ממשל ביידן שוקל למכור לישראל עשרות מטוסי F-15 חדשים, לצד 30 טילי אוויר-אוויר מתקדמים לטווח בינוני, וגם ערכות שהופכות פצצות "טיפשות" לפצצות חכמות ומונחות. כך דיווח אמש (יום שני) האתר האמריקני "פוליטיקו". לפי הדיווח, הממשל הודיע באופן לא רשמי לוועדות הרלוונטיות בקונגרס אודות הכוונה שלו. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי שווי העסקה הנשקלת נאמד ב-18 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, מטס F-15 של חיל האוויר
ג'ו ביידן, מטס F-15 של חיל האוויר
שוקל למכור לישראל עד 50 מטוסי F-15 חדשים. ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA / ABIR SULTAN)
המכירה, לפי הדיווח, ממתינה עדיין גם לאישור הממשל האמריקני - וצפויות עוד שנים ארוכות עד שהנשק יגיע. אבל לפי "פוליטיקו", העדכון שהועבר לוועדות הקונגרס - מעיד על כך שהממשל מוכן להתקדם הלאה עם המכירה.
הדיווח מגיע על רקע הקריאה להגביל את העברות הנשק לישראל וביקורת מקרב מצביעי וחברי המפלגה הדמוקרטית, שמתנגדים לתמיכתו הגורפת של הנשיא ג'ו ביידן בישראל מאז פרוץ המלחמה. בתוך כך, במשרד החוץ האמריקני טענו כי אינם מגיבים על מכירות אפשריות עתידיות.
לאחר פרוץ המלחמה באוקטובר התפטר מתפקידו ג'וש פול, שפיקח על העברת נשק אמריקני למדינות זרות. פול עבד במשך 11 שנים בלשכה המדינית-צבאית של מחלקת המדינה, והגיש את התפטרותו בשל "מחלוקת על הסיוע הקטלני המתמשך לישראל".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' לנתניהו: מטיל וטו על כינוס הוועדה שתאשר את הרכישה
(צילום: נעם ריבקין פנטון, אלכס קולומויסקי)
אתמול בבוקר דווח כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד לאישור רכישת שתי טייסות של מטוסי קרב, והוא כתב לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מטיל וטו על כינוס הוועדה שאמורה לאשר את הרכישה בעלות 35 מיליארד שקל. זאת למרות שישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה.
סמוטריץ' כתב לנתניהו כי "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת". גורמי ביטחון תקפו אותו בעקבות זאת ואמרו כי "סמוטריץ' מכניס את הפוליטיקה לקוקפיט, ושוכח שאנחנו במלחמה רב זירתית".
לדברי שר האוצר, "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות ועמדת משרד האוצר ועמדתי היא שנדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם".
פורסם לראשונה: 22:15, 01.04.24