סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, התריע השבוע מפני ההתחזקות של איראן והתקרבותה לפצצה גרעינית. בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת אמר ברעם לח"כים כי "מצב הגרעין באיראן הוא כמו מכונית שכל החלקים נמצאים - ועכשיו רק צריך לחבר אותם". לדבריו, "עלינו להיות מסוגלים להילחם בשתי זירות במקביל ולהבין שמדובר במלחמות ארוכות. ושאנחנו יכולים להיות בעימות חזרתי וישיר מול איראן".
3 צפייה בגלריה
אמיר ברעם, סגן הרמטכ"ל ואלוף במיל' אייל זמיר
אמיר ברעם, סגן הרמטכ"ל ואלוף במיל' אייל זמיר
סגן הרמטכ"ל ברעם והצנטריפוגות באיראן
( צילום: דובר צה"ל)
דבריו של ברעם פורסמו בכאן חדשות. ייעוד הדיון היה עיסוק בחוק בגיוס, אך האלוף העלה במהלכו שורת נושאי ביטחון והוסיף: "עד היום הצבא דן בשאלות שוטפות של ביטחון, ואילו היום הדיון מתמקד בשאלות הקיומיות של מדינת ישראל".
האזהרה החריגה של ברעם מצטרפת לדבריו של שר הביטחון יואב גלנט במהלך ביקורו בסוף החודש שעבר בארה"ב, שם קרא לממשל האמריקני לממש את מחויבותו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. "זה הזמן לממש את המחויבות של כל ממשלי ארה"ב בשנים האחרונות - מניעת גרעין מאיראן שמהווה סכנה לעולם כולו", אמר גלנט במפגש שערך אז עם שר ההגנה לויד אוסטין. "הזמן הולך ואוזל בנושא הזה", הוסיף.
בזמנו דיווחנו כי מאחורי דברי גלנט עומד חשש גדול בישראל כי איראן תנצל את תקופת הבחירות בארה"ב כדי לפרוץ לנשק גרעיני. הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו בנובמבר הקרוב, והחשש בישראל הוא שבטהרן מבינים כי בוושינגטון יהיו עסוקים מדי מכדי לעסוק בהם - וינצלו זאת כדי לפרוץ לגרעין בצורה מהירה. כמו כן, בישראל סבורים שגם המלחמה שהיא מנהלת בדרום ובצפון עשויה להביא מוטיבציה לאיראנים לעשות זאת. ההבנה בירושלים היא כי המצב כעת לא מאפשר מרווח לטעויות.
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
מרחיבים את תוכנית הגרעין, והטילים. מנהיג איראן חמינאי
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)
לחשש הזה מצטרפים הדיווחים על הרחבת תוכנית הגרעין של איראן, וגם תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. בחודש שעבר דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי איראן פתחה במבצע הרחבה ענקי של הפעילות במתקן העשרת האורניום פורדו, אתר הגרעין המבוצר ביותר שלה, וכי בקרוב עשוי ייצור האורניום המועשר בו לגדול פי שלושה ויותר – מה שיספק לאיראן אפשרויות חדשות לפתח במהירות נשק גרעיני אם תבחר לעשות זאת. במקביל, הודיעה איראן על תוכנית להרחיב את הייצור גם במתקן העשרת האורניום המרכזי שלה ליד נתנז.
על פי הדיווח ב"פוסט", ניתוח טכני של מידע שהועבר לעיתון קובע כי במתקן פורדו לבדו עבודת ההרחבה תאפשר לאיראן לצבור בכל חודש דלק גרעיני המספיק לכמה פצצות אטום. בעיתון הזכירו כי אף שמתקן פורדו קטן יותר משני מתקני ההעשרה האחרים של איראן, הוא נחשב משמעותי במיוחד משום שהיותו מתקן תת-קרקעי בעומק ההר הופכת אותו לכמעט בלתי חדיר להפצצות.
לפי סוכנות הגרעין הבינלאומית (סבא"א), איראן צברה עד כה כ-136 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה גבוהה, שאותם אפשר לפי גורמי מודיעין אמריקניים להפוך בתוך ימים או שבועות בלבד לדלק הנחוץ לנשק גרעיני. נוסף על כך מעריכים כי איראן צברה את רוב הידע הטכני הדרוש להרכבת נשק גרעיני פשוט, הגם שיידרשו לה כנראה שנה או שנתיים נוספות כדי לפתח ראש נפץ גרעיני שאפשר להרכיב על טיל.
3 צפייה בגלריה
איראן חשפה טיל בליסטי חדש בשם חייבר
איראן חשפה טיל בליסטי חדש בשם חייבר
טיל בליסטי איראני, ארכיון. טהרן צריכה עדיין לפתח יכולת להרכיב ראש קרב גרעיני
(צילום: רויטרס)
כדי לפתח פצצת אטום איראן זקוקה גם למרכיבים טכנולוגיים אחרים, ובמרץ השנה פרסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" נדב איל כי איראן פועלת לאחרונה להשגת כמה רכיבים שכאלו. מדובר על הרכיבים הנדרשים להרכבת אותו ראש נפץ גרעיני, ובכיר אחד הגדיר אותן "פעולות מטרידות מאוד".
כדי לייצר פצצה גרעינית תקינה יש צורך ביכולת טכנית וידע, וגם מרכיבים פיזיים כמו נפצים הפועלים בצורה מדויקת ומתואמת. בדרך כלל, מקובל לומר שאיראן רחוקה בין שנה לשנתיים מיכולות כאלה. אך שלושה בכירים בישראל - אחד ממערכת הביטחון, השני בדרג המדיני והשלישי בגוף החשוף למידע מסווג - אמרו כי דברים החלו לזוז בזירה הזו.
בתקופה האחרונה, אמרו השלושה, איראן פועלת או "מגששת" להשגת רכיבים הנחוצים ל"קבוצת הנשק" הנדרשת להרכבת פצצה גרעינית. היו כאלה שהביעו חשש כבד יותר מההתפתחויות הללו, ואחרים ציינו כי ייתכן שאיראן פועלת כך כל הזמן. אף אחד מהם לא סבר שאיראן פורצת לפצצה גרעינית כעת. ישראל דיווחה על הפעילות, כפי שהיא רואה אותה, לבעלות הברית שלה ובראשן לארה"ב.