אחרי הסערה והביקורת - גם מתוך הממשלה - צה"ל פרסם התייחסות מפורטת להחלטה לחבר את מתקן התפלת המים ברצועת עזה לחשמל ישראלי. לפי הצבא, מדובר במהלך שחשוב לא רק ללגיטימציה הבינלאומית שמקבלת ישראל מהעולם לפעולה בעזה - אלא גם לשלום החיילים והחטופים עצמם, שעלולים להידבק במחלות זיהומיות.
עבודות החשמל בעזה

זו הפעם הראשונה שחשמל מישראל יזרום לרצועת עזה, ובצה"ל הסבירו כי "מטרת החיבור היא להפעיל את מתקן התפלת המים שהוקם ב-2017 ומספק מי שתייה למוואסי, חאן יונס ודיר אל בלח - אזור שבו גרה כרגע רוב אוכלוסיית רצועת עזה". לפי צה"ל, "עיני העולם, ובוודאי של ארה"ב, הופנו לשאלה כיצד נטפל בסוגיה ההומניטרית והאזרחית לקראת הפעולה ברפיח. היה צורך להניע 1.4 מיליון אזרחים מרפיח למוואסי ולדיר אל-בלח. למעשה, רוב אוכלוסיית רצועת עזה נמצאת בין תל אל סולטאן שבמעריב רפיח למוואסי, ועד לדיר אל בלח שבמרכז הרצועה".
"מדובר במים גם לסניטציה ולמניעת התפרצות מחלות שיסכנו גם את חיילינו וחטופינו שבשטח. בלי זה תיפגע גם הלגיטימציה הבינלאומית שיש לנו להמשיך לפעול ברצועה. מאז אוקטובר עדיין לא התמודדנו עם משבר הומניטרי שיכול לקחת אותנו לאירוע קשה, כמו מחלות זיהומיות".
"קיבלנו אישור מהדרג המדיני לחבר את החשמל מישראל באופן ישיר למתקן ההתפלה שצריך 5 מגה ואט ביממה, וזה ייתן 20 אלף קוב מים ביום - ויחסוך בעיות לגיטימציה רבות", הוסיפו בצה"ל. "עד היום המתקן הופעל על-ידי גנרטורים ומספק כך 5,000 ליטר מים ביום. כל ניסיון לגנוב מקו המתח הזה חשמל למקום אחר יעצור את פעולת מתקן ההתפלה".
2 צפייה בגלריה
חברת החשמל העזתית האריכה כבלים ברחוב סלאח א-דין כדי להפעיל את מתקן התפלת המים והביוב ממערב לדיר אלבלח ישירות מהחשמל הישראלי
חברת החשמל העזתית האריכה כבלים ברחוב סלאח א-דין כדי להפעיל את מתקן התפלת המים והביוב ממערב לדיר אלבלח ישירות מהחשמל הישראלי
עבודות התשתית ברצועה
לפי צה"ל, "למהלך שותפים האמריקנים, ויש לישראל יכולת לנטר גניבת חשמל מקו המתח - אם אכן תקרה. אנו יכולים בכל רגע לנתק את השאלטר מקו המתח הזה. יש למהלך השפעה מכרעת ליכולת שלנו לשלוט בהיבט ההומניטרי באופן סביר. אנו תחת עיניים פקוחות של העולם ושל בית הדין בהאג, ומהלך כזה יאפשר לנו להמשיך להילחם בעזה".
בצה"ל הבהירו כי על ישראל עדיין מרחפת סכנה שבית הדין הבינלאומי בהאג יוציא פסיקה מפורשת, שלא ניתנת לפרשנות, שיש להפסיק את הפעולה ברצועת עזה. "המהלך מחושב ומדויק, והחלטה אחרת עלולה להוביל את האג לעצור את הלחימה - לא פחות מזה", אמרו. "בנוסף, פועלים שלושה קווי מים שפועלים לתוך הרצועה. הכול הוצג באופן מלא לדרג המדיני וכך גם למשרד האנרגיה".
בנוסף הדגישו בצה"ל כי לפחות בשלב הזה, ועל אף שחברת החשמל העזתית היא שחיברה את הכבלים, "אין מעורבות של חמאס במתקן". עוד קודם לכן נודע כי הצעד אושר על ידי שר הביטחון יואב גלנט. במכתב למתפ"ש הבהיר המזכיר הצבאי של שר הביטחון את הצורך בהפעלת מתקן התפלה כ"צורך הומניטרי בסיסי".
2 צפייה בגלריה
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
חצאים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שר הביטחון יואב גלנט
גלנט אישר, סמוטריץ' זעם: "נפלו על הראש?"
(צילום: אלכס קולומויסקי , דנה קופל)
במסמך נכתב כי גלנט מאשר את חיבור קו החשמל "קלע" משטח הארץ לשם הפעלת מתקן ההתפלה ברצועת עזה, שמספק מים במרחב פינוי אוכלוסייה כדי לענות על הצרכים ההומניטריים הבסיסיים. עוד צוין ש"שר הביטחון מבקש להנחות את חברת החשמל בנושא ולמצות את התהליך באמצעות המתפ"ש".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס למהלך - והתנער ממנו כחבר קבינט: "נפלנו על הראש לגמרי. במו ידינו אנחנו משקמים את עזה, לפני פירוז. ‏ובעיקר את בתי החולים, כלומר מרכזי הטרור. ‏אדוני ראש ממשלה, עצור את האיוולת הזו. ‏הפעם אי אפשר יהיה לומר שלא ידענו כמו עם שחרור מנהל מפקדת הטרור בשיפא אתמול".
דבריו של סמוטריץ' מגיעים כיממה לאחר שחרורו של מנהל בית החולים שיפא בעזה בחזרה לרצועה, צעד ממנו התנערו גם כן בדרג המדיני. כבר אתמול הבהיר סמוטריץ' כי "האחריות עלינו", אך מיהר לתרץ: "אנחנו אחראים - האם יש לנו כלים לממש את האחריות? לא ממש".