לאחר שבכיר במשרד החוץ הישראלי גינה ציוץ של אילון מאסק נגד ג'ורג' סורוס, המיליארדר היהודי-הונגרי-אמריקני ניצול השואה, שממנו עלה ניחוח אנטישמי, דווקא שר התפוצות עמיחי שיקלי, שאמון על המאבק באנטישמיות, הביע תמיכה בבעלים של טוויטר - ויצא נגד סורוס. כדי להצדיק את תמיכתו במאסק, הדהד שיקלי תיאוריות קונספירציה איראניות אנטישמיות, שהתבררו כשקריות.
שיקלי צייץ באנגלית: "כשר הישראלי האמון על המאבק באנטישמיות, אני רוצה להבהיר שממשלת ישראל והרוב המכריע של אזרחי ישראל רואים במאסק יזם מדהים ומודל לחיקוי. הביקורת על סורוס, מי שמממן את הארגונים העוינים ביותר לעם היהודי ולמדינת ישראל היא הכל מלבד אנטישמיות, להיפך".
3 צפייה בגלריה
אילון מאסק, עמיחי שיקלי, ג'ורג' סורוס
אילון מאסק, עמיחי שיקלי, ג'ורג' סורוס
"ממשלת ישראל רואה במאסק מודל לחיקוי". היזם, שיקלי וסורוס
(צילום: AFP, משה מזרחי, רויטרס)
שיקלי לא הסתפק בזה והוסיף ציוץ נוסף בו כתב "למי שלא מבין עם מי יש לנו עסק", ואף שיתף דיווחים מספטמבר 2018 לפיהם שר החוץ של איראן דאז מוחמד ג'וואד זריף אמר בתשובה לשאילתות בפרלמנט ש"קרנות של סורוס פועלות בצמוד עם ממשלת איראן". אחר כך מחק שיקלי את השיתוף הזה.
בעבר, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובנו יאיר שיתפו ברשתות החברתיות את אותן ידיעות, שהתבררו כלא נכונות וקשורות בכלל לתיאוריית קונספירציה איראנית אנטישמית, שניסו לקשור בין הרפורמיסטים באיראן לבין סורוס היהודי, שרוצה בכלל בנפילת האייתולות באיראן - ואף התבטא בנושא בעבר.
מי שהתחיל את הסערה הזאת היה מאסק, שיצא ביום שלישי האחרון במתקפה נגד סורוס והאשים אותו שהוא "שונא את האנושות". מאסק אף השווה את סורוס לנבל העל מגנטו מהקומיקס "אקס-מן", שהוא יהודי ששרד את השואה בילדותו - והכריז על מסע צלב נגד האנושות.

3 צפייה בגלריה
מוחמד ג'וואד זריף
מוחמד ג'וואד זריף
שיקלי שיתף טענה שקרית של שר החוץ האיראני לשעבר. זריף
(צילום: AFP)

ההשוואה שערך מאסק לדמות של מגנטו, וזכתה לחשיפה של יותר מ-50 מיליון גולשים בטוויטר, גרמה, איך לא, לפרץ של תיאוריות קונספירציה שהקפיצו את הביטוי "THE JEWS" לראש רשימת הטרנדים של טוויטר.
ראש חטיבת הדיגיטל של משרד החוץ דוד סרנגה לא נותר חייב והגיב לכל הפרשה בציוץ ארוך: "'היהודים' נמצא כרגע כטרנד בטוויטר והוא מלא בקונספירציות אנטישמיות ובדברי שטנה המכוונים ליהודים ברחבי העולם. למרבה הצער, טוויטר לא עושה דבר כדי לטפל בבעיה הזו. זה מזכיר לי את דבריו של נימלר (הכוונה לכומר הגרמני שהיה ממתנגדי הנאצים בשואה - א"א) המופיעים באופן בולט על קיר של מוזיאון השואה בוושינגטון".
בהמשך ציטט סרנגה את דבריו המלאים של נימלר: "תחילה הם באו ולקחו את הקומוניסטים - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי קומוניסט; ואז הם באו ולקחו את הסוציאליסטים - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי סוציאליסט; ואז הם באו ולקחו את חברי האיגוד המקצועי - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי חבר האיגוד המקצועי; ואז הם באו ולקחו את היהודים - ולא השמעתי את קולי, מפני שלא הייתי יהודי; ואז הם באו ולקחו אותי - וכבר לא נותר אדם, לדבר בעדי".
"דבריו של נימלר משמשים כתב אישום של פסיביות ואדישות במהלך השואה", סיכם סרנגה, שהוסיף לציוץ שלו את ההאשטאגים Holocaust# ו-Antisemitism# ותייג את אילון מאסק.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לא אהב את הגינוי שיצא מבכיר משרדו. שר החוץ כהן
(צילום: יונתן זינדל)
משרד החוץ שיתף בחשבון הטוויטר שלו את הציוץ של סרנגה והדיווח עליו ב-ynet, אך מי שלא אהב את הדברים הוא שר החוץ אלי כהן, שהורה כי מעתה כל ציוץ שאינו "אינפורמטיבי" ויש לו משמעויות פוליטיות או מדיניות יצטרך לקבל את אישורו. מאסק "התנצל" על הציוץ המקורי שלו וכתב: "זה באמת היה לא הוגן למגנטו".
סורוס הפילנתרופ היהודי נחשב ל"סדין אדום" בעיני ארגוני ימין ברחבי העולם והוא מככב בתיאוריות קונספירציה אנטישמיות. בעבר הוא הואשם בהיותו נאצי (טענה שהופרכה בתחקיר של סוכנות הידיעות רויטרס משנת 2020), ולפי תיאוריות קונספירציה אחרות הוא ניסה להציף את בודפשט בפליטים ולהתחיל מלחמת אזרחים בארה"ב.
מנכ"ל הליגה נגד השמצה ג'ונתן גרינבלט אמר כי "לראות את אלון מאסק, ללא קשר לכוונותיו... משווה אותו לנבל-על יהודי וטוען שהוא 'שונא את האנושות' - זה לא רק דבר מטריד, אלא גם מסוכן". גרינלבט הוסיף כי הוא חושש שדבריו של מאסק יתנו רוח גבית לקיצונים שכבר ממילא משלהבים קונספירציות אנטי-יהודיות.