קמלה האריס צפויה להבטיח בקלות רבה, ובמהירות, את המועמדות של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. לא רק הנשיא ג'ו ביידן שנכנע ללחץ הפנים-מפלגתי ופרש מהמרוץ מיהר לתמוך במועמדותה, אלא בכירים רבים נוספים במפלגה – וגם כל מי שנתפס כמתחרה פוטנציאלי הודיע כבר כי יתייצב מאחוריה בקרב מול דונלד טראמפ. לפי הסקרים, לפחות בשלב זה, טראמפ הוא הפייבוריט לניצחון בבחירות ב-5 בנובמבר.
9 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב מישיגן 17 ביולי
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בביקור ב מישיגן 17 ביולי
האריס לצד המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד סגנה. בצד ימין, מלמעלה: רוי קופר, פיט בוטיג'ג' וג'וש שפירו. בצד שמאל: מארק קלי, ג'יי בי פריצקר ואנדי בשיר
(צילום: Chris duMond/Getty Images/AFP (Photo by Chris duMond / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
כדי להבטיח רשמית את המועמדות זקוקה האריס לתמיכתם של 1,969 צירים שישתתפו בוועידה הדמוקרטית הלאומית בחודש הבא – מתוך כמעט 4,000 צירים בסך הכול. עד כה לפי סוכנות הידיעות AP היא הבטיחה את תמיכתם של לפחות 1,000 צירים, כלומר יותר ממחצית מהמספר שדרוש לה. הצירים הללו, נזכיר נבחרו במקור בפריימריז הדמוקרטיים מוקדם יותר השנה והיו מחויבים על-פי הכללים להצביע לביידן – אבל עם פרישתו הם שוחררו מהמחויבות הזו ויוכלו להצביע כאוות נפשם. האריס, כך דיווחה הערב סוכנות הידיעות רויטרס, מקווה להשלים במהירות את התהליך להבטחת מועמדותה – ובקמפיין מקווים להשיג את מספר הצירים הדרוש כבר ביום רביעי הקרוב.
במקביל, גם הכסף ממשיך לזרום במהירות לקמפיין של האריס – באופן שמעיד כנראה על זריקת המרץ שקיבלה כעת המפלגה הדמוקרטית, אחרי חודש של מאבקים פנימיים ומכוערים. הקמפיין שלה הודיע אמש כי גייס בתוך 24 שעות סכום עתק של 81 מיליון דולר. לפי הקמפיין מדובר בשיא חדש בגיוס תרומות בבחירות לנשיאות בפרק זמן קצר כל כך. רוב הכסף, כך נמסר, מגיע מתרומות קטנות יחסית ומכ-880,000 תורמים שונים – שיותר מ-60% מהם תרמו בפעם הראשונה השנה.
האריס בנאום ראשון אחרי שבייידן פרש מהמרוץ: "תודה לך, ג'ו"

משמעותית לא פחות, ואולי אף יותר מכך, היא חזרתם של התורמים הגדולים, שסגרו לחלוטין את הארנקים אחרי העימות ההרסני של ביידן מול טראמפ בחודש שעבר. ארגון איסוף התרומות Future Forward, שהוא הזרוע הכלכלית המסיבית של הדמוקרטים, קיבל ביממה האחרונה התחייבויות לתרומות בסך 150 מיליון דולר. המפיק ההוליוודי ג'פרי קצנברג, שהיה יו"ר משותף לקמפיין של ביידן ואחראי על גיוס כספים בהוליווד, אמר לפני שבוע לביידן כי "הברז נסגר". כעת הוא נפתח שוב.
לצד הצורך להבטיח שמועמדותה אכן תאושר בוועידה הדמוקרטית בחודש הבא (ואולי עוד לפני כן אם תתקיים כמתוכנן הצבעה וירטואלית לפני הוועידה), המשימה הראשונה של האריס היא לבחור מועמד שירוץ כסגן שלה. לרוב מדובר בהליך ממושך שדורש גם בדיקה של עברם של המועמדים השונים כדי לוודא שאין בעברם שלדים כלשהם, ואמש דיווחה רויטרס כי הקמפיין של האריס כבר שכר את שירותיה של חברת עורכי הדין של שר המשפטים לשעבר אריק הולדר, על מנת לערוך את הליך הבידוק הזה.
בחירת סגן מיועד היא גם בחירה אסטרטגית עבור הקמפיין – וייתכן מאוד שהאריס תבחר בסגן ממדינת מפתח מתנדנדת, על מנת להגדיל את סיכוייה לנצח שם. אף שבין השמות שמוזכרים יש גם נשים, פרשנים בארה"ב מעריכים כי היא תבחר בגבר כסגנה – על מנת שפתק ההצעה יהיה "מאוזן" ולא נשי בלבד. אלו המועמדים הבולטים שמוזכרים במרוץ על תפקיד הסגן המיועד:

אנדי בשיר, מושל קנטקי

בגיל 46, בשיר ניצח כבר פעמיים בבחירות על תפקיד המושל במדינה רפובליקנית מובהקת, שבה טראמפ ניצח ב-2020 בפער של יותר מ-25%. כשבשיר נבחר שם לראשונה כמושל ב-2019 רבים חשבו שמדובר במזל בלבד, אבל בבחירות אשתקד הוא ניצח שוב והפעם לא ניצח רק בערים גדולות אלא גם במחוזות פרבריים שבהם הפסיד בפעם הקודמת. בשיר הצליח לעבוד יחד עם הרפובליקנים בסוגיות שונות כגון אישור שימוש במריחואנה לצרכים רפואיים, והוא מקפיד גם להדגיש את אמונתנו הנוצרית. לצד זאת הטיל וטו על חקיקה שהעביר הקונגרס המקומי בקנטקי, שנשלט על-ידי רפובליקנים, אשר אוסרת ביצוע הפלות וטיפולים לשינוי מגדר לצעירים. הרפובליקנים נהנים שם מרוב מוחלט, ועקפו את הווטו שלו.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב לואיוויל קנטקי טבח סניף בנק מושל קנטקי אנדי בשיר
ארה"ב לואיוויל קנטקי טבח סניף בנק מושל קנטקי אנדי בשיר
מושל קנטקי אנדי בשיר. דמוקרט במדינה רפובליקנית מובהקת
(צילום: AP)
בשיר נתפס כמי שיכול לסייע לדמוקרטים לזכות בתמיכתם של לבנים מתונים מהפרברים, קהל דמוקרטי קריטי עבורם בדרך לניצחון בנובמבר. לצד זאת, הוא לא מוכר מאוד ברמה הארצית – ולא ברור אם יסייע לדמוקרטים לנצח במדינות "החומה הכחולה" – מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה. אמש הודיע בשיר על תמיכתו בהאריס, ואמר שתוכל לקדם את ארה"ב ל"מקום טוב יותר". בריאיון לרשת MSNBC נשאל אם יהיה מוכן להיות הסגן שלה, ואף שאמר כי הוא אוהב את תפקידו הנוכחי לא שלל את האפשרות: "הדרך היחידה שבה אשקול משהו אחר מהתפקיד הנוכחי שלי היא אם אאמין שאוכל לסייע בצורה גדולה יותר לעם שלי ולמדינה הזו".

ג'וש שפירו, מושל פנסילבניה

פנסילבניה היא אחת המדינות שהאריס תהיה חייבת כנראה לנצח על מנת להביס את טראמפ – ולפי הסקרים הוא מוביל עליה שם בפער קטן, כך שלא מן הנמנע שתבחר במושל הדמוקרטי של אותה מדינה כדי לחזק את סיכוייה שם. שפירו בן ה-51 נבחר למושל ב-2022, ונתפס ככוכב עולה במפלגה הדמוקרטית. הוא עורך דין במקצועו ושימש בעבר כתובע הכללי של פנסילבניה – ובכך יש לו עבר דומה לזה של האריס, שבעבר הייתה התובעת הכללית של קליפורניה.
9 צפייה בגלריה
ג'וש שפירו מושל פנסילבניה ארכיון ארה"ב
ג'וש שפירו מושל פנסילבניה ארכיון ארה"ב
מושל פנסילבניה ג'וש שפירו. כוכב עולה במפלגה
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
יש לו באמתחתו שורת ניצחונות על פני יריבים רפובליקנים בפנסילבניה, מדינה מתנדנדת, והוא נהנה שם משיעורי תמיכה גדולים. אם ייבחר כסגן המיועד של האריס יהיה היהודי השני היחיד אי-פעם על גבי פתק הצבעה מטעם מפלגה גדולה בבחירות לנשיאות (אחרי ג'ו ליברמן שהיה סגנו במרוץ של אל גור ב-2000). שפירו, יצוין, יצא נגד ההפגנות האנטי-ישראליות במדינתו שפרצו בעקבות המלחמה בעזה, וגינה את הזינוק באנטישמיות אחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.
לפי הדיווחים, שפירו שוחח שלשום עם האריס אחרי הודעת הפרישה של ביידן מהמרוץ. "אני מכיר את קמלה האריס כמעט שני עשורים. שנינו היינו תובעים, שנינו התייצבנו לצד שלטון החוק ושנינו נלחמנו למען העם והבאנו הישגים. קמלה האריס היא פטריוטית שראויה לתמיכתנו", מסר שפירו בהודעה שפרסם. הוא הוסיף כי היא "תשפר את האיחוד שלנו, תגן על הדמוקרטיה ותקדם חירות אמיתית".

פיט בוטיג'ג', שר התחבורה

שר התחבורה של ביידן, בן 42, היה אחד מיריביה של האריס בפריימריז הדמוקרטיים לקראת הבחירות ב-2020, והפתיע אז רבים כשהצליח להוביל קמפיין תחרותי למדי (הוא חלק אז את המקום הראשון עם ברני סנדרס בבחירות המקדימות הראשונות שנערכו באייווה). בסופו של דבר פרש והביע תמיכה בביידן, וכשזה נכנס לבית הלבן ב-2021 מינה את בוטיג'ג' לקבינט שלו.
9 צפייה בגלריה
פיט בוטיג'ג' סאות' בנד אינדיאנה פורש מהמרוץ פריימריז דמוקרטים
פיט בוטיג'ג' סאות' בנד אינדיאנה פורש מהמרוץ פריימריז דמוקרטים
אחד ממגיניו הבולטים של ביידן. שר התחבורה פיט בוטיג'ג'
(צילום: AFP)
בוטיג'ג', הומו מוצהר שנשוי לבן זוגו צ'ייסטן מאז 2018, נחשב גם הוא לכוכב במפלגה הדמוקרטית ולאחד מבעלי בריתו החשובים ביותר של ביידן. הוא הרבה בשנים האחרונות להתראיין גם בכלי תקשורת שמרניים כמו "פוקס ניוז" ולהגן בהם על המדיניות של הנשיא הדמוקרטי. הוא מגיע מאינדיאנה, שם שימש בעבר כראש העיר סאות' בנד, אבל יש לו גם קשרים עמוקים למישיגן – כאמור מדינה קריטית מבחינת הדמוקרטים.
גם בוטיג'ג' מיהר להצהיר שלשום על תמיכה בהאריס: "היא האדם הנכון לקבל את הלפיד, להביס את טראמפ ולרשת את ביידן", אמר. "אעשה כל שביכולתי כדי לסייע לה לנצח".

רוי קופר, מושל צפון קרוליינה

בגיל 67, קופר משלים כעת את כהונתו השנייה כמושל צפון קרוליינה – תפקיד שאליו נבחר לראשונה ב-2016. מדובר במדינה מתנדנדת יחסית שנוטה יותר לצד הרפובליקני, וטראמפ ניצח בה גם ב-2016 וגם ב-2020. למרות זאת, קופר נהנה משיעורי תמיכה גדולים יחסית במדינה וזוכה לשבחים מעמיתיו הדמוקרטים על ההתמקדות שלו בפיתוח כלכלי.
9 צפייה בגלריה
מושל צפון קרוליינה רוי קופר ארכיון ארה"ב
מושל צפון קרוליינה רוי קופר ארכיון ארה"ב
מושל צפון קרוליינה רוי קופר. פופולרי במדינה שנוטה לרפובליקנים
(צילום: AP /Karl B DeBlaker)
"אם אתם רוצים מועמד שיכול להציב במוקד את ההשמדה שביצע דונלד טראמפ ל'רו נגד ווייד' (פסק הדין ההיסטורי שהגן על הפלות ובוטל על-ידי השופטים השמרנים בבית המשפט העליון), אם אתם רוצים מועמד שבאמת העמיד לדין עבריינים כמו דונלד טראמפ ואם אתם רוצים מועמד שיכול להביא לחזית את הגיל והכשירות של טראמפ – קמלה האריס היא האדם שלכם", אמר אתמול קופר ל-MSNBC – אחרי שהודיע על תמיכה בהאריס כבר שלשום, אז גם הוא שוחח עימה.

מארק קלי, סנאטור מאריזונה

מארק קלי בן ה-60 נבחר לסנאט ב-2020 אחרי קריירה צבאית כטייס קרב שאחריה הפך לאסטרונאוט. כטייס בצי האמריקני השתתף בעשרות טיסות מבצעיות במלחמת המפרץ. ב-1996 הוא ואחיו התאום סקוט הצטרפו לסוכנות החלל האמריקנית והפכו שניהם לאסטרונאוטים. בדצמבר 2001 השתתף מארק במשימה הראשונה שלו בחלל, ובסך הכול השתתף בארבע משימות של מעבורות החלל. למשימה האחרונה שלו שוגר ב-2011 אף שארבעה חודשים קודם לכן נורתה בראשה אשתו, חברת הקונגרס לשעבר גבריאל גיפורדס. היא נפצעה אנושות אך שרדה והשתקמה מאז.
9 צפייה בגלריה
מארק קלי סנאטור מ אריזונה ארה"ב ארכיון
מארק קלי סנאטור מ אריזונה ארה"ב ארכיון
מהחלל לסנאט. מארק קלי
(צילום: AP /Manuel Balce Ceneta)
קלי נבחר לסנאט לפני ארבע שנים כשחלק מרכזי בקמפיין שלו עסק במאבק באלימות נשק בארה"ב, על רקע ניסיון ההתנקשות באשתו. אריזונה היא מדינה מתנדנדת שנוטה לצד הרפובליקני, וקלי ניצח בה תוך שהוא מקבל תמיכה גדולה מלטינים ונשים צעירות בפרברים – קהלים חשובים מבחינתה של האריס כעת. גם ביידן ניצח באריזונה ב-2020, אבל בפער קטן – וכעת הסקרים שם מעידים על יתרון לטראמפ.
"אני בטוח באופן מוחלט שסגנית הנשיא האריס היא האדם המתאים להביס את טראמפ ולהוביל את המדינה שלנו לעבר העתיד", מסר שלשום בערב קלי בהודעת התמיכה שלו בהאריס. "גבי ואני נעשה כל שביכולתנו כדי לסייע לה להיבחר לנשיאות ארה"ב".

ג'יי בי פריצקר, מושל אילינוי

פריצקר בן ה-59 מכהן כמושל אילינוי מאז 2019. לא מדובר אמנם במדינת מפתח, אבל היא שכנתה של ויסקונסין החשובה מאוד לניצחון דמוקרטי. יתרון מרכזי אחד שיש לו הוא הכסף הרב שברשותו: הונו של פריצקר, שמקושר לרשת מלונות היוקרה הייאט, נאמד ב-3.5 מיליארד דולר – והוא נחשב למושל העשיר ביותר בתולדות ארה"ב. הוא תרם מכספו סכומים גדולים לקמפיין של ביידן, ויוכל לסייע גם להאריס מבחינה זו. גם הוא הודיע אתמול על תמיכה בהאריס כמועמדת מטעם המפלגה, ואמר שיש לה את הסיכויים הגדולים ביותר לנצח את טראמפ.
9 צפייה בגלריה
מושל אילינוי ג'י בי פריצקר ארכיון ארה"ב
מושל אילינוי ג'י בי פריצקר ארכיון ארה"ב
מיליארדר, ותורם הרבה. מושל אילינוי ג'יי בי פריצקר
(צילום: REUTERS/Leah Millis)
פריצקר היהודי נחשב גם הוא לתומך ישראל, ומתח בפברואר ביקורת על החלטת עיריית שיקגו לקרוא להפסקת אש בעזה.

גרטשן וויטמר, מושלת מישיגן

וויטמר בת ה-52, שמכהנת כמושלת מאז 2019, אהודה גם על המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית וגם על המחנה המתון יותר. היא זכתה להכרה ברחבי ארה"ב לאחר שנחשפה תוכנית של מיליציה ימנית לחטוף אותה בתקופת מגפת הקורונה. למרות הפגנות סוערות של אנשי ימין נגדה בעקבות הסגרים שהובילה, היא נותרה פופולרית מאוד. היא מוכרת גם כאחת מהפעילות המרכזיות במפלגה נגד הגבלות על הפלות.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב מישיגן מושלת גרצ'ן וויטמר נגיף קורונה
ארה"ב מישיגן מושלת גרצ'ן וויטמר נגיף קורונה
אהודה גם על מתונים וגם על פרוגרסיבים. מושלת מישיגן גרטשן וויטמר
(צילום: AP)
יתרון מרכזי מבחינתה, אם תרצה להיות סגניתה של האריס, היא העובדה שהיא מושלת של מדינה מתנדנדת וקריטית עבור ניצחון בנובמבר, אבל אתמול אותתה וויטמר שאין בכוונתה לעזוב את תפקידה הנוכחי. "אני לא עוזבת את מישיגן", אמרה לערוץ טלוויזיה מקומי. גם אם הייתה מוכנה לכהן כסגניתה של האריס, לא בטוח בכלל שזו הייתה מציעה לה את התפקיד – וההערכות הן כאמור שתבחר בסופו של דבר בגבר כסגנה המיועד.

גווין ניוסם, מושל קליפורניה

גם גווין ניוסם בן ה-56 הוא אחד הדמוקרטים הבולטים ביותר ברמה הלאומית בארה"ב, וגם הוא נתפס כיריב פוטנציאלי של האריס – אך הבהיר כמו האחרים שאין בכוונתו לאתגר אותה. שמו מוזכר כמועמד אפשרי ב-2028, אם האריס תפסיד, והסיכויים שישמש כסגנה בבחירות הנוכחיות נמוך מאוד. בין השניים אין יחסים קרובים, אבל יש לכך גם סיבה טכנית: החוקה האמריקנית יוצרת קושי משפטי במצב שבו מועמד לנשיא מתמודד עם סגן שמגיע מאותה מדינה, וגם קמלה כאמור מקליפורניה.
9 צפייה בגלריה
גווין ניוסם אחרי ניצחונו ב בחירות ל מושל קליפורניה באירוע ב סקרמנטו ארה"ב
גווין ניוסם אחרי ניצחונו ב בחירות ל מושל קליפורניה באירוע ב סקרמנטו ארה"ב
סיכוי נמוך מאוד. מושל קליפורניה גווין ניוסם
(צילום: רויטרס)
שמות נוספים שהוזכרו כמועמדים אפשריים לתפקיד הסגן המיועד של האריס הם ווס מור, מושל מרילנד; ג'ינה ריימונדו, שרת המסחר; וטים וולז, מושל מינסוטה.
ציפי שמילוביץ ואליסף קוסמן השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:29, 22.07.24