3 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
(צילום: EPA)
רשות האסירים ברשות הפלסטינית הודיעה הערב (שני) כי החל מיום שישי יפצחו 1,380 אסירים ביטחוניים בשביתת רעב עד להשבת התנאים שהיו להם ערב בריחת המחבלים מכלא גלבוע. הרקע לשביתה הוא בעיקר פיזור אסירי הג'יהאד האיסאלמי בין בתי הכלא השונים. ברשות הודיעו כי מדובר רק ב"פעימה ראשונה" של אסירים, וכי מדובר בתוכנית עם צעדים הדרגתיים להסלמה מול ישראל.
בשבוע שעבר התפרעו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות ורמון והתעמתו עם סוהרים בעקבות ההחלטה לפזרם בין בתי כלא ואגפים שונים אחרי הימלטות ששת המחבלים. האסירים שרפו כמה מתאי המאסר באגפים שבהם הם כלואים, כשבמקביל נתקלו אנשי שב"ס בהתנגדויות גם בכמה בתי כלא אחרים. הנהגת האסירים הביטחוניים בכלא איימה כי "כל אגף של הג'יהאד האיסלאמי ששב"ס ינסה לפנות יעלה באש".
3 צפייה בגלריה
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
כיבוי האש שהציתו אסירי הג'יהאד האיסלאמי בכלא קציעות
(צילום: דוברות שב"ס)
החל מאתמול החלו צוותים הנדסיים מיוחדים לסרוק את בתי הסוהר בארץ לאיתור כשלים נוספים בתאי האסירים. אמנם אין כרגע אינדיקציות ומידע מודיעיני על מנהרות, אבל בשב"ס הוחלט על מבצע זה כדי לשלול את קיומן של מנהרות כאלו. ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב שקיימה הנציבה קטי פרי עם הפיקוד הבכיר בשב"ס ועם נציגי כוחות הביטחון המקבילים.
במקביל, צה"ל, המשטרה ושירותי הביטחון ממשיכים לנהל מרדף עיקש אחרי איהם נאיף כמאמג'י (35) ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26), השניים האחרונים מתוך ששת המחבלים שנמלטו בשבוע שעבר מכלא גלבוע וטרם נתפסו. בימים האחרונים מתמקדים החיפושים בעמק יזרעאל ובצפון השומרון, בשל ההנחה שאחד מבין השניים הצליח לחצות את קו התפר ולהגיע לגדה המערבית.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל במרחב יהודה ושומרון כחלק מהמצוד אחר האסירים הנמלטים
מצוד צה"ל אחר הנמלטים
(צילום: דובר צה"ל )
הסריקות הללו מתנהלות במקביל למאמצים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי להתסיס את השטח ביהודה ושומרון כדי להוביל את הפלסטינים לעימותים נרחבים עם כוחות הביטחון, כפי שאירע אחרי תפיסת המחבלים. התחממות נוספת עלולה להתרחש מול חמאס ברצועת עזה, אחרי שבשלושת הימים האחרונים שוגרו רקטות לשדרות - ובתגובה צה"ל תקף מטרות של חמאס ברצועה.
שלשום התייחס מפקד מחוז הצפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, לבריחתם של ששת המחבלים ואמר שהיא הייתה מתוכננת עד הפרט האחרון - אך המשטרה דאגה לשבש את התוכנית מרגע שיצאו מהפיר, ובזכות כך הצליחו כוחות הביטחון להגיע אליהם.
"אני חייב לציין שהייתה פה התארגנות לפרטי פרטים, מדויקת. משהו שלקח הרבה הרבה זמן, לא מיום קודם", אמר לביא. "הכוחות הגיעו בדיליי מטורף, והצלחנו לייצר תמונת מצב טובה ולשבש להם את התוכניות. הובלנו אותם למקומות שאנחנו בחרנו עבורם. צריך לזכור שמדובר באסירים ביטחוניים עם ניסיון משמעותי שיודעים להפיק לקחים ממעצרים קודמים, והם עשו הכל כדי להקשות עלינו, כולל להביא אותנו למקומות אחרים, פיצול של החוליה ושימוש באמצעים שונים. ככל שיש להם ניסיון הם עושים טעויות, ולטעויות האלה חיכינו. לא פספסנו את ההזדמנות והתנפלנו עליהם".