עוד צעד במאבק של הממשל האמריקני נגד אלימות לכאורה מצד מתנחלים כלפי פלסטינים: ארה"ב הודיעה היום (רביעי) על הטלת סנקציות על ארגון "השומר יו"ש" ועל רכז הביטחון של ההתנחלות יצהר יצחק לוי פילנט. "אלימות מתנחלים קיצונים בגדה המערבית גורמת לסבל עז, פוגעת בביטחון ישראל ומערערת את הסיכוי לשלום ויציבות באזור", אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר.
לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה: "ישראל רואה בחומרה רבה הטלת עיצומים על אזרחי ישראל. הנושא נמצא בדיון נוקב עם ארצות הברית".
2 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים (ארכיון)
(צילום: מאבק על כל דונם)
המהלך האמריקני של הממשל בוושינגטון נגד אישים וגופים מקרב המתנחלים צבר תאוצה בחודשים האחרונים, וכלל בין היתר הטלת סנקציות על שורה של פעילי ימין קיצונים. מדינות אחרות ברחבי העולם נקטו צעדים דומים. בתחילת החודש נחשף ב-ynet כי ראשי מועצת יש"ע גיבשו מסמך שבו הם מונים את הצעדים שהם מבקשים מהממשלה לבצע כדי להילחם בתופעת הסנקציות ולעצור אותה.
לפי מחלקת המדינה האמריקנית, ארגון "השומר יו"ש" סיפק תמיכה למאחז הבלתי-חוקי חוות מיתרים שכבר נתון בעצמו לסנקציות מצד הממשל. בהתייחס ליצחק לוי פילנט מההתנחלות יצהר, האמריקנים טוענים כי בפברואר השנה הוא הוביל קבוצה של מתנחלים חמושים להקים מחסומים בכבישים ולתקוף פלסטינים כדי לגרש אותם מאדמתם.
הצהרת מחלקת המדינה קוראת לישראל להעמיד לדין אנשים וגופים שמעורבים באלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם בפברואר על צו נשיאותי חסר תקדים שבעקבותיו החל הממשל האמריקני להטיל סנקציות על מתנחלים שהיו מעורבים לטענתו בהתקפות אלימות נגד פלסטינים.
2 צפייה בגלריה
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר
"פגיעה בביטחון ישראל". מילר
(צילום: AP Photo/Nathan Howard, File)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש לפני שלושה שבועות עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, ודן עימם בעיקר בעיקר בסנקציות שהוטלו מאז פרוץ המלחמה על מתנחלים קיצונים, מאחזים לא חוקיים וארגונים, וכן בצרכים האזרחיים והביטחוניים של היישובים בעקבות המלחמה.
ראשי היישובים ביקשו מנתניהו למנות פרויקטור שירכז את הטיפול בסנקציות שהטילו שורת מדינות בחודשים האחרונים. הנוכחים במפגש קיבלו את הרושם כי ראש הממשלה, שביקש מהם שמות כאופציה למילוי התפקיד, צפוי למנות את הפרויקטור בקרוב. בלשכת ראש הממשלה סיפרו שהוא אמר לנוכחים "שזה יכול להיות רעיון טוב", אבל לא התחייב.
נתניהו אמר לנוכחים שהוא משתמש בכלים עוצמתיים כדי לטפל בהטלת הסנקציות בשני מישורים, הניסיון לעצור את התופעה אף גם לעזור למי שהוטלו עליו מגבלות. גורמים שהשתתפו בפגישה אמרו שנתניהו מבין את חומרת הדברים, והתרשמו שבשאלת המניעה ספק אם יצליחו לשנות את ההחלטות. לדבריהם, בהתמודדות מול הצעדים שננקטו מדינת ישראל לא עשתה הרבה וגם לא מסייעת לאלה שהוטלו עליהם הסנקציות.