מבצע "עלות שחר": שיחה עם רון בן ישי
(צילום: סטס קופולו)

פחות מיממה אחרי תחילת מבצע "עלות השחר", נדמה שתמונת המצב מעודדת עבור ישראל. בעוד שהצבא מצליח להפתיע במתקפות היזומות שלו, הג'יהאד האיסלאמי לא הצליח לרשום לעצמו אף הישג עד כה במערכה. המצב דומה גם עבור ארגוני הטרור העזתים הקטנים יותר שהצטרפו ללחימה - ועדות ההתנגדות - הארגון השלישי בגודלו ברצועה, שנוצר באינתפיאדה השנייה ומורכב מפליטי חמאס, פת"ח וג'יהאד איסלאמי; ושוהדא אל-אקצא - ארגון חמוש של פת"ח ברצועה.
חמאס, לעומת זאת, אוחז ביכולות לחימה גדולות יותר משל הג'יהאד האיסלאמי וכל הארגונים הנוספים גם ביחד, אבל לעת עתה הוא בוחר לעמוד מהצד, וניתן להעריך כי הוא יעשה זאת כל עוד תצומצם הפגיעה בעזתים לא מעורבים. עם זאת, ברור שככל שהמערכה ברצועה תתארך, כך תעלה הסבירות לפגיעה שכזו כתוצאה מתקלה טכנית או מידע מודיעיני שגוי - סיבה טובה לפיקוד הבכיר של צה"ל לרצות לקצר את המערכה.
5 צפייה בגלריה
עשן בעזה
עשן בעזה
הג'יהאד האיסלאמי לא מצליח לרשום אף הישג. תקיפות צה"ל ברצועה, היום
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הרס בעזה
הרס בעזה
בניין הרוס בעזה בעקבות תקיפות צה"ל
(צילום: AFP)
בכל אופן, צה"ל מוכן גם לתרחיש הגרוע מבחינתו של הסלמה כוללת, שבה חמאס מצטרף ללחימה, וחיזבאללה בצפון תורם גם הוא את חלקו. במצב כזה, צה"ל מתכונן גם לאפשרות שיצטרך לתמרן לתוך הרצועה, ואולי אף בצפון. מסיבה זו אושר גיוס של כ-25 אלף אנשי מילואים מכל הזרועות והחילות - הגיוס הזה נועד להכין את הגרעין שסביבו ייערך גיוס המילואים המלא אם יהיה בכך צורך.

מבצע "עלות השחר" - כתבות נוספות

סיבה נוספת ואף חשובה יותר לשאוף לקיצור המערכה היא האפשרות שארגוני הטרור יצליחו לגרום אבדות ונזק בצד הישראלי. עם כל האמור לעיל, צה"ל מתכון ללחימה שתימשך כשבוע, וככל הנראה אף פחות - זמן בהחלט סביר תחת הנסיבות הנוכחיות.
5 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי הרקטות של גא"פ - דליל ולא מדויק. ירי מעזה לישראל, אתמול
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
ירי רקטות מעזה לישראל מבצע עלות השחר
(צילום: EPA)
הג'יהאד האיסלאמי אמנם מגיב חלש מהצפוי על המתקפה וכמות השיגורים של הארגון דלילה ולא מדויקת - גם לטווח ארוך וגם לטווח קצר, אך אסור להסיק מסקנות מהמצב הנוכחי לגבי העתיד. אנחנו עוד לא יודעים אם החולשה שהארגון מגלה כרגע נובעת מההלם ספג מהמהלומה שצה"ל הנחית עליו בדקות הראשונות של המבצע, או שמא הוא מנסה לשמר את הארסנל הקטלני ביותר שלו כדי להשתמש בעיתוי מתאים יותר מבחינתו. דוגמה לעיתוי כזה היא למשל סיום המערכה, באופן שינחית מכה תודעתית על ישראל ויחזיר לארגון את היוקרה וההרתעה שאיבד.
בינתיים, האסטרטגיה המוצהרת של הג'יהאד היא "ניצחון באמצעות התשה". אם כך הדבר, הג'יהאד רוצה לנהל מה שמכונה "כלכלת חימושים": לטפטף רקטות בהדרגתיות. המטרה בשיטה זו היא למשוך זמן בתקווה שצה"ל יבצע טעות שתגרום לחמאס להצטרף למבצע גם כן. ככל שהמערכה תתמשך, כך יש סיכויים רבים יותר שזה יקרה - ולכן לצה"ל יש אינטרס לקצר את הלחימה. עם זאת, חשוב לציין שלארגון אין מערך מסודר של פיקוד ושליטה ולכן קשה להבין האם הוא נוקט באסטרטגיה מגובשת, או שאנחנו פשוט עדים לניסיון מבולבל להשיב מלחמה.
5 צפייה בגלריה
נפילת רקטה ליד רפת
נפילת רקטה ליד רפת
הארכת המערכה תגביר את הסיכוי לאבדות בצד הישראלי. פגיעת רקטה ליד רפת מועצה האזורית באשכול, היום
בנוסף, למרות החולשה המופגנת שלו לעת עתה, לגא"פ יש עדיין לא מעט צוותים המצוידים ומאומנים בשיגור טילים נגד טנקים שנמצאים בשטח הרצועה ומחפשים מטרות בעוטף עזה. מספיק טיל אחד שיפגע ברכב ישראלי או פצצת מרגמה אחת שתפגע בבית ביישוב צמוד גדר כדי לשנות את התמונה לרעה. הצלחת "עלות השחר" מותנית במשמעת ובתבונה של אזרחי ישראל, לא פחות מאשר במיומנותם של הטייסים, מפעילי הכטב"מים ולוחמי צה"ל.
ההצלחות היחסיות של צה"ל עומדות לצד חוסר ההצלחה שלו בהשמדה בקצב מהיר של משגרי הרקטות הגדולות וארוכות הטווח של הג'יהאד האיסלאמי. ייתכן מאד שחוסר ההצלחה נובע מכך שגא"פ אינו מוציא את המשגרים האלה ממסתוריהם בידיעה שהמל"טים הישראלים אורבים להם ממעל. ייתכן גם שמדובר בפער מודיעיני מסוים שייסגר בהמשך.
פעילות כוחות צה"ל למעצר פעילי גא"פ ביהודה ושומרון, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)

חוץ מהלחימה ברצועת עזה, בלילה צה"ל עצר גם כעשרים פעילי גא"פ ביהודה ושומרון. מעצרים אלה היו בסבירות גבוהה מהלך תודעתי שנועד לשדר לגא"פ, לחמאס וגם למצרים שישראל אינה שוקלת להיענות לדרישת מנהיגי הארגון להפסיק את הפעולות נגדו בשטחי יו"ש.
כמו כן, ישראל מאותתת שגם דרישת גא"פ לשחרר את ראש הארגון בג'נין באסם א-סעדי שנעצר לפני כמה ימים ושובת רעב לא תיענה. המסר המרכזי לארגון הטרור הוא: "רציתם לחבר בין יהודה ושומרון לעזה ולהתהדר בכך שאתם נלחמים בנו בשתי החזיתות - אז קיבלתם את מבוקשכם, רק בצורה הפוכה".