5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת רוסיה חוגגים
שחקני נבחרת רוסיה חוגגים
גם גמר ליגת האלופות הוזז. שחקני נבחרת רוסיה חוגגים ביורו האחרון
(צילום: EPA)
פיפ"א הודיעה הערב (יום ראשון) כי עד להודעה חדשה ובהתאם להמלצות הוועד האולימפי הבינלאומי, לא יתקיימו משחקי כדורגל בינלאומיים בשטח רוסיה - ומשחקי הביתה של ישוחקו במגרש ניטרלי וללא קהל. כמו כן, נבחרות הכדורגל של רוסיה ישחקו תחת השם "התאחדות הכדורגל של רוסיה (RFU) ולא תחת השם רוסיה. בנוסף, לא ייעשה שימוש בדגל או בהמנון של רוסיה במהלך משחקים שבהן משתתפות נבחרותיה.
תיעודים מהפלישה הרוסית לאוקראינה
(מתוך טוויטר)

פיפ"א מסרה בתחילת הודעתה כי היא מגנה את הפלישה לאוקראינה וקוראת לסיומה, והוסיפה כי "אלימות היא אף פעם לא הפתרון. פיפ"א מביעה סולידריות עמוקה לכל האנשים שנפגעו ממה שקורה באוקראינה". אחרי קריאתה למו"מ בין הצדדים, הוסיפה כי נמצאת בקשר הדוק עם התאחדות הכדורגל האוקראינית.
פיפ"א התייחסה גם למוקדמות מונדיאל 2022, אחרי שכמה נבחרות - ובהן פולין, אנגליה, שבדיה וצ'כיה - הודיעו שלא יסכימו לשחק נגד רוסיה. "נמשיך לקיים קשר הדוק כדי לחפש יחד פתרונות הולמים ומקובלים", נמסר מפיפ"א. גם לאחר הודעת פיפ"א מסרו הפולנים שלא יהיו מוכנים לשחק נגד רוסיה, והוסיפו כי "לא נשחק נגד רוסיה - לא משנה מה יהיה שמה". גם צ'כיה הודיעה שלא תשחק נגד רוסיה חרף ההודעה של פיפ"א.
הצעד של פיפ"א מצטרף לצעד שנקטה עוד קודם אופ"א, שהזיזה לפריז את גמר ליגת האלופות שתוכנן להיערך העונה בסנט פטרסבורג. בכדורסל, הנהלת היורוליג הודיעה כי הקבוצות הרוסיות לא יורחקו, אבל יארחו משחקים מחוץ למדינתן עד הודעה חדשה.
5 צפייה בגלריה
סנט פטרסבורג מעצר מפגינים עימותים משבר רוסיה אוקראינה מלחמה
סנט פטרסבורג מעצר מפגינים עימותים משבר רוסיה אוקראינה מלחמה
מפגינים בסנט פטרסבורג נגד המלחמה, היום
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
טבליסי גיאורגיה מפגינים הפגנות בעבקות משבר רוסיה אוקראינה
טבליסי גיאורגיה מפגינים הפגנות בעבקות משבר רוסיה אוקראינה
מדינות רבות הטילו סנקציות. מפגינים בטבליסי, גיאורגיה
(צילום: Getty Images)
5 צפייה בגלריה
הפגנת ענק בברלין
הפגנת ענק בברלין
מפגינים בברלין
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
פראג צ'כיה  הפגנות ענק מפגינים שלטים נגד פוטין רוסיה בעד אוקראינה משבר מלחמה
פראג צ'כיה  הפגנות ענק מפגינים שלטים נגד פוטין רוסיה בעד אוקראינה משבר מלחמה
גם בפראג תומכים באוקראינה
(צילום: AFP )
בימים האחרונים הוטלו על רוסיה שורת סנקציות והגבלות מצד מדינות העולם, ובעיקר המערב. כך למשל, אחרי ששורת מדינות באירופה הודיעו ביממה האחרונה על סגירת המרחב האווירי שלהן לחברות תעופה רוסיות, הערב הודיע האיחוד האירופי כי המרחב האווירי שלו ייסגר באופן מוחלט בפני מטוסים רוסיים. נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין אמרה הערב כי אף מטוס רוסי, כולל מטוסים פרטים של אוליגרכים, לא יוכלו לנחות להמריא או לחלוף בטריטוריה של אחת מ-27 מדינות האיחוד. בנוסף, היא אמרה כי האיחוד יממן כאמור נשק עבור אוקראינה.
פון דר ליין הצהירה גם על סנקציות חדשות נגד "מכונת התקשורת של הקרמלין", כלשונה, כשכוונתה לערוצי תקשורת ממשלתיים ברוסיה, בהם ערוץ הטלוויזיה הממשלתי RT וספוטניק. לדבריה, הערוצים הללו "לא יוכלו יותר להפיץ את השקרים שלהם כדי להצדיק את המלחמה של פוטין ולזרוע מחלוקות באיחוד שלנו". היא הוסיפה כי יוטלו גם סנקציות על רודן בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, בשל התמיכה שסיפק לפוטין במלחמה נגד אוקראינה. האיחוד האירופי כבר הטיל בעבר שורת סנקציות על לוקשנקו ועל משטרו, בעקבות דיכוי המחאה שפרצה ב-2020 בטענה לזיוף הבחירות בבלארוס, ואותן סנקציות עודדו את חיזוק היחסים בינו לבין פוטין.
לאיסור על כניסת מטוסים רוסיים לשמי האיחוד האירופי קדמו כאמור הודעות של שלל מדינות באירופה על איסור שכזה, בהן על ידי צרפת, איטליה, הולנד ובלגיה. למהלך הצטרפה אחר הצהריים גם קנדה, הראשונה לעשות זאת ביבשת אמריקה. אחת המדינות שנקטו את הצעד היא פינלנד, שחולקת עם רוסיה גבול משותף.
הסנקציות הללו מצטרפות לסנקציות שכבר הוטלו בימים האחרונים על רוסיה – כולל סנקציות אישיות נגד פוטין ומקורביו. אחת הסנקציות המשמעותיות ביותר על רוסיה, שהוטלה הלילה, היא ניתוק של חלק מהבנקים הרוסיים ממערכת העברת הכספים העולמית SWIFT. בהצהרה משותפת של ארה"ב, בריטניה, קנדה והנציבות האירופית נמסר: "אנחנו נדאג לכך שהמלחמה הזאת תירשם ככישלון אסטרטגי של פוטין".