ריאיונות עם תושבי טבריה לאחר פסילתו של בועז יוסף
(צילום: אביהו שפירא)

יממה לאחר ששופטי בג"ץ הכריעו כי יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות לראשות העיר טבריה, נראה שהעניינים בעיר הצפונית ממשיכים כהרגלם. "בועז הגיע הבוקר לעבודתו בעירייה, כמו בכל בוקר בשנים האחרונות. הוא קיבל את ההחלטה באופן ענייני", סיפר היום (שני) ל-ynet רפאל טרבלסי, חבר מועצת העיר לשעבר ומקורבו של יוסף, שהדגיש כי "המפה הפוליטית בעיר נפתחה מחדש".
טבריה הייתה מלאה היום באלפי אורחים חרדים ודתיים שניצלו את חופשת בין הזמנים כדי לנפוש בעיר. בבתי המלון נרשמו תפוסות גבוהות, אך בחום המהביל קשה למצוא טברייני באמצע היום. משה, חרדי מטבריה, ציין כי הפסילה של יוסף "כאבה לכולנו". לדבריו, "הוא לא עבד עבור החרדים, אלא ניווט את העיר בצורה מאוד חכמה ולא מפלגת. עצוב לנו שיהיו פה הרבה שנאת חינם ומחלוקת". טרבלסי הסכים איתו: "בתחושתי, 50 אלף טבריינים הפסידו אתמול ראש עיר מצוין שהיה נחוש להוביל את טבריה קדימה".
2 צפייה בגלריה
דיון בחוק טבריה בבית המשפט העליון
דיון בחוק טבריה בבית המשפט העליון
"הגיע הבוקר לעבודתו בעירייה, קיבל את ההחלטה באופן ענייני". בועז יוסף בבית המשפט, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי )
לעומתם, המועמדים לראשות העיר שהיו אמורים להתמודד מול יוסף, דווקא בירכו על ההחלטה של בג"ץ. "השופטים קיבלו את העתירה שלנו. נאבקתי על הדמוקרטיה, ומקווה לקבל את אמון הציבור ולהפוך לראשת העיר הראשונה בהיסטוריה של העיר", אמרה עו"ד שני אילוז.
רון קובי, ראש העיר לשעבר שהודח לאחר שלא הצליח להעביר תקציב ומתמודד בשנית על התפקיד, אמר כי "השמחה שלנו מבוססת על כך שעצרנו את אריה דרעי מלכבוש את טבריה. ההחלטה של בג"צ סוללת את דרכי לראשות העיר". יוסי בן דוד, שכיהן כראש עיר לפני קובי ומתמודד גם היום לראשות העיר, ציין כי בעקבות החלטת בג"ץ "התמונה ברורה יותר ופניי לעתיד - לאחד ולהניע את טבריה קדימה".
2 צפייה בגלריה
יוסף, קובי, אילוז ובן דוד. "נאבקנו על הדמוקרטיה", טענו יריביו של יוסף
יוסף, קובי, אילוז ובן דוד. "נאבקנו על הדמוקרטיה", טענו יריביו של יוסף
יוסף, קובי, אילוז ובן דוד. "נאבקנו על הדמוקרטיה", טענו יריביו של יוסף
(צילום: שרון צור)
ויש גם תושבים שכלל לא מתעניינים בבועז יוסף ובהחלטת בג"ץ. "זה לא ממש מעניין אותי. אין לנו מה לעשות פה, אנחנו רוצים תעסוקה. אני לא רואה את עצמי אחרי הצבא נשאר פה", שיתף נחמן ממן בן ה-16, פעיל מרכזי במועצת התלמידים והנוער של טבריה.

"בג"ץ נתן תמרור אדום לקואליציה"

"חוק טבריה", שאושר במליאת הכנסת בתחילת החודש, אמור היה לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף להתמודד בבחירות לראשות העיר, בניגוד לנוהל הקיים - אך בהחלטת השופטים אתמול נקבע כי החוק יחול רק החל בבחירות הבאות, שיתקיימו ב-2028.
הדיון על "חוק טבריה" בבג"ץ, אתמול
(צילום: לע"מ )

פסק הדין הוגש בלא נימוקים, בשל אילוצי זמנים, אך כבר בתחילת הדיון שהחל אתמול אחר הצהריים מתחו השופטים ביקורת חריפה על החוק, טענו כי הוא "פרסונלי", ותפור למידות המועמד (בועז יוסף, ג"מ) בבחירות בטבריה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ציינה כי "קשה להצדיק את החוק". לקראת סוף הדיון אתמול, שנערך בהרכב של תשעה שופטים, הם הציעו ליוסף להסיר את מועמדותו לראשות העיר, אך הוא דחה את ההצעה על הסף.
עו"ד אילן בומבך, שייצג את יוסף בעתירה נגד החוק, אמר היום ל-ynet live כי "אי אפשר לצפות שלא יקום מועמד תותח 40 יום לפני הבחירות. איזה רמטכ"ל או שר לשעבר. תמיד יכול לבוא מישהו ואין זכות קנויה להבטיח מראש מי ירוץ בבחירות".
פרקליטו של בועז יוסף מגיב להכרעת בג"ץ
(צילום: ירון ברנר)

לדברי בומבך, "בטבריה יש מצוקה אדירה, אז אמרו שרוצים לתת לתושבים את האפשרות לבחור את האיש הטוב בעיניהם. אין הצדקה למגבלה הזו עכשיו". הוא הוסיף כי "הראיתי לשופטים פסקי דין שלהם עצמם שבאים ומתמודדים עם חקיקה פרסונלית ואישרו אותה. למשל, העניין של בני גנץ, שאחרי הבחירות באו ותפרו תפקיד ראש ממשלה חליפי".
מנגד, עו"ד מלי טופצ'יאשווילי מארגון "תנועה ישראלית", שהשתתף בעתירה נגד החוק, טענה ב-ynet live כי החוק אינו חוקתי, וציינה כי "יש פה פגיעה בזכות לשוויון, יו"ר ועדה קרואה הוא פקיד ציבור שמגיע לרשות מוחלשת במקרה שבו שר הפנים מזיז את ראש הרשות מתפקידו. הוא בעצם מקבל סמכויות כמו של ראש רשות, ואפילו יותר מזה. יש פה פגיעה משמעותית בהפרדת הרשויות בין השלטון המרכזי למקומי".
טופצ'יאשווילי ציינה כי הייתה רוצה לראות ביטול מוחלט של החוק, ואמרה: "אני חושבת שההתייחסות לחוקתיות של החוק הזה עוד תדון בהמשך". אולם, היא ציינה כי "אין ספק שבג"ץ נתן אתמול תמרור עצור אדום לקואליציה, ואמר לה: 'אתם לא יכולים לעשות מה שאתם רוצים ולחוקק איזה סוג חוק שאתם רוצים'".