1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת
יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת
יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת
(צילום: AFP)
פתיחת כנס החורף של הכנסת הוא תמיד אירוע מורכב. אולם במקרה של הממשלה הנוכחית - הוא נחשב מורכב יותר. בשונה מכנס הקיץ שנמשך כשבעה שבועות, החורף במשכן הוא ארוך: חצי שנה של פעילות שוטפת ללא פגרה באמצע - מה שבדרך כלל מוביל לעימותים סדירים ומייצר מסלולי התנגשות. זאת גם הסיבה שבקואליציה קיימת דריכות של ממש.
ראשיה מבינים שהמצב ממילא עדין, ואם כנס הקיץ הקצר - שנמשך שבועות ספורים בלבד - הוליד הצבעות חשובות שנפלו, חוקים חשובים שנתקעו בקנה ושיתוק יחסי במספר תחומים - מושב החורף המאתגר צפוי להעצים עוד יותר את האירועים שכבר ראינו.
אחד האתגרים המשמעותיים של הממשלה, וזה שכבר נותן אותות ראשונים של תסיסה משמעותית, הוא הפשיעה במגזר הערבי. מאז הקמת הממשלה, אירועים חוזרים ונשנים של פשעים ורציחות במגזר ותחושה של היעדר משילות שנגררה מימי שלטון נתניהו מכניסים את הממשלה לאזורים בעייתיים.
הלחץ על יו"ר רע"מ מנסור עבאס להביא קבלות כבד ומתגבר מיום ליום. גם במרצ הדבר דומה ואם לא יירשם שינוי מיידי ויסודי בנושא הפשיעה בחברה הערבית - יציבות הממשלה תמשיך לעמוד בסכנת פירוק.
(צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

האתגרים שבדרך

אתגרים נוספים נוגעים לענייני חקיקה. תקציב המדינה, חוק האזרחות, חוק הגיוס, רפורמת הכשרות, החוק שמונע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, הגבלת קדנציות וחוקים נוספים שעומדים בקנה מייצרים שני אגפים בממשלה.
בצד השמאלי של המפה מתעקשים להביא קבלות ודוחפים למדיניות שמאל בחוקים רבים ובנושאים שעולים בוועדות, ואילו בצד השני מתבצרים והודפים את היוזמות תוך פעילות מקבילה של יוזמות שקורצות לבייס הימני.
העובדה שמדובר בממשלה צרה ושברירית משפיעה על חיי היומיום שלה וכל חבריה מתפקדים בה במתכונת של יום ביומו. היחס לכל מאבק הוא כאילו מדובר בכזה שמגיע רגע לפני בחירות.
אתגר נוסף שלא ניתן לזלזל בו הוא האצבע ה-61. בכנס הקיץ נפלו והתעכבו הצבעות בגלל בעיות רוב, דבר שהוביל לכך שחברי הכנסת לא עזבו את המשכן ימים רצופים. גם במקרה הזה, בכנס ארוך, מדובר באירוע מורכב מאין כמותו.
בדרך תצטרך להשלים הממשלה, בהובלת שר המשפטים גדעון סער, גם את שורת המינויים לבית המשפט העליון עד נובמבר - דבר שיצטרך להיעשות ככל הנראה בפשרה שבין חברי הוועדה שמונים נציגים מימין ומשמאל; ועד סוף השנה האזרחית ככל הנראה יושלם גם מינוי היועץ המשפטי לממשלה.
בינתיים, וכתוצאה מהרגישות המוכרת, ערכו ראשי המפלגות בימים האחרונים שיחות עם חברי הכנסת והשרים תחת מסר אחד: להרגיע. ולעבור את החורף בשלום.