את עיר הקיט הבריטית בורנמות', הנמצאת בחופה הדרומי של אנגליה ובמרחק שעה וחצי נסיעה מלונדון, מסעירה בימים אלה דרמה פוליטית. הסיבה: העיר נתניה. חברי מפלגת הירוקים במועצת העיר דורשים לבטל את הסכם ברית ערים תאומות עם העיר הישראלית, על רקע המלחמה בעזה.
2 צפייה בגלריה
בורנמות', אנגליה
בורנמות', אנגליה
דורשים להתנתק מהתאומה הישראלית. חוף הים בעיר בורנמות' הבריטית
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
חוף הים בנתניה
חוף הים בנתניה
אמורות לשתף פעולה במגוון תחומים. חוף הים בנתניה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לטענת חברי המפלגה, שלה שישה נציגים במועצה, הסכם עיר תאומה עם עיר בישראל פוגעת במוניטין של בורנמות'. חברי המועצה ג'ו סלמון וקייט סלמון הם שהגישו את ההצעה לביטול ההסכם, שבה נכתב: "מתוך הכרה בסכסוך הנוכחי בין ישראל וחמאס, בהפרות הפוטנציאליות של ישראל את החוק הלאומי ובהשפעה המזיקה שלאחר מכן על המוניטין של העיר בורנמות', אנו קוראים לבטל את ההסכם ולהסיר כל שילוט וסממנים אחרים שקשורים לנתניה".
ג'ו סלמון אמר כי "רעיון ברית ערים תאומות מושרש בטיפוח כבוד הדדי, חילופי תרבות וקידום שלום והבנה. כאשר הפעולות והמדיניות של העיר האחות סותרים את הערכים הללו, זה הכרחי לשקול מחדש את הקשר ולנתק אותו".
ההצעה של מפלגת הירוקים תעלה לדיון במהלך ישיבת מועצת העיר, שאחריה תתקיים הצבעה. לקראת הדיון הודיעו ידידי ישראל בבורנמות' על הפגנה נגדית שתתקיים בבית העירייה, שם יציגו את תמיכתם בהסכם ברית הערים התאומות.
בהודעה שפרסמו נכתב כי "אנחנו צריכים להראות לחברי המועצה ולתושבי בורנמות' שאנחנו עומדים בגאווה לצד ישראל ונתניה, ודורשים שההחלטה הזו תיפסק כאן. זו ההזדמנות שלנו להראות סולידריות עם ישראל ולהפגין את כוחו של הרוב הדומם המקומי שתומך בישראל".
אבי סלמה אבי סלמה
אבי סלמה, חבר מועצת העיר נתניה, אמר כי מבחינתו יש לבטל כבר הערב את ההסכם, "שלא תורם לעיר גם ככה". לדבריו, "מדובר בעוד סוג של אנטישמיות, הפעם בכסות של הפרת דין בינלאומי לכאורה. אנחנו בזים לחברי מועצת העיר של בורנמות' שביקשו לבטל את ההסכם. אבקש דיון מיוחד במועצת העיר, ונבטל את ההסכם עוד לפניהם".
ההסכם, שנחתם בשנת 1995, קובע כי נתניה ובורנמות' ישתפו ביניהן פעולה במגוון תחומים כמו תרבות, ספורט ואיכות סביבה.
בחודש אפריל האחרון נתלשו שלטי מתכת עם שם העיר נתניה, שהוצבו ליד השילוט הראשי "ברוכים הבאים לבורנמות'" לצד ערים תאומות נוספות לעיר הקיט, כמו לוצרן השוויצרית. שאר השלטים נותרו במקומם. המשטרה פתחה בחקירת מעשי הוונדליזם והשלטים הוחזרו.