מיקי גנור, הנאשם המרכזי בפרשת הצוללות - הפרשה הביטחונית החמורה שעוסקת ברכש כלי שיט על ידי המדינה - העיד הבוקר (יום שלישי) כעד הגנה במסגרת משפט הזוטא – מעין "מיני משפט" בתוך המשפט בעיקרי, שעוסק בקבילות הודאותיו במשטרה. גנור תקף בחריפות את המשטרה, והאשים כי "לומר שירדו הכי נמוך שאפשר זה תיאור עדין. חוץ מאלימות ואונס הכל היה בחקירות".
גנור מגיע לבית המשפט הבוקר
(צילום: עידו ארז)

גנור אמר בעדותו כי החקירה שבסופה חתם על הסכם עד המדינה כללה הפעלת לחצים, דרך עירוב בני משפחתו ו"טרטור" שלו בין תאי מעצר, שהביא לפגיעה בבריאותו. "במהלך החקירה המחשבה שעברה לי בראש היא שאני לא יושב עם המשטרה ששומרת על החוק, אלא עם קבלן משנה של דרוקר (העיתונאי רביב דרוקר, שחשף את הפרשה ב-2016 - ש"פ). עדיין לא נפלו כל האסימונים". עוד תקף גנור כי "כל מילה שהיא הפוך ל'חקר האמת' שיש לכם בראש - ככה זה היה. אם תשאל אותי איפה הייתי בלילה אני לא יודע, העבירו אותי כל לילה ממקום למקום. כשהגענו לתחנת המשטרה באריאל החליטו שאני לא יכול להישאר שם כי הייתה לי אסתמה. הוציאו אותי משם, אני לא יודע לאן, לא זוכר באיזו שעה".
גנור סיפר כי הועבר בשעות לילה בין תאי מעצר בתחנות משטרה שונות: "אתה מגיע בשעת לילה, זורקים אותך לתוך תא מלא. אין לי מושג איפה הייתי. אני רק יודע שבכל פעם הייתי במקום אחר. הריטואל בגדול היה להביא אותך, תמיד בשעת לילה מאוחרת, ובכל מקום כזה יש מישהו שיכול לתת תרופות. יש לי ברזלים בגב, מצאתי את עצמי עם כאבי תופת והמשאף שלי נגד אסתמה נגמר. להתרחץ אי אפשר, אין לך עם מה. אז אתה שורד את הלילה. אתה יכול לחשוב שאתה בסרט אימה, שום קשר למציאות, שום קשר לשום דבר. סרט אימה. אי אפשר לתאר את זה במילים. כשאתה משלב את הרפואי, את השעות, ברור שאין פה שום חיפוש של חקר האמת. אולי כשאתה צעיר, לא כשאתה בן 70".
הפרקליט שאל את גנור ספציפית אם בתא היה "משהו שהפריע מבחינת האסתמה", וגנור השיב: "התא היה מפוצץ בעשן, בלי אוויר. בלתי אנושי. זה מטורף, זה מטורלל, ואין לי מושג איפה הייתי. כל פעם טרטרו אותי ממקום למקום. בדיעבד, בכוונה מוחלטת". "אמרת בחקירה ש'ירדתם הכי נמוך שרק אפשר'", אמר הפרקליט, וגנור השיב: "זה תיאור עדין, חוץ מלאנוס אותי הכל היה. גם אלימות לא הייתה". גנור אמר עוד כי חוקרי המשטרה שבו שוב ושוב על שמות ילדיו ואף סיפרו לו כי אשתו לשעבר נמצאת בחדר החקירה הסמוך, והדגיש כי עירוב משפחתו היה צעד לא סביר מבחינתו. בעת שסיפר על בתו ומעורבותה בחקירה, גנור פרץ בבכי והדיון הופסק לכמה דקות לצורך מנוחה.
1 צפייה בגלריה
 פרשת כלי השיט - עדותו של מיקי גנור
 פרשת כלי השיט - עדותו של מיקי גנור
מיקי גנור בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
נזכיר, תיק הצוללות (תיק 3000), מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר חשיפת הפרשה בשנת 2016. התיק עוסק באישומים בעבירות שחיתות חמורות, שהתרחשוח לאורך השנים, שכללו סכומי כסף אדירים ושורת חשודים ונאשמים בשוחד, מרמה, הלבנת הון, העלמת מס ועוד. בפרשה גויס תחילה גנור כעד מדינה, לאחר שחתם על הסכם עם הפרקליטות והפליל מעורבים נוספים בתיק. הוא מסר יותר מ-60 עדויות, אבל אחרי חודשים ארוכים חזר בו וביטל את ההסכם. לכן הוגש נגדו כתב אישום חמור, לצד נאשמים אחרים.
כעת מתנהל משפט הזוטא על קבילות הודעותיו של גנור במשטרה כראיות במשפט. עורכי הדין עמית ניר ורוית צמח, סנגוריו של גנור, מבקשים לפסול אותן, והתביעה, בראשות התובע ירון גולמוב מפרקליטות מיסוי וכלכלה, טוענים שיש לקבלן. במסגרת המשפט העידו עדים מטעם הפרקליטות - שורת חוקרי משטרה - וכעת אמורים לעלות עדים מטעם ההגנה. גנור הוא העד הראשון, וההגנה מעוניינת לזמן גם את הפרקליטים הבכירים שהיו מעורבים במו"מ עמו לפני החתימה על הסכם עד המדינה, בהם ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה. אולם, בפרקליטות מסרבים וטוענים שעדות פרקליטים היא דבר חריג. עניין זה יוכרע בהמשך על ידי השופטת.
עו"ד עמית ניר ממשרדה של עו"ד רווית צמחעו"ד עמית ניר
עו"ד רוית צמחעו"ד רוית צמחצילום: משה אהרון
הסנגורים העלו טענות במשפט הזוטא כי הופעל לחץ על גנור, הוצגו לו מצגי שווא בהסכם עד המדינה, נעשה ניסיון להפליל את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשה, והחוקרים עשו זאת ללא אישור היועץ המשפטי לממשלה. יש לציין שנתניהו מעולם לא נחשד בפרשה, אך כן מסר בה עדות פתוחה. גנור כבר העיד בתיק אחר שקשור לצוללות, ועוסק בנאשם אחר.