מבקר המדינה: "מה שקרה בכלא גלבוע חייב להיבדק"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר היום (ה') כי יפתח בבדיקת פרשת סרסור הסוהרות בכלא גלבוע. "תיאורי החיילות שהוצבו על הנעשה בכלא גלבוע צריכים להדליק נורה אדומה. מה שקרה שם חייב להיבדק", קבע אנגלמן בשיחה שקיים עם סטודנטים בסיור באוניברסיטת אריאל.
"הפרשה בעייתית עוד יותר אם הסוהרות המוטרדות היו חיילות בשירות חובה. בכוונתי לעשות ביקורת על כל נושא הצבת חיילים וחיילות בשירות חובה במסגרות של המשרד לביטחון פנים - משטרה, שב"ס ומכבי אש", הוא הוסיף. "בין היתר נבדוק מה המשימות המוטלות על החיילות והחיילים האלו, המוגנות שלהם בשירות, האם השירות שלהם אפקטיבי. את כל אלה נבדוק גם בעיניים של המשרתים עצמם".
לדבריו, "בביקורת שקיימתי במאי 2020 על יישום החוק למניעת הטרדה מינית, מצאנו שבעוד שכ-153,000 דיווחו שנפגעו מהטרדה מינית, רק 29 כתבי אישום הוגשו - כאשר הטרדה מינית הייתה העבירה היחידה או המרכזית שבהם. הדו"ח העלה ליקויים בטיפול המדינה בנושא ההטרדות המיניות".
במסגרת פרשת "הסרסור בסוהרות", עלה חשד כי סוהרות בשב"ס הוטרדו והותקפו מינית על-ידי אסיר ביטחוני בכלא, אחרי שנכפה עליהן שיבוץ באגף לבקשת אסיר המרצה מאסר עולם. בשב"ס הכחישו את הדברים וכינו אותם "הבלים". סוהרת בכלא לשעבר סיפרה למקורביה כי "האסיר הביטחוני ראה אותי ואמר לי 'בואי תעבדי באגף שלי', עניתי לו: 'ממש לא'. יום אחד מפקד המשמרת שלי אמר לי שקצין המודיעין דרש שאעבור לעבוד באגף של האסיר. אמרתי לו שאני לא רוצה. המפקד ענה לי, 'דרשו אותך שם'. בהתחלה סירבתי להיכנס, זה אסיר שעושים לו הרבה כבוד בכלא, כולם משום מה דופקים לו חשבון".
הפרשה הסתיימה בחקירה משטרתית שלא הובילה לכתבי אישום נגד המעורבים בה לכאורה, אולם היא עלתה שוב לכותרות על-ידי מפקד הכלא בוועדת החקירה הממלכתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע. גונדר-משנה פרדי בן-שטרית התייחס בעדותו בפני הוועדה בחודש שעבר להדחתו של קצין המודיעין של הכלא, אחרי שהורה לכאורה להציב את הסוהרות באגף. הוא כינה זאת "סרסור בחיילות חובה על-ידי אסירים ביטחוניים", והוסיף: "סימנתי לעצמי איך אירוע כזה לא קורה בכלא. ראיתי זאת כחובה, הן היו עבורי כמו הילדים הפרטיים שלי. זה היה נר לרגליי".