח הביניים לאסון מירון. שמעתי בקולה את הדאגה שלה, זו לא הייתה פעולה טכנית. היא באמת רצתה לתקן וביקשה שנפעל מהר לתיקון. כאב לה על האובדן המיותר והיה לה חשוב למנוע אסון כזה. היא פעלה מתוך שליחות עמוקה", אמר בנט. "אנחנו נפרדים היום משופטת עתירת זכויות שחיזקה את האמון של הציבור הישראלי במערכת המשפט. אישה קטנת מימדים - וגדולת נפש".

שקד ספדה בדמעות: "חברתי האהובה, אתגעגע אלייך"

שרת הפנים איילת שקד, שהייתה חברה קרובה של נאור, נפרדה ממנה בדמעות. "מירה הייתה רעיה מושלמת, אמא נהדרת וסבתא הכי מגניבה. בשבילי היא הייתה חברה", אמרה שקד בבכי. "מרים נאור הייתה אשת ירושלים, ומסלול חייה השתלב בהרמוניה עם מסלול חייה של מדינת ישראל. היא נולדה ערב הקמת המדינה. הייתה מאחרוני הילדים שנולדו בהר הצופים, לפני שהעיר נקרעה למשך 19 השנים הבאות, עד לאיחודה. בפיגוע ברחוב בן יהודה, שהיה מאירועי הטרור הראשונים והקשים שידעה ירושלים, התמוטט קיר על העגלה בה שכבה כתינוקת, אך בנס לא נפגעה. שֹר ההיסטוריה הועיד אותה לגדולות, וכנראה שגם הוא הבין שהסיפור הזה לא יכול היה להסתיים ככה", סיפרה שרת הפנים.
9 צפייה בגלריה
הלווייתה של מרים נאור
הלווייתה של מרים נאור
"שר ההיסטוריה הועיד אותה לגדולות". שרת הפנים שקד
(צילום: לע"מ)
"מאז שהכרנו ועד ימיה האחרונים ממש, שמרנו על קשר חם", אמרה שקד. "הסתמסנו מדי שבוע, נפגשנו לארוחות בוקר, ואפילו במהלך הקורונה נפגשנו בביתה תוך הקפדה על הכללים. בסיומו של כל ריאיון שבו הופעתי קיבלתי ממרים ביקורת קפדנית ומפורטת – מהות לצד ביקורת סטיילינג. בצירוף מקרים, גילינו שנולדתי באותה שנה ובאותו חודש של ילדיה התאומים. שיחתנו האחרונה הייתה ביום רביעי שעבר. בירכתי את מרים על קבלת פרס יקירת העיר ירושלים והבטחתי לבוא לטקס. אין ראויה ממנה לקבלת הפרס. עבור מרים, ירושלמית בכל רמ"ח אבריה, הייתה זו סגירת מעגל מרגשת. מרים חברתי האהובה, אתגעגע אלייך מאוד".
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שהחליפה את נאור בתפקיד, אמרה כי הבשורה על פטירתה הפתיעה את כולם. "מירה יקרה ואהובה, מותך הותיר אותנו הלומי צער, ולא מוכנים להיפרד", אמרה חיות. "כשמלאו לך 70 שנה נפרדת מכס השיפוט אחרי עשורים של שירות ציבורי נאמן, ואנחנו, חברייך השופטים והשופטות, התנחמנו בכך שלאחר פרישתך תמשיכי ללוות אותנו ולתת לנו מתבונתך. מי יכול היה אז להעלות בדעתו שבחלוף ארבע שנים בלבד ניפרד ממך לתמיד? כמה עצוב שאריה, אישך, ילדייך ונכדיך שהיו משוש חייך, נותרים עתה עם הכאב על חלומות של יחד שלא יתגשמו. איבדנו ענקית במשפט ואדם נדיר, ואני איבדתי חברה יקרה ואהובה".
שר המשפטים גדעון סער ספד גם הוא ואמר: "בעיניי, השם מרים נאור הוא כמילה נרדפת לשופטת, שבאישיותה מגלמת את הצהרת האמונים של השופט 'לשפוט משפט צדק, לא להטות משפט ולא להכיר פנים'. בעבודתה המשפטית והשיפוטית היוותה הנשיאה נאור סמל ומופת: אנליטית, יסודית, חרוצה, שולטת בפרטי הפרטים. שופטת מובהקת. בירור האמת על בסיס התשתית העובדתית, הוא אבן יסוד היסוד, של עשיית המשפט. ולצד חקר האמת - רדיפת הצדק".
9 צפייה בגלריה
מרים נאור
מרים נאור
מרים נאור ז"ל
(צילום: עמית שאבי)
9 צפייה בגלריה
הלווייתה של מרים נאור
הלווייתה של מרים נאור
שי ניצן ודורית ביניש מחוץ לבית העלמין
(צילום: יואב דודקביץ')
נפתלי נאור, בנה של מרים, אמר למשתתפים בהלוויה: "כל מי שמכיר את אמא יודע שהיא מאורגנת ומתכוננת לפרטי פרטים חודשים מראש. מיד בצאת חג החנוכה ארגנו את כל הכלים לחג הפסח. אין שום דבר שהיא לא שולטת בו. רק הדבר הזה שקרה לנו בהפתעה גמורה לזה לא ציפינו. בטח שלא אמא. כל מי שהכיר את אמא ידע שהיא אישה צדיקה, נקייה וטהורה. אמא, זוהי זכות וגאווה להיות במחיצתך. היית המגדלור שיישאר לעד כמצפן אישי לכל בני המשפחה והחברים. הכאב והתדהמה של כולנו גדולים מאוד. אנחנו אוהבים אותך וגאים בך".
נכדתה נטע אמרה כי "סבתא ידעה לעשות הרבה דברים, כמו לפתוח נאום ולהיות שופטת, אבל אף פעם לא שפטה אותנו, את הנכדים. סבתא שלנו הייתה, ועדיין, מודל לחיקוי. 'אהבה היא תמצית חיינו', כך אמרה. היא אהבה את המדינה, ועשתה הכול בשבילה. היא אהבה אותנו, את הנכדים ואת הילדים, ואת סבא שלי. אני זוכרת את היום שבו היא פרשה ואמרתי לה שאני שמחה שיהיה לנו יותר זמן ביחד. היום אני מתגעתעת למה שהיינו קוראים לו 'קייטנת סבא וסבתא'.
9 צפייה בגלריה
הלווייתה של מרים נאור
הלווייתה של מרים נאור
מחוץ לבית העלמין סנהדריה, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
9 צפייה בגלריה
הלווייתה של מרים נאור
הלווייתה של מרים נאור
(צילום: יואב דודקביץ')
"בזמן הקורונה המפגשים התחילו להיות רחוקים יותר, אבל עד ששמעתי על פטירתה לא הבנתי כמה גדול געגוע יכול להיות. אני מרגישה שנפל בחלקי כבוד רב ואני שמחה שיצא לי להכיר דמות כה משמעותית בחיי. סבתא, אני אוהבת אותך".
נאור נולדה בירושלים באוקטובר 1947. היא למדה משפטים באוניברסיטה העברית וב-1972 הוסמכה כעורכת דין. במשך כשבע שנים עבדה בפרקליטות המדינה ובינואר 1980 נבחרה לכהונת שופטת בבית המשפט השלום בירושלים כשופטת הצעירה ביותר בישראל. כעבור שמונה שנים קודמה לבית המשפט המחוזי בבירה.
ביוני 2001 מונתה נאור לכהונה בפועל כשופטת בבית המשפט העליון ובינואר 2015 הושבעה לתפקידת הנשיאה, עד שפרשה לגמלאות באוקטובר 2017. בשבוע שעבר הודיעה עיריית ירושלים על כוונתה להעניק לנאור את אות יקירת העיר ירושלים על פועלה בענף המשפט וקידום דיאלוג חוקתי עם הכנסת תוך שמירה על האיזון בין הרשויות, כפי שהכריזה הוועדה שבוחרת את יקירי העיר. על אף שנפטרה לפני שקיבלה את העיטור באופן רשמי, היא עדיין תיכלל ברשימת יקירי העיר.