ה"גרדיאן" הבריטי פרסם פרטים על ההנחיות שהועברו כביכול לאלפי המחבלים של חמאס, שחדרו לישראל בבוקר ה-7 באוקטובר וביצעו את מתקפת הפתע הרצחנית. לפי ה"גרדיאן", כדי לשמור על חשאיות המבצע, ההנחיות הראשונות הועברו למחבלים רק שעות ספורות לפני תחילת הטבח.
ב"גרדיאן" נכתב כי לפני 04:00 בבוקר נדרשו מחבלי חמאס שלקחו חלק באימונים השוטפים של ארגון הטרור, ולא תכננו ללכת למסגדים הקבועים שלהם לתפילות הבוקר, ללכת להתפלל. כששעה לאחר מכן, כששמי עזה החלו להתבהר, התקבלו הוראות חדשות – שהועברו בעיקר מפה לאוזן. ב-05:00 נדרשו המחבלים ללכת לבתיהם, להביא את כלי הנשק והתחמושת שלהם ולהגיע חמושים לנקודות ספציפיות. גם אז, למחבלים לא נאמר מה עומד לקרות ואיזו פעולה הם עומדים לבצע.
3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: פריצת הגדר בדרום רצועת עזה
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
ההנחיות התפשטו ברחבי הרצועה מפה לאוזן, כדי לשמור על המבצע חשאי ככל שניתן. תחילה הן הועברו למפקדי הגדודים – שבהם מאה מחבלים או יותר. בהמשך נמסרו למפקדי המחלקות - שמונות 20 או 30 מחבלים - ולאחר מכן למפקדי החוליות. אז הועברו ההנחיות לחברים, לשכנים ולקרובי המחבלים שהצטרפו אליהם לתרגילים שנערכו פעמיים בשבוע בעשרות מקומות ברצועה.
רק כשהמחבלים הגיעו לנקודות הכינוס חילק להם חמאס כלי נשק ותחמושת קטלניים יותר. רבים מהם התאמנו על כלי הנשק האלה בחודשים שקדמו למתקפה, ואחרי כל אימון החזירו אותם לחמאס. בבוקר ה-7 באוקטובר היו ברשותם מכונות ירייה, רובי צלפים, אר.פי.ג'י, רימוני יד וחומרי נפץ.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: מחבלים יורים אל עבר אזרחים בבארי
תיעוד: מחבלים יורים אל עבר אזרחים בבארי
המחבלים נכנסים לקיבוץ בארי
ב-06:00 בבוקר, כשהשמש כבר זרחה, ניתנו הפקודות האחרונות - הפעם בכתב. המחבלים נדרשו לשעוט לגדר ולחדור דרך הפרצות שיווצרו בגדר, ולאחר מכן להרוג חיילים ואזרחים בצד הישראלי.
שלוש משימות הועברו ליחידות השונות של חמאס בשבת בבוקר: הקבוצה הראשונה נדרשה לתקוף את בסיסי צה"ל הסמוכים לגדר הגבול עם עזה, ואת התושבים ביישובים הישראליים. הקבוצה השנייה נדרשה להגן על עמדות חמאס מפני החיילים שיתקרבו לגבול - לרוב באמצעות מארבים בכבישים. הקבוצה השלישית קיבלה הנחיה לקחת כמה שיותר חטופים לעזה, להביא אותם לפרצות בגדר ולמסור אותם לידי יחידות ייעודיות, שייקחו אותם למנהרות ברצועה.
3 צפייה בגלריה
לוחמת מגב יעל גוטליב שנפצעה והשוטר שהיה איתה רס״ר זיו ונוו מתחנת משטרת אשקלון
לוחמת מגב יעל גוטליב שנפצעה והשוטר שהיה איתה רס״ר זיו ונוו מתחנת משטרת אשקלון
חמאס פותח באש על ניידת משטרה ב-7 באוקטובר
(צילום: באדיבות משטרת ישראל)
לצד ההנחיות קיבלו היחידות מפות שמפרטות על פריסת הכוחות הישראליים, ונקודות ציון מרכזיות. כל יחידה שנדרשה לתקוף ישראלים קיבלה יעד משלה: בסיס של צה"ל, קיבוץ, כביש או יישוב. לפי ההערכות, מסיבת הטבע לא הייתה חלק מהמטרות של חמאס לפני היציאה למתקפה.
ה"גרדיאן" ציין שהדיווח מסתמך על גורמים רבים ועל פגישות עם גורמי מודיעין ישראלים, מומחים ומקורות שבקיאים בחקירות של המחבלים שנתפסו. לפי חלק מהמקורות מספר המחבלים שחצו את הגדר הוא 3,000, כולל מחבלים של הג'יהאד האיסלאמי. ב"גרדיאן" נכתב שגורמים בחמאס אמרו שהם החלו להתכונן למתקפה לפני שנתיים, ובישראל מאמינים שההכנות נמשכו בין שנה לשנה וחצי.