המרד הנורבגי: תשעה שרים מהליכוד התפטרו מהכנסת עם הקמת הממשלה, ופינו את מקומם למועמדים הבאים אחריהם ברשימת המפלגה. הם עשו זאת במסגרת החוק הנורבגי - שמאפשר למי שהתמנה לשר להתפטר מתפקידו כח"כ, ולכהן רק כשר מקצועי במשרדו.
על פי החוק הנורבגי, ברגע שהשר רוצה לחזור לכנסת הוא יכול לעשות זאת - אך הוא חייב קודם לכן להתפטר מתפקידו כשר. רק לאחר חזרתו לכהן כח"כ המליאה תאשר אותו מחדש לתפקיד שר. מההליך הזה חוששים עכשיו שרי הליכוד, לאחר שהח"כים שאמורים לפנות את מקומם מעבירים מסר חד: לא נתמוך באישור המינויים מחדש לשרים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
נתניהו רוצה "אצבעות בטוחות", הח"כים הנורבגים לא מוכנים לעזוב
(צילום: מרים אלסטר)
בתחילת השבוע הודיע שר התפוצות והשוויון החברתי, עמיחי שיקלי, כי הוא מתפטר מתפקידו כשר לשוויון חברתי כדי לחסוך בכספי ציבור בצל המלחמה והתקציב הגדול שהיא דורשת. שיקלי הודיע כי יחזור לכהן כח"כ, מה שייאלץ את ח"כ ששון גואטה - שנכנס לכנסת במקום שיקלי - לפנות את מקומו.
ח"כים "נורבגים" אחרים, ששמעו על הכוונה להחזיר את יתר השרים שהתפטרו מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי, העבירו מסר לבנימין נתניהו: "אם שיקלי יתפטר, הוא יהיה השעיר לעזאזל, ונדאג שלא יהיה לו רוב לחזור לכהן במשרד התפוצות שמצריך אישור מחודש של המליאה". בכך למעשה יעבור המסר לשאר השרים שמבקשים לחזור לכהן כח"כים על פי רצונו של ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
השר שיקלי. הקפיא את כוונתו לחזור לכנסת כח"כ
(צילום: משה מזרחי)
בימים האחרונים עלתה לסדר היום האפשרות של ביטול החוק הנורבגי - גם בגלל המסר הציבורי הכולל חיסכון בכספי ציבור בזמן מלחמה - וגם משום שנתניהו מעוניין בסיעה מהודקת בכנסת, ורוצה "אצבעות בטוחות" על מנת לוודא שח"כים בספסלים האחוריים לא ייתנו את ידם למהלך נגדו. בעקבות המסרים החריפים שהעבירו הח"כים הנורבגים לשיקלי, האחרון בינתיים הקפיא את כוונתו לחזור לכנסת וככל הנראה נשאר לכהן כשר.
שיקלי ביקש לחזור לכנסת משום שחשב שאם כמה שרים יחזרו לכנסת המסר הציבורי, והחיסכון של כמה מיליוני שקלים בשנה, עשוי להיטיב עם הליכוד. אלא שכרגע השרים חוששים להתפטר ולחזור בשל המסרים שקיבלו, וככל הנראה שיקלי יקפיא את בקשתו.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
בצלאל סמוטריץ' במליאת הכנסת
אחרי המסרים שקיבלו: השרים חוששים להתפטר ולחזור לכהן כח"כים
(צילום: שלו שלום)
גורמים בליכוד אומרים כי אם נתניהו יהיה נחוש לעשות זאת ייתכן שהוא יצליח להחזיר את כל השרים לכנסת למרות האיומים, אבל הדבר כרוך במאמץ גדול ובלא מעט תרגילים פוליטיים שעלולים לצוץ תוך כדי. במצב שנוצר, לא ברור עד כמה נתניהו נחוש להמשיך עם המהלך נוכח הזעם הגדול של הח"כים בליכוד שמבקשים שלא להוציא אותם כעת מהכנסת, באמצע המלחמה.