3 צפייה בגלריה
ראש ממשלה בנימין נתניהו , אסתר חיות
ראש ממשלה בנימין נתניהו , אסתר חיות
ראש הממשלה נתניהו ונשיאת העליון חיות
(צילום: Menahem Kahana/Pool Photo via AP , חיים גולדברג / פלאש90)
לפי טיוטת פסק הדין בבג"ץ בעתירות לפסילת ביטול עילת הסבירות, מסתמן רוב בקרב 15 שופטי בית המשפט העליון לפסילת החוק, כאשר 8 מהם תומכים בפסילתו מול 7 מתנגדים. כך דיווח אמש (רביעי) עמית סגל בחדשות 12. לפי הדיווח, נשיאת בית משפט העליון היוצאת אסתר חיות כתבה בפסיקתה כי "חוק היסוד מהווה סטייה ניכרת מ'החוקה בהתוות', ועל כן חייב היה להתקבל בהסכמה רחבה, ולא ברוב קואליציוני דחוק".
ברשות השופטת גינו את הדלפת הטיוטה, והדגישו כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".
הכותרת
הדרמה המשפטית שנשכחה מחכה מעבר לפינה
19:57
כאמור, מדובר בטיוטת פסק הדין, וחרף הרוב המסתמן, ייתכן כי עוד תעבור שינויים. במקביל, בדיווח צוין גם כי השופט עופר גרוסקופף תומך גם הוא בפסילת החוק, וכתב כי "הפטור ניתן לעומדים בראש הפירמידה, אך הדרישה להחיל עליהם את שלטון החוק היא בליבת הציווי כי אין אדם שאינו כפוף לשלטונו של החוק".
מנגד דווח כי השופט יחיאל כשר נמצא בין המתנגדים לפסילת ביטול עילת הסבירות, שכן "מלאכת תיקון חקיקת חוקי היסוד מצויה בסמכותה של הכנסת, ולא של בית משפט זה". גם השופט נועם סולברג כתב כי "עמי בעמדתי (שלא לפסול חוקי יסוד) ניצבים רוב שופטיו ונשיאיו של בית משפט זה".
3 צפייה בגלריה
 מעודד את השופטים המתנדנדים להחזיר את החקיקה לכנסת. השופט סולברג
 מעודד את השופטים המתנדנדים להחזיר את החקיקה לכנסת. השופט סולברג
מעודד את השופטים המתנדנדים להחזיר את החקיקה לכנסת. השופט סולברג
(צילום: שלו שלום)
במקביל, אחת האפשרויות שעומדת בפני השופטים היא לא רק פסילה או השארת החוק בתוקף, אלא גם החזרתו לכנסת לחקיקה. לפי הדיווח, השופט סולברג מנסה לשכנע את השופטים שדעתם חלוקה לפעול כך. החזרת ביטול עילת הסבירות לכנסת לחקיקה תקפיא את תוקף החוק והכנסת תצטרך לגייס רוב לתיקון החקיקה, דבר שכלל לא בטוח שיקרה בעת הנוכחית, עקב חולשתה. השופט סולברג נחשב לסמן שמרני בקרב שופטי העליון, כך שייתכן בהחלט ששופטים רבים מחזיקים בעמדה דומה.
הדלפת טיוטה של פסיקת בית משפט עליון היא אירוע חריג ביותר, ולמעשה לא התרחשה בישראל, למעט מקרה דומה שבו דלפה החלטתה של ועדת השחרורים בעניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. בתגובה להדלפה, התנועה לאיכות השלטון, היא העותרת המרכזית בעתירה נגד ביטול עילת הסבירות, דרשה מהיועצת המשפטית לממשלה "לפתוח לאלתר בחקירה פלילית על הדלפת טיוטת פסק הדין, ולחקור את האיומים על נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות".
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר כי "מטרת הדלפת הפסיקה היא להלך אימים על השופטים ולנסות להשפיע על עמדתם המקצועית, תוך הטלת אימה ותדרוכים אישיים על כל אחד מהשופטים ש'לא סרים למרותם'. מדובר בהתנהלות מאפיונרית ומסוכנת שמתאימה למשטרים אפלים, ולא למדינה דמוקרטית שמכבדת את עצמאות בית המשפט והשופטים. על היועצת המשפטית לממשלה להורות על חקירת ההדלפה באופן מיידי".
ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, אמר בתגובה להדלפת הטיוטה כי "מהרגע שבו הגשנו את העתירה לביטול פסילת עילת הסבירות הדגשנו כי יש לקבל בהכנעה כל פסיקה של בית המשפט העליון. ככל ובית המשפט העליון יבטל את פסילת עילת הסבירות, הרי שלא מדובר ב'מהפכה', אלא בפסיקה שהולמת את החקיקה ואת עקרונות היסוד שעליהם השתיתו האבות המייסדים את הדמוקרטיה הישראלית. התקופה הנוכחית מוכיחה יותר מתמיד כי איכות ומקצועיות של מנהלים בכירים בשירות הציבורי וביקורת על סבירות החלטות של שרים המכריעים גורלות הן עניין קיומי למדינת ישראל. רק היום קיבלנו הוכחה חדה נוספת לצורך בביקורת שיפוטית על סבירות החלטות של שרים, סביב התנהלותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בעניינה של נציבת שירות בתי הסוהר".

רוטמן לשופטים: "תתעשתו, זה חוסר אחריות לאומית"

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ביקר את ההחלטה לכאורה, שהודלפה: "בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית. אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתעשת ולהתחבר לרוח האחדות והאחריות המפעמת בכל שדרות הציבור, ולהימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם. אני וחבריי נמשיך ונעשה הכול כדי לוודא שלקחי 7 באוקטובר יופנמו ושהשינויים הנדרשים וההכרחיים במערכות השלטון כולן ובמערכת המשפט יתבצעו על ידי נבחרי העם, בהסכמות רחבות, כיאה למדינה דמוקרטית".
"מאות אלפי לוחמים ומפקדים בסדיר ובמילואים מוסרים את נפשם למען הכלל עכשיו בכל החזיתות, שני מיליון אנשים מפחדים מהדפיקה בדלת, ויש מי שמתעקשים להחזיר אותנו ל-6 באוקטובר", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהתייחסות לנושא. "פסילת חוק יסוד לראשונה בתולדות המדינה במחטף וברוב דחוק, מצערת ומעמיקה עוד יותר את הפילוג והמחלוקת ואת חוסר הבנת גודל השעה. כפי שהכנסת לא מקדמת כעת חוקים שבמחלוקת, כך ראוי ומצופה משאר מוסדות השלטון. זמן לניצחון ולאחדות".
"לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד. נקודה. סימן קריאה", הבהיר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "עצם קיום הדיון שהתקיים אודות החקיקה היה חמור, וכעת הכוונה לפסול את חוק היסוד, תוך הדלפת פסק הדין מראש לתקשורת - חמורה שבעתיים. הציבור הוא זה שבוחר את נציגיו, ומכוח בחירתם נבחרי הציבור מחוקקים חוקים. כך הדברים עובדים במדינה דמוקרטית מתוקנת. שופטי בג"ץ חייבים לגלות אחריות לאומית ולקבל את הכרעת העם - ולא לנסות להפוך את ישראל לדיקטטורה משפטית באופן מלא".
3 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר
שמחה רוטמן, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר
שמחה רוטמן, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר
(צילום: קובי קואנקס)
שר התקשורת שלמה קרעי בחר להשוות את מועד הפרסום והמלחמה לתקופת רצח רבין: "בזמן שמדינתנו היהודית והדמוקרטית נלחמת בכל הכוח באויב אנטי דמוקרטי ואנטי ציוני, מחליטה חבורה של שופטים, על חודו של קול, לכרסם ביסודות המדינה היהודית והדמוקרטית, בתקווה שרעמי התותחים ועשן הפגזים יהוו עבורם מסך של אש ועשן, בדיוק כמו לפני 30 שנה, מיד לאחר רצח רבין. עם או בלי קשר למלחמה, גם בג"ץ לא יכול ליצור לעצמו סמכויות יש מאין ולקעקע את יסודות הדמוקרטיה בישראל. אבל אם יחליט מי שיחליט לדרדר את מדינת ישראל לפי התהום, נצטרך להידרש לכך באופן מיידי. נאזן ונבלום את הדיקטטורה המשפטית שקורמת כאן עור, גידים ושרירים".
בצד השני של המפה הפוליטית נשמעו, כצפוי, אחרת לגמרי. יו"ר הפורשת של מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה: "ההדלפה של פסק הדין בעניין ביטול עילת הסבירות מהווה פגיעה חמורה בהליך המשפטי התקין. וכך גם המסגור המגוחך של הימין שמדבר על 'מהפכה משפטית שנייה'. כולנו יודעות ויודעים שאין כאן שום מהפכה - אלא מימוש עקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית השברירית שלנו, מימוש חובתה המקצועית של מערכת המשפט בתור שומרת הסף. החוק לביטול עילת הסבירות הוא כתם במפעל החוקה הציוני המפואר ופגיעה אנושה בשלטון החוק, טוב היה אם לא היה מחוקק מעולם וטוב אם יבוטל. ויפה שעה אחת קודם. מכונת הרעל הביביסטית ממשיכה להסית נגד בית המשפט. אותו בית משפט שמגן על החיילים והחיילות מפני חקירות בבתי דין בינלאומיים. עצרו מיד את קמפיין ההסתה המלוכלך שלכם. אל תהרסו את מעט האמון שעוד נותר".
ח"כ גלעד קריב על ההדלפה: "הדלפת פסק הדין המתהווה בעניין עילת הסבירות היא חרפה ופגיעה אנושה בבית המשפט העליון ובדמוקרטיה הישראלית. מהביקורת שמטיחים המדליפים קל ללמוד מאיזה צד הם מגיעים, ומה היא עמדתם בסוגיה הרגישה. המעשה שעשו משבש באופן חסר תקדים את פעולתו של בית המשפט העליון והוא עדות ברורה על נכונותם לפגוע במעמדו ובשופטיו. כל ניסיון לחדש את המתקפה על בית המשפט העליון מצד פוליטיקאים בעקבות ההדלפה החמורה ייתקל בהתנגדות ציבורית אדירת ממדים".
פורסם לראשונה: 20:36, 27.12.23