ב-25 באוגוסט התקיימה הפסגה המשמעותית האחרונה, בניסיון לקדם עסקת חטופים משמעותית. כעת, 11 חודשים מאז העסקה הקודמת, ואחרי כמעט חודשיים של קיפאון מוחלט במגעים - משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד דדי ברנע צפויה לצאת בשבוע הבא לדוחא, באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו.
גם לשכת נתניהו הודיעה על כך, ומסרה כי "בפגישה ידונו הצדדים באפשרויות השונות להתנעת המשא-ומתן לשחרור החטופים משבי חמאס, על רקע ההתפתחויות האחרונות". בהודעה נוספת נמסר כי נתניהו "בירך על נכונותה של מצרים לקדם עסקה לשחרור חטופים, והנחה את ראש המוסד לקדם בקטאר שורת יוזמות שעל הפרק, בגיבוי חברי הקבינט".
הקפות שקטות בהובלת משפחות החטופים בצומת שער הנגב

8 צפייה בגלריה
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
רוסיה מנסה ליזום עסקה קטנה גם כן. כיכר דיזנגוף, הערב
(צילום: דנה קופל )
נזכיר כי ראש המודיעין המצרי החדש, חסן רשאד, העלה יוזמה לעסקה קטנה שכוללת הפסקת אש של שבועיים תמורת שחרור ארבעה חטופים. הוא ביקש עצירת לחימה של 48 שעות לסגירת הפרטים. ראש השב"כ רונן בר הציג את היוזמה בקבינט, וחלק מהשרים הביעו בה תמיכה - למעט בן גביר וסמוטריץ', שהתנגדו. נתניהו ביקש מבר לעבוד על היוזמה מול המצרים, כדי לשפר אותה. ההערכה היא שהסיכויים של העסקה לצאת לפועל הם נמוכים, אך בישראל הסכימו לנסות לקדמה כדי שלא הלבין את פניו של ראש המודיעין המצרי החדש.
על אף שלא ברור עד כמה האמריקנים מייחסים ליוזמה הזו חשיבות, מקור בכיר דיווח לערוץ אל-קאהרה אל-אחבאריה המצרי על פגישה של "משלחת ביטחונית מצרית רמת דרג" בקהיר עם משלחת של בכירי חמאס, "כדי לסקור את המצב בעזה ואת הדרכים להתגבר על המכשולים העומדים בפני שקט ברצועה". עוד נמסר כי הפגישה, שבה נכח חליל אל-חיה, "מגיעה במסגרת המאמצים המצריים לחידוש המשא ומתן להפסקת אש בעזה". לפי המקור, "מצרים מחויבת להמשיך ולהגביר את הכנסת הסיוע כדי להקל על תושבי הרצועה".
במקביל, ישנה גם יוזמה רוסית מול חמאס - שתכליתה לשחרר שני אזרחים רוסים מהשבי. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק נועד במוסקבה עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב. היום הכחישו בישראל דיווחים ערביים על כך שמשלחת רוסים הגיע לארץ למשא ומתן בנושא.
מיצג למען החטופים בכיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: ליאור שרון )

8 צפייה בגלריה
אירוע ״הקפות לשובם״ מחוץ למעון רה״מ בירושלים - מחאה למען השבת החטופים
אירוע ״הקפות לשובם״ מחוץ למעון רה״מ בירושלים - מחאה למען השבת החטופים
אירוע ״הקפות לשובם״ מחוץ למעון רה״מ בירושלים
(צילום: שלו שלום )
מטה משפחות החטופים מיהר להגיב על צאת המשלחת לקטאר, ומסר כי על ראש הממשלה לתת מנדט מלא לצוות הישראלי. "בפעם הקודמת זה עלה בחיי חטופים", נכתב בהודעה. הודעה המטה נמסרה במקביל לקיומן של הפגנות למען החטופים ברחבי הארץ במלאת שנה לטבח. ואולם, בשלב זה מדברים האמריקנים על "עסקה קטנה", בתקווה שזו תביא עסקה גדולה יותר אחריה. להערכתם, חיסול יחיא סינוואר יוצר הזדמנות אמיתית לעסקה, כי מנהיג חמאס המת נחשב ל"פסיכופט" ו"מכשול לכל עסקה". לכן הגיע מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לסבב ביקורים במזרח התיכון, ואחרי תיאומים בישראל - הכריז היום בקטאר על חידוש המגעים. ואולם, בקטאר אומרים שעמדת חמאס לא השתנתה בחודשיים האחרונים.
לפני שבוע בדיוק, עם היוודע דבר מותו של רב המרצחים, מנהיג חמאס יחיא סינוואר, בארה"ב וגם בישראל האמינו כי חיסולו עשוי לסייע כדי לקדם עסקה מהירה. הטון בירושלים השתנה במהרה לאחר אותו חיסול. בהצהרה מוקלטת שפרסם, נתניהו פנה אז למשפחות החטופים ואמר כי "זהו רגע חשוב במלחמה". הוא ציין כי "השבת חטופינו היא הזדמנות להשגת כל יעדינו והיא מקרבת את סיום המלחמה".
וההצהרה הזו לא הגיעה בחלל ריק. בחודשיים שבין הפסגה האחרונה, שהתקיימה בשלהי אוגוסט בקהיר, ימים לפני רצח 6 החטופים במנהרה ברפיח, לבין חיסול סינוואר, סוגיית החטופים נדחקה הצידה, אך הרבה באזור השתנה: מהכניסה ללבנון וסיכול צמרת חיזבאללה, דרך המצור הלכה למעשה בצפון הרצועה והחזרה של צה"ל לג'באליה, ועד העימות הישיר עם איראן שהתעצם והגיע לשיאו במתקפת טילים בליסטיים בתחילת החודש.

העברת מרכז הכובד צפונה

ימים אחרי רצח 6 החטופים - הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי - שהרעיד את המדינה, צה"ל העביר את מרכז כובד הלחימה צפונה, בהכרזה של שר הביטחון יואב גלנט. מאז הגביר צה"ל את תקיפותיו האוויריות ברחבי לבנון - בפרט בדאחייה שבביירות. במסגרת אותן תקיפות סוכלה צמרת חיזבאללה ובראשה מנהיג ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה.
8 צפייה בגלריה
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
(צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
כשלושה שבועות אחרי אותה הכרזה, צה"ל גם נכנס לפעול קרקעית בדרום לבנון - לראשונה מאז 2006. הכוחות המתמרנים פועלים שם גם היום. בזמן הזה, לפי הערכות בפיקוד הצפון, צה"ל פגע בכשליש מארסנל האש של חיזבאללה, כולל רקטות, טילים וכטב"מים.
בצבא אומרים כי הכוחות הכריעו את מרחבי התקיפה הקדמיים של רדואן במסגרת הפעולה הקרקעית, אך יידרשו עוד שבועות למבצעים הללו כדי להסיר את איום הפלישה לגליל. בימים האחרונים צורפה לפעולה אוגדה חמישית, 210 של רמת הגולן, שפועלת בצד הלבנוני של הר דב. לפי נתוני צה"ל, במהלך הפעולה הקרקעית ובשבועות שלפניה חוסלו שבעה מח"טים לחיזבאללה, 21 מג"דים ויותר מ-25 מ"פים או סמג"דים שאחראיים על כפרים בדרום לבנון. "בסך הכל נהרגו בפעולה הקרקעית כ-1,200 מחבלים ומעל 2,000 בסך הכל".

פעולת צה"ל בצפון הרצועה

מאז הוקפאו המגעים לעסקה, גם עזה ירדה מהכותרות בארץ ובעולם. סינוואר ניתק קשר, גם עם המתווכות, עד שחוסל באקראי בתל א-סולטאן לפני שבוע, כשנה לאחר הטבח שהוביל ממעמקי הרצועה. עם זאת, בשבועיים האחרונים גבר מחדש העיסוק במתרחש ברצועה.
צה"ל פשט מחדש על ג'באליה שבצפון הרצועה, ובאו"ם טענו כי למאות אלפי הפלסטינים שנותרו שם לא מגיע סיוע הומניטרי כבר שבועות - עד שהאספקה חודשה בהנחיית הדרג המדיני. באו"ם טענו כי לצפון הרצועה לא הגיע סיוע מאז 30 בספטמבר, ערב הכניסה ללבנון.
8 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
פליטים פלסטינים מתפנים מג'באליה
הנהירה מג'באליה
(צילום: REUTERS/Mahmoud Issa)
הדיווחים על המתחולל בצפון הרצועה הגבירו את התהיות בעולם בנוגע ליישום אפשרי של "תוכנית האלופים", שראש הממשלה נתניהו הצהיר שהוא בוחן. את התוכנית, נזכיר, יזם אלוף במיל' גיורא איילנד, ובמוקד שלה ההנחה שהפשיטות הנוכחיות לא אפקטיביות מספיק כדי להכריע את חמאס ולייצר לחץ משמעותי לשחרור החטופים.
התוכנית קראה להטיל מצור על צפון הרצועה, כלומר כל השטח שמצפון לפרוזדור נצרים – כולל העיר עזה – ולהכריז עליו כעל שטח צבאי סגור. לאוכלוסייה האזרחית תינתן לפי ההצעה שבוע אחד להתפנות, ולאחר מכן ניתן יהיה להתייחס לכאורה לאלו שיישארו שם כאל מחבלים ולהטיל עליהם מצור הדוק שימנע מהם גישה למים, מזון ודלק. הרעיון הוא למעשה להרעיבם, ולאלץ אותם לבחור בין כניעה למוות.

העימות עם איראן, וההערכה: חמאס יחכה

כעת המגעים מתחדשים, אך ספק אם יניבו תוצאה מיידית בדמות עסקה. בישראל עדיין מעריכים כי בחמאס מחכים לראות כיצד יתפתח העימות הישיר בין ישראל לאיראן, אחרי המתקפה האיראנית השנייה במלחמה - שכללה שיגור של יותר מ-200 טילים בליסטיים לעבר הארץ.
8 צפייה בגלריה
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP, מארק ישראל סלם, AP)
באזור ממתינים לתגובה הישראלית הצפויה, שבינתיים מתעכבת כבר יותר משלושה שבועות. התגובה הישראלית נותרה כ"נעלם", וזו עשויה להשפיע מאוד על ההחלטה שיקבל חמאס בנוגע לעסקה, בימים שבהם לא ברור מי ינהל את המשא ומתן לאחר חיסול סינוואר.
גורם מדיני שבקיא בהיערכות של ישראל לתגובה טען בפני ה"טיימס" הבריטי כי הדלפת המסמכים המסווגים מהפנטגון, שעדיין מצויה בחקירה בארה"ב, היא זו שמעכבת את מתקפת התגובה נגד איראן. כמה שעות אחרי פרסום הדיווח, בישראל הכחישו אותו ואמרו כי אין אמת בכך שהמתקפה נדחתה.
כך או כך, ביום ראשון הקרוב כאמור צפוי לצאת ראש המוסד ברנע לדוחא, שם הוא ייפגש בין היתר עם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני.

המסר של מטה משפחות החטופים

בחודשיים של קיפאון במגעים, משפחות החטופים אמרו פעם אחר פעם בהזדמנויות שונות כי התגברות המערכה בצפון דחקה את הסוגייה היקרה לליבם הצידה. כעת, לאחר האישור גם מלשכת נתניהו ליציאת המשלחת, הם מקווים שתגיע סוף סוף עסקה לה הם מייחלים כבר יותר משנה.
8 צפייה בגלריה
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
מיצג לציון יום הטבח בכיכר דיזנגוף בת"א
(צילום: דנה קופל )
8 צפייה בגלריה
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
מיצג חטופים הדלקת נרות זכרון ומחאה דוממת לציון יום הטבח בכיכר הזכרון כיכר דיזינגוף, תל אביב
(צילום: דנה קופל )
8 צפייה בגלריה
מיצג מחאה למען שחרור החטופים במחלף ינאי עמק חפר
מיצג מחאה למען שחרור החטופים במחלף ינאי עמק חפר
מיצג מחאה למען שחרור החטופים במחלף ינאי בעמק חפר
(צילום: דני מרום)
בהודעה מטעם מטה משפחות החטופים ראש הממשלה נדרש "להעניק מנדט מלא להשגת עסקה להשבת 101 החטופים בפעימה אחת". "מעל שנה נמצאים 101 החטופים בשבי החמאס, כולם נמצאים כעת בקטגוריה ההומניטרית ובסכנת חיים מיידית. לא נותר להם זמן. יש להגיע לעסקה מיידית להשבת כולם - הצלת חייהם של החטופים החיים, והחזרת החללים והנרצחים ולקבורה ראויה בארצם", נמסר.
"אנו דורשים מרה"מ להעניק לצוות המו"מ מנדט רחב להשגת העסקה. לחטופים אין זמן לגרירת רגליים! במו"מ הקודם גרירת הרגליים עלתה בחייהם של עדן, כרמל, אלכס, הירש, אלמוג ואורי ז"ל".
מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בפוסט ב-X (לשעבר טוויטר) כי "הוצאת חברי משלחת המו"מ לא נעשתה על דעת כל חברי הקבינט - ולכן אני מתנגד להוצאתה, מהנימוק לפיו בנקודה הנוכחית בה ישראל נמצאת מול חמאס, בפרט לאחר חיסולו של סינוואר, אסור לתת לחמאס חמצן, אלא להמשיך לפעול להכרעתו. זו הדרך הבטוחה והנכונה שתוביל לניצחון ולהשבת החטופים לביתם, ולא דרך של עסקאות שיאפשרו לחמאס לארגן מחדש את כוחותיו ברצועה כך שיוכלו לפגוע בחיילינו, ולשקם את יכולותיו הצבאיות".
יעל צ'כנובר סייעה בהכנת הכתבה