"אם נטפל נפשית בחייל שנפצע פיזית, אולי נמנע החמרה במצבו הנפשי בעתיד", כך אמרה היום (שני) לימור לוריא, ראש אגף השיקום במשרד הביטחון, בריאיון ל-ynet Live. "בזמן מאוד קצר קיבלנו מאות פצועים חדשים. החל מה-7 באוקטובר יש לנו במדינת ישראל כ-5,100 פצועים, וכ-3,600 מתוכם הם חיילי מילואים, קבע וכוחות הביטחון ומטופלים באגף השיקום", אמרה.
"אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא לבנות אמון עם הציבור"
(צילום: טל אזולאי)

"אנחנו לא מחכים שהם יבואו אלינו, אנחנו באים אליהם. הפצועים עסוקים בצורך להחלים ולהשתקם, אז אנחנו פרוסים בכל בתי החולים וגם יושבים עם צה"ל ומקבלים מידע", הוסיפה וציינה כי משרד הביטחון מקדם הצעת חוק שתבטל את הוועדות הרפואיות בתקופת ההחלמה הראשונית: "תנו לנו לתת לפצועים את מה שהם צריכים עד שהם יתחזקו, אחר כך הם יהיו פנויים לוועדה. אנחנו מעניקים סיוע בארבעה החודשים הראשונים בלי ועדה - גם סיוע כלכלי לבני משפחה".
לדבריה, "יותר מ-80% מהפצועים חוזרים ללחימה בזכות הטיפול. עכשיו כשאנחנו פונים אליהם באופן יזום הם מוכרים באגף ומתחילים טיפול תוך 24 שעות. אנחנו נותנים את כל המענים הרפואיים, גם הנפשיים. בנינו גם כלי סיוע כלכליים לשלב הראשון, גם על פגיעה בתפקוד וגם על האשפוז וההוצאות. השיקולים שלנו הם שיקומיים".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669
תיעוד מפינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669
"יותר מ-80% מהפצועים חוזרים ללחימה". פינוי פצועים במסוק
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
קיבוץ בארי
קיבוץ בארי
אנשי זק"א מסייעים למאמץ המלחמתי - ולא זכאים לטיפול באגף השיקום
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
כשנשאלה על הבירוקרטיה שעומדת בפני הפצועים והמטופלים, השיבה כי "אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא לבנות אמון עם הציבור. בשלב הראשון אנחנו מעניקים סיוע כלכלי גם למשפחה שנדרשת לשהות ליד החולה. אנחנו נותנים את המלונית וגם את אובדן ההכנסה של שני ההורים או של בני הזוג, תלוי בהרכב המשפחתי. זה כולל גם טיפולים נפשיים לבני משפחה, אנחנו מבינים שהמשפחה היא קריטית בעולם השיקום".
על השאלה האם לוחמי האש ואנשי זק"א - שפעלו ופועלים בעוטף הרצועה מאז מתקפת הפתע של חמאס - זכאים לקבל טיפול באגף השיקום, השיבה: "זה תלוי בהצעות חוק של המחוקק. אם הוא יחליט להרחיב את הקריטריונים לעוד מגזרים אנחנו נתמוך, כרגע לא לוחמי האש ולא זק"א זכאים".