"מה צריך לקרות בשביל שתטפלו בכביש הזה?". ראש המועצה האזורית רמת נגב בזירת התאונה 

צעירה כבת 30 נהרגה אחר הצהריים (חמישי) בתאונת דרכים בין שני כלי רכב בכביש 40, סמוך לרמת בוקר. חובשים ופרמדיקים של מד"א הגיעו למקום, אך נאלצו לקבוע את מותה בשטח בתום פעולות החייאה. בתאונה נפצעו שמונה בני אדם נוספים, בהם גבר כבן 30 במצב קשה, גבר כבן 40 במצב בינוני ושישה שנפצעו באורח קל, בהם ילדים ונערים כבני שבע ו-14.
הפצועים פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע במסוק ובאמבולנסים על ידי צוותי מד"א, בשיתוף כוח רפואה של צה"ל. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות התאונה הקטלנית, וכוחות המשטרה נמצאים בזירה יחד עם בוחני תאונות הדרכים של מרחב הנגב. בעקבות התאונה נחסמו לתנועה נתיבי הנסיעה בין הצמתים.
הדיווח על התאונה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב נגב בשעה 13:49. חובש רפואת חירום במד"א, אמיר סולב, סיפר: "ראינו תאונת דרכים קשה מאוד, הצעירה הייתה לכודה כשהיא מחוסרת הכרה, ללא דופק וללא נשימה. תוך כדי פעולות החילוץ של לוחמי האש ביצענו פעולות החייאה מתקדמות, כשבסופן נאלצנו לצערנו לקבוע את מותה. גבר כבן 30 שכב בסמוך לתאונה כשהוא בהכרה וסבל מחבלות בגופו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו במסוק שנחת בסמוך לזירה. שישה פצועים נוספים טופלו במקום ופונו במצב קל להמשך בדיקות בבית החולים".
4 צפייה בגלריה
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 40 בין צומת טללים לצומת חלוקים
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 40 בין צומת טללים לצומת חלוקים
כוחות ההצלה בזירה
(צילום: תיעוד מבצעי מדא)
4 צפייה בגלריה
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 40 בין צומת טללים לצומת חלוקים
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 40 בין צומת טללים לצומת חלוקים
תיעוד מזירת התאונה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 40 בין צומת טללים לצומת חלוקים
תאונה בין שני כלי רכב בכביש 40 בין צומת טללים לצומת חלוקים
(צילום: דוברות המשטרה)
התאונה הקטלנית התרחשה ברקע כוונת תושבי הנגב להפגין הערב בצומת טללים ובכניסה למצפה רמון, בדרישה "לעצור את ההרג בכביש 40". בהפגנה, שהוכרזה לפני כשבוע ומתוכננת להתקיים בשעה 17:30, תושבי האזור נקראו להפגין בדרישה שהמדינה "תשקיע מיידית בשדרוג כביש 40, עם פתרונות לטווח הקצר והארוך, שיבטיחו את בטיחותם וחייהם של הנוסעים בכביש". ההפגנה מאורגנת על ידי "נאבקים 40 – המטה האזרחי לעצירת ההרג בכביש 40", שהוקם לאחר מותו של חבר קיבוץ המחנכים של דרור-ישראל במצפה רמון, שחר כהן בראון, בתאונת דרכים בחודש מאי השנה.
כביש 40 ידוע לשמצה בשל ריבוי תאונות הדרכים הקטלניות שהתרחשו בו. לפי דוח של הכנסת, מ-2012 ועד 2022 התרחשו בו 557 תאונות - 61 מהן קטלניות. בכביש התרחשה בין היתר התאונה הקטלנית ביום העצמאות האחרון, שבה נהרג התינוק מעיין דומנוביץ' ואביו ואחיו נפצעו באורח אנוש.
ראש המועצה האזורית רמת נגב, ערן דורון, שבשטחו אירעה התאונה הקטלנית, פנה לממשלה: "אני פונה לכל אותם חכמים שיושבים בירושלים כולל לשרת התחבורה, כולל שר האוצר, כולל כל הפקידים - תגידו לנו כמה הרוגים אתם רוצים שיהיו בשביל שסוף כל סוף אתם תטפלו בכביש 40?! שוב תאונה, שוב הרוגים, מה צריך לקרות בשביל שתטפלו בכביש הזה?".
עומר ברט ממטה "נאבקים 40" מסר: "תאונות דרכים אינן גזירת גורל – זו תוצאה של מדיניות והגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על הכביש הזה שמשרת בסיסים רבים, תיירים ואת תושבי האזור. צריך להתייחס להרוגים בתאונות דרכים כמו שמתייחסים לנרצחים בפיגועים. אנחנו רוצים לראות את הפוליטיקאים מגיעים לפה אחרי כל תאונה, מתחייבים לדאוג לנו ולקחת אחריות. חיי תושבי הפריפריה לא שווים פחות מהחיים של אף אחד אחר".
4 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים סמוך לצומת הנגב
זירת תאונת הדרכים סמוך לצומת הנגב
כביש ידוע לשמצה. זירת התאונה ביום העצמאות האחרון
(צילום: חיים הורנשטיין)
ח"כ שלום דנינו (הליכוד), שצפוי להשתתף בהפגנה, מסר: "כנציג הנגב בכנסת, תבעתי לקצר את זמן התכנון של כביש 40 ולשלבו בביצוע כבר בתקציב הנוכחי, באיחור רב מאד שגבה וגובה דמים רבים. בינתיים אנחנו לא מקבלים תשובות מספקות ממשרד התחבורה ומגורמי המקצוע ואנחנו נגביר את הלחץ בנושא. אני עומד לצד תושבי הנגב במאבק הזה. לא נרפה עד שנראה את הדחפורים מתחילים לעבוד".
על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים, הצעירה שנהרגה היום בכביש 40 מעלה את מספר ההרוגים בכבישים מתחילת השנה ל-176, שלושה יותר מאותו היום בשנה שעברה. בחודש הנוכחי בלבד נהרגו בכבישי ישראל 24 בני אדם, אחד יותר מבכל החודש המקביל בשנה שעברה. בעמותת אור ירוק ציינו הערב כי הצעירה היא האדם השלישי שנהרג בכביש 40 מתחילת השנה.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, מסר כי "כל נסיעה בכביש הזה היא הימור על החיים. לו הייתה קיימת גדר הפרדה בכביש 40, אולי ניתן היה למנוע חלק גדול מהתאונות הקטלניות ולמנוע את הצער והכאב שחוות המשפחות השכולות. הכי קל תמיד להאשים את הנהגים, אבל גם למשרד התחבורה יש אחריות -התשתית בכביש לא סלחנית לטעויות הגורם האנושי, וכל טעות קטנה עלולה להסתיים בתאונה קטלנית. מתי מישהו יתעורר ויבין שהכביש הזה הוא כמו רולטה רוסית? חייבים לשים את הצלת חיי האדם בראש סדר העדיפויות ולהפנות כספים לשיפור התשתית כדי לעצור את הקטל. התקנת מעקות בטיחות, הסדרת הכניסות והיציאות מהיישובים והתקנת תאורה הן פעולות שיעשו את ההבדל בין חיים ומוות".