"נחתום השנה על הסכם שלום עם סודן" - הצהרתו של אלי כהן במסיבת העיתונאים בנתב''ג
(צילום: אבי חי )

שר החוץ אלי כהן שביקר היום (ה') בחרטום בירת סודן, הכריז כי שתי המדינות יחתמו עוד השנה על הסכם שלום. במהלך הביקור, שקיבל את ברכת ארצות הברית, סיכמו הצדדים את נוסח ההסכם. טקס החתימה צפוי להתקיים לאחר העברת השלטון בסודן לממשלה אזרחית שתוקם במסגרת תהליך המעבר המתנהל במדינה.
כהן אמר במסיבת עיתונאים שקיים בנתב"ג, כמה שעות לאחר חזרתו לארץ: "הביקור היום בסודן מניח את היסודות להסכם שלום היסטורי עם מדינה ערבית ומוסלמית אסטרטגית. הסכם השלום בין ישראל לסודן יקדם את היציבות האזורית ויתרום לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. חתימת הסכם השלום תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. הקשר של מדינות אפריקה עם ישראל הוא אינטרס משותף לנו ולמדינות היבשת. ישראל היא שותפה משמעותית, זה שנים רבות, בתהליכי הפיתוח במדינות אלו ובהתמודדות עם השלכות שינויי האקלים והאתגרים הכלכליים באפריקה".
הוא דיבר גם על ההיסטוריה של חרטום, שם התקבלו כמה החלטות נגד ישראל בעבר: "בירת סודן מוכרת בישראל כמקום שבו החליטו מדינות ערב על שלושת הלאווים ההיסטוריים: לא לשלום עם ישראל, לא למשא ומתן עם ישראל ולא להכרה בישראל. אנחנו בונים עם הסודאנים מציאות חדשה בה שלושת הלאוים, יהפכו לשלושת הכנים: כן למשא ומתן בין ישראל לסודן, כן להכרה בישראל וכן לשלום בין המדינות ובין העמים".
אלי כהן בביקורו בסודן
(צילום: משרד החוץ)

5 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר החוץ אלי כהן מכריז על הסכם השלום
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן, ראש ממשלת המעבר הסודנית (מימין)
5 צפייה בגלריה
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן בסודן
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
אלי כהן ועבד אל פתאח אל-בורהאן
(מתוך טוויטר)
לפנות בוקר יצא השר כהן במטוס מנהלים מנתב"ג לחרטום ולאחר כמה שעות הוא שב לישראל. המטוס החכור שימש בעבר את מדינת ישראל בטיסות.
לשכתו של ראש ממשלת המעבר בסודן, עבד אל-פתאח אל בורהאן, פרסמה הודעה לפיה: "ראש המועצה השלטת עבד אל פתאח אל בורהאן נפגש היום במשרדו עם שר החוץ הישראלי אלי כהן והפמליה המלווה. הפגישה עסקה בדרכים לבסס יחסים פוריים ולחזק את שיתוף הפעולה בתחומי הביטחון והצבא. הצד הסודני ביקש מהצד הישראלי לחתור להגיע ליציבות בין ישראל לבי העם הפלסטינים".
סודן הצטרפה באופן רשמי ל"הסכמי אברהם" בינואר 2021, אך מאז לא נרמלה את היחסים עם ישראלים ולא כוננה קשרים דיפלומטיים איתה. בירושלים ובוושינגטון ניסו לשכנע את סודן לנרמל את היחסים. לפי ההערכות, אם ייחתם הסכם בין המדינות - הוא יעסוק בכינון הקשרים הדיפלומטיים ואולי גם בהקמת שגרירויות.
5 צפייה בגלריה
הטיסה הישירה לסודן
הטיסה הישירה לסודן
הטיסה הישירה לסודן
שר החוץ כהן ביקר לפני שנתיים בסודן עת שכיהן כשר המודיעין. אחרי שובו מחרטום, סיפר אז השר כהן בריאיון לאולפן ynet: "הגעתי לשם והבאתי להם מכל טוב הארץ - פרי הדר ושמן. הופתעתי, אבל הם החזירו לי במתנה M-16 אמיתי, לא משחק. כדי להעלות אותו לטיסה היינו צריכים לפרק את המכלול".
השר כהן סיפר אז כי נפגש עם המנהיג הסודני אל-בורהאן. "דיברנו על סוגיות ביטחוניות ומודיעיניות, והם מבינים שהיציבות האזורית היא חיונית גם לכלכלה. אתה לא יכול לדבר על משקיעים אם אין ביטחון. כשאתה רואה בכיר בסודן ותת-אלוף מצה"ל יושבים ומדברים על אסטרטגיית הגנת גבולות, צריך לשפשף את העיניים".
פורסם לראשונה: 18:18, 02.02.23