תקיפה מהאוויר בג'נין. המחבלים ציפו לפעולה קרקעית

הפעולה שבה החל הלילה צה"ל במחנה הפליטים ג'נין תוכננה והוכנה מודיעינית במשך שנה, במטרה להנחית מהלומה על בכירי ארגון הטרור "חטיבת ג'נין" והמרכז הארגוני שלהם, בדומה לפעולה בקסבה של שכם נגד כנופיית גוב האריות. המבצע הממוקד הזה צפוי להימשך ככל שיידרש, בתלות בהישגים שיושגו. ההבדל לעומת הפעולה בשכם הוא שבקסבה בשכם היה מרכז כובד אחד. בג'נין יש כמה מרכזים - של חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ופתח – ויש גם מרכזי משנה.
הקושי העיקרי בינתיים הוא שהמחבלים מתחבאים ולא יוצאים להתעמת עם הכוחות. לכן אין כמעט התנגדות עד כה. בתחילת המבצע תפס צה"ל חלק גדול מהמטענים שהכינו באותם מרכזים ובינתיים המחבלים מסתתרים, משום שהם סבורים שצה"ל מעוניין להתעמת איתם ברגע שייצאו ממקום מחבואם. החלק הקשה יחסית בפעולה צפוי בעוד כמה שעות לפחות, כשהמחבלים שלא נפגעו ינסו לברוח מהמחנה או להתעמת בכל זאת עם הכוחות.

דרך הפעולה של צה"ל

למעשה, צה"ל פועל בדרך של "גירוי ותגובה" - לגרום לכמה שיותר חמושים להתעמת עם הכוחות או להיכנע. הכוונה היא לא לאפשר להם דרכי מילוט ולמנוע כל התבססות שלהם במקום אחר ביהודה ושומרון.
ניסיון לאיתור מטענים. אחת הסיבות לתחילת המבצע: המטען מתחת ל"פנתר"

לפנות בוקר בג'נין. בינתיים המחבלים מסתתרים

5 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
תקיפה בג'נין. ההכנות נמשכו שנה
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
הכוונה הייתה לרכז את המודיעין המשובח ולנצל הזדמנות מבצעית שבה יתלכדו הגורמים הבאים: נוכחות של מחבלים, אמצעי לחימה ומטענים במפקדה המרכזית שנחשפה כבר מזמן, אבל סביר שרצו לוודא שיש בה גם בכירים מחטיבת ג'נין; מזג אוויר שמאפשר הפעלה מדויקת של אמצעים אוויריים בלי לפגוע בבלתי מעורבים (החמ"ל האחוד של הארגונים נמצא במרכז המחנה ואלו סברו שישראל לא מכירה אותו); וסדר כוחות מספיק גדול של כוחות מיוחדים ביהודה ושומרון - חטיבת הקומנדו, גדודי הסיור של חטיבת הצנחנים, גולני והנח"ל - שיאפשר מבצעים מהסוג הזה, ולא רק בג'נין.
מתווה המבצע אושר עקרונית לפני שבועיים, וכשהתנאים הללו הבשילו, פנו במערכת הביטחון לראש הממשלה, ביקשו אישור והציגו תוכניות למבצע - ובדיון שנערך לאחרונה ניתן האישור הסופי. שב"כ ואמ"ן, שזיהו את ההזדמנות, הבטיחו שלא יהיה טבח באנשי המחנה וקיבלו אישור יציאה לדרך.

ההכנות של המחבלים

ההחלטה הסופית לפתוח למבצע נעשתה בעקבות פגיעת המטען הגדול ברכב ה"פנתר" לפני שבועיים, וירי הרקטות מג'נין. אלו העידו שאיראן מתקדמת במאמציה להפוך את ג'נין לעזה. על מועד הפעולה הוחלט בידיעה ברורה של ראש הממשלה וסביבתו שבציבור עשויה לעלות טענה שהמבצע יצא לדרך כדי להסיח את הדעת מיום השיבוש של המחאה נגד המהפכה המשפטית. הוחלט בכל זאת לצאת למבצע, בגלל התנאים שפורטו קודם.
כניסת הכוחות למחנה הפליטים ג'נין

5 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
הכוחות בג'נין. הפלסטינים זיהו אתם במעבר ג'למה, ולא הופתעו לחלוטין
(צילום: ALAA BADARNEH/EPA)
המחבלים התכוננו זמן רב למבצע גדול של צה"ל במחנה. הם הכינו מכשולי ברזל ומכשולים אחרים על צירי תנועה, והטמינו מטעני נפץ גדולים על הצירים שבהם הם העריכו שהכוחות יעברו ברכבים גלגליים משוריינים - בעיקר ג'יפים, "פנתרים" ו"זאבים". אחד המטענים האלו הוא שפגע בכוח לפני שבועיים, אחרי מבצע מעצרים שגרתי שהסתבך בעקבות זאת.
מרכיב נוסף בתוכנית ההתגוננות של המחבלים הוא מערכת התרעה, באמצעות תצפיות והודעות של תושבים ברשתות החברתיות, ברגע שהם מבחינים בתנועה של כוחות צה"ל, כולל תנועה מוגברת של כוחות במעבר ג'למה, הסמוך למחנה.

הדליפה וההטעיה

נקודה חמורה חשובה היא שהמבצע דלף, ושקלו לבטלו. עיתונאים פלסטינים ידעו עליו כבר לפני כמה ימים. אבל התנאים שהבשילו הובילו להחלטה לקיימו בכל זאת. הלילה הבחינו המחבלים בתנועה גדולה של כוחות במעבר, כך שדבר זה - ועצם דליפתו של המבצע - גרמו לכך שהם לא הופתעו לחלוטין. אבל הם הוטעו לחשוב שהמבצע יחל רק לאחר הגעת כלי הרכב המשוריינים – והמהלומה הראשונה הונחתה להפתעתם מהאוויר.
5 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
מבצע ממוקד, עם שוני מהפעולה בשכם
(צילום: רויטרס / Mohamad Torokman )
5 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
5 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
צמיגים בוערים בג'נין
(צילום: רויטרס / Raneen Sawafta )
בג'נין פועל כעת סדר גודל של כחטיבה, קרוב לאלף איש. אין הפעלת טנקים במבצע והאש הכבדה מופעלת מהאוויר - בעיקר בגלל הדיוק, היכולת לעקוב אחרי התנועה בתוך המחנה ולמנוע בריחה של המחבלים ממקומות המסתור. המל"טים משמשים בעיקר לאיסוף מודיעין תוך כדי מבצע ומניעת תנועת מחבלים בתוך המחנה.
כוחות הקרקע נמנעים מתנועה בתוך סמטאות המחנה בהיקף נרחב. הם מתבססים בפאתי המחנה ונעים בתנועה מהירה לעבר מרכזים ידועים של המחבלים. שלב זה כבר הסתיים ועכשיו הכוחות עוברים לאיסוף מודיעין תוך כדי מבצע ולשימוש בו כדי להמשיך ולפגוע במחבלים ובמרכזיהם. כשימצו את שלב זה, הכוחות ייצאו - אבל בצה"ל אומרים שזה לא יהיה המבצע היחיד בג'נין, אלא אם יהיה צורך ייכנסו עוד פעם ועוד פעם, בשיטות פעולה אחרות ובהתאם למודיעין.