ארצות הברית פתחה בחקירה עצמאית של שתי תקריות ירי מצד כוחות הביטחון הישראליים, שגרמו לכאורה למותם של נערים פלסטינים-אמריקנים בגדה המערבית בחודש האחרון. בצעד חריג, חוקרי השגרירות האמריקנית בירושלים ביקרו בזירות הירי ובבתי ההרוגים, לקחו עדויות מהמשפחות ואספו ראיות לדו"ח שיוכן על שתי התקריות.
3 צפייה בגלריה
תאופיק חיג'אזי
תאופיק חיג'אזי
תאופיק חיג'אזי בן ה-17 שנהרג בחודש שעבר
מקרה מוות אחד שחוקרים האמריקנים הוא זה של הנער בן ה-17 מוחמד אחמד אל-חדור, שנולד בפלורידה ונורה למוות בשבת האחרונה בזמן שנסע במכונית עם בן דודו סמוך לכפר מגוריו בידו בהרי ירושלים. המקרה השני הוא של הנער תאופיק חיג'אזי בן ה-17 אף הוא, שנפגע בסוף ינואר מכדור בראשו במהלך עימות עם חיילים סמוך לעיירה אל-מזרעה אל-שרקייה, ממזרח לעיר רמאללה. דודו של הנער סיפר שהוא נפגע בזמן עימותים עם החיילים, שכללו יידוי אבנים.
חיג'אזי נולד בארה"ב והחזיק באזרחות אמריקנית. הוא חזר לעיירה הפלסטינית לפני כשנה וחצי. אביו עדיין נמצא בארה"ב, וצפה דרך הטלפון בהלוויית בנו. לאחר מותו, מחלקת המדינה האמריקנית קראה לישראל לערוך חקירה "מהירה ויסודית" של התקרית, ואף הצהירה כי קיבלה הבטחות מירושלים כי חקירה תתבצע על ידי המשטרה. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר לאחר מותו של הנער: "אין לנו את ההקשר המלא של מה שבדיוק קרה, אבל אנחנו מוטרדים מכך מאוד". הוא הוסיף שהבית הלבן יהיה בקשר רציף עם השותפים באזור כדי לקבל מידע נוסף.
פתיחת החקירה של ארה"ב מעידה על חוסר האמון של הבית הלבן בממשלת ישראל באשר לאופן שבו היא מתייחסת לפלסטינים ביו"ש, כמו גם ברצועת עזה. שלשום דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", מפי גורמים אמריקניים, כי ארה"ב חוקרת כמה מהתקיפות האוויריות שביצע צה"ל ברצועת עזה במהלך המלחמה, שבהן נהרגו אזרחים פלסטינים, וכן תקיפות בלבנון שבהן נעשה שימוש בחימושים עם זרחן לבן.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נאום בחירות פנסילבניה לרגל 6 בינואר
ג'ו ביידן. חוסר אמון של הבית הלבן בממשלת ישראל
(צילום: EPA/SHAWN THEW)
יממה לפני הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, הצהיר כי ארה"ב בוחנת דיווחים לפיהם ישראל פגעה באזרחים בעזה, במסגרת הנחיות שמטרתן להבטיח שמדינות המקבלות נשק אמריקני יפעלו בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי. מילר אמר כי "אנחנו מבקשים להעריך ביסודיות דיווחים על פגיעה באזרחים על ידי גורמים שמשתמשים בכלי הגנה שסופקו על ידי ארה"ב ברחבי העולם".
אחת מהתקיפות האוויריות שמחלקת המדינה חוקרת בוצעה ב-31 באוקטובר אשתקד במחנה הפליטים ג'באליה, ובה נהרגו יותר מ-125 בני אדם, אמרו הגורמים האמריקניים. במקביל, בישראל הדגישו כי התקיפה בוצעה נגד מפקד בחמאס שהתחבא במנהרה מתחת לבניין רב-קומות. חוקרי כלי נשק חושדים כי חיל האוויר הטיל בתקיפה פצצה במשקל 2,000 פאונד (כ-907 ק"ג), שייתכן כי סופקה לצה"ל על ידי ארה"ב.
משרד זכויות האדם של האו"ם טען כי בתקיפה נהרגו אזרחים רבים, וכי ייתכן שהיא מהווה פשע מלחמה. מנגד, גורמים בכירים בישראל סירבו לאשר איזה נשק שימש עבור התקיפה ב-31 באוקטובר, אך הדגישו כי נעשו מאמצים למזער את כמות ההרוגים האזרחים בתקיפה על ידי שימוש בפתיל השהיה, שאפשר לחימושים להתפוצץ מתחת לפני הקרקע.
3 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
הפצצת חיל האוויר בעזה בחודש הראשון למלחמה
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
החקירה שבה פתחה ארה"ב מבוצעת כאמור כחלק מתהליך חדש במחלקת המדינה, שנועד לתת לממשל כלים נוספים שיאפשרו לו להגביל סיוע צבאי למדינות שעשו שימוש לרעה בכלי נשק מתוצרת ארה"ב. אם החוקרים יקבעו שישראל אכן עשתה שימוש לרעה בכלי הנשק האמריקניים, הם עלולים להמליץ על הפסקת הסיוע הצבאי לצה"ל, או להציע להטיל מגבלות על השימוש בחימושים ובכלי הנשק.
עם זאת, הדובר מילר ציין כי תהליך הבדיקה עוצב כך שלא יבוצע במהירות, ומטרתו אינה לגרום לשינוי פתאומי במדיניות ארה"ב. "לא מדובר במנגנון תגובה מהירה", אמר. "להפך, התהליך עוצב כדי להעריך באופן סיסטמטי את הפגיעה באזרחים בתקריות, ולפתח את התגובות המדיניות בהתאם, כדי למזער את הסיכון לתקריות נוספות בעתיד". ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי צה"ל סירב למסור תגובה על חקירת ארה"ב, ולא ציין אם ישתף פעולה עימה.
החקירות האמריקניות מגיעות ברקע ביקורת מקרב מצביעי וחברי המפלגה הדמוקרטית, שמתנגדים לתמיכתו הגורפת של הנשיא ג'ו ביידן בישראל מאז פרוץ המלחמה, כאשר גם הנשיא, בהתאם, משמיע לאחרונה ביקורת הולכת וגוברת על ישראל ונגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.