1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
החקיקה מוכנה לשליפה בכל רגע נתון. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אקדח החקיקה נותר על השולחן": במערכת המשפט חוששים שהשהיית חקיקת המהפכה המשפטית היא רק תרגיל שנועד להרוויח זמן כדי לאפשר לקואליציה לצלוח את תקופת החגים במתיחות ציבורית מופחתת. "הקואליציה נאלצה להקפיא בינתיים את החקיקה הענפה שאותה הכינה", אמרו גורמים במערכת המשפט, "אך היא מוכנה וערוכה לשליפתה בכל רגע נתון".
בינתיים החל תהליך ההידברות הפוליטית בחסותו של הנשיא יצחק הרצוג. במקביל, יום אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר על השהיית החקיקה, הופתעה האופוזיציה לגלות כי הונחה על שולחן הכנסת הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בקריאה שנייה ושלישית. "החוק לשינוי דרך בחירת השופטים הושלם", ציינו הגורמים, "אף שהשאיפה לחוקק אותו ברוב של יותר מ-61 חברי כנסת כדי שבג"ץ יתקשה לבטלו, מבחינה משפטית אפשר להעבירו בכל רוב מקרי של ח"כים הנמצאים ברגע נתון במליאה".
נתניהו: "כך או כך נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות"
(צילום: לע''מ)

מעבר לשר המשפטים יריב לוין וליו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הרשומים כ"אבות המהפכה" - נתניהו קשור בהתחייבויות ובהבטחות לחרדים ולמפלגות הימין לחוקק חוקים שלא ייפסלו בבג"ץ - כדוגמת הפטור מגיוס וחוקים שיסייעו להפחית התערבות שיפוטית בנושאים הקשורים להתנחלויות. "אם ברצונו של נתניהו להימנע מאיבוד הקואליציה שלו, הוא יהיה חייב להתקדם בחקיקה", הסבירו במערכת המשפט.
בנייר עמדה חדש, מנתח פורום המרצות והמרצים למען הדמוקרטיה מהן הדרכים המשפטיות לעצירת חקיקה, וכיצד מעגנים משפטית "השהיה" בחקיקת המהפכה המשפטית. לדבריהם, להשהיית החקיקה אין משמעות משפטית, בלי קשר לניגוד המשפטים שבו נתניהו מצוי. הם סבורים כי ללא עיגון משפטי של הצהרת ההשהיה, ההידברות נעשית תחת איום קבוע של קידום מיידי של החקיקה בקולותיהן של סיעות הקואליציה.
בפורום סבורים כי יש לעגן את ההחלטה על השהיית החקיקה באופן משפטי, כך שלא יהיה ניתן לסגת ממנה באופן חד צדדי ופתאומי, ובנייר העמדה הם מציגים כיצד ניתן לעשות כן, ומהם היתרונות והחסרונות בכל מסלול. לדבריהם, עיגון משפטי יוכל להגשים כמה מטרות חשובות - למנוע מחטפים וניהול משא ומתן להשגת הסכמות תחת איום, להראות רצון טוב ומחויבות אמיתית להידברות, להגדיל את האמון בין הצדדים, להעניק להידברות סיכוי של ממש ולהגדיל את ההיתכנות להגיע לפשרה בהסכמה רחבה.
בנאומו ביום שני האחרון אמר נתניהו: "כשיש אפשרות למנוע מלחמת אחים בהידברות - אני כראש ממשלה לוקח פסק זמן להידברות. אני נותן הזדמנות אמתית להידברות אמיתית. אנחנו עומדים על הצורך להביא את התיקונים הנחוצים במערכת המשפט, וניתן הזדמנות כדי להשיג אותם בהסכמה רחבה. זו מטרה ראויה מאין כמוה. ולכן, מתוך אחריות לאומית ומתוך הרצון למנוע את הקרע בעם, החלטתי להשהות את הקריאה השנייה והשלישית של החוק במושב הזה של הכנסת, כדי לתת זמן לנסות להגיע לאותה הסכמה רחבה לקראת החקיקה במהלך הכנסת הבאה. כך או כך, נביא רפורמה שתחזיר את האיזון שאבד בין הרשויות, תוך שימור, ואני מוסיף אף חיזוק של זכויות הפרט".