2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע באזור צומת צריפין
זירת הפיגוע באזור צומת צריפין
מתנדבי איחוד הצלה. ארכיון
(צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה )
בכיר במשטרה הנחה בימים האחרונים את שוטרי תחנת "לב הבירה" בירושלים לא לאפשר לכונני איחוד הצלה לטפל בפצועים - אף שזה עלול להביא לסיכון חיים. הבכיר גם הנחה כי אופנועים של ארגון ההצלה לא יוכלו לנסוע בנהלי חירום בדרך לקריאה, ואמר לשוטרים כי "יש לאכוף נגדם דוחות תנועה". בארגון ההצלה טענו כי מחוז ירושלים "הורה להפריע לפעילות להצלת חיים", ולאחר פניית ynet הורה קצין משטרה לשוטרים למחוק את קבוצות הוואטסאפ, כולל זו שבה נשלחה ההודעה הראשונה.
בהודעה החריגה שנשלחה לשוטרים על ידי בכיר בתחנת המשטרה הקשור למחלקת המבצעים נכתב כי "איחוד הצלה לא מאושרים להפעלה על ידי משרד הבריאות. חל איסור מוחלט ליצור איתם קשר ולהפעיל אותם בכל אירוע. אין לאפשר להם לנסוע בהפעלה בשום מצב. אם הם נוסעים בהפעלה, יש לאכוף נגדם דוחות תנועה. אין אישור לשוטרים להתנדב באיחוד הצלה. נא להעביר עד אחרון השוטרים והמתנדבים".
בארגון איחוד הצלה הופתעו לגלות את ההנחיה החריגה שהגיעה מתחנת המשטרה, ומנכ"ל הארגון אלי פולק כתב למתנדביו: "אישור הפעלה הוא דבר טכני בלבד שנוגע לאמבולנסים ואופנועים. בשביל לצאת לאירועים יש להם אישור ממשרד התחבורה לנסיעה דחופה, והם וכל המתנדבים בכל סוגי הכלים ממשיכים וימשיכו להציל חיים".
עוד הוסיף פולק: "לצערנו הרב משטרת ישראל, בדגש על מחוז ירושלים, ללא שום מכתב רשמי מגורם כלשהו, נכנעה לטלפונים של גורמים אינטרסנטים והורתה להפריע לפעילות המתנדבים של איחוד הצלה להצלת חיים, וזאת למרות שמשרד הבריאות הוציא הערב אישור הפעלה מחודש לאיחוד הצלה".
2 צפייה בגלריה
תחנת משטרה לב הבירה בירושלים
תחנת משטרה לב הבירה בירושלים
לאחר פניית ynet, קצין הורה למחוק את קבוצות הוואטסאפ. תחנת משטרה "לב הבירה" בירושלים
(צילום: לירן תמרי)
לאחר פניית ynet ואחרי שהודעה זו של אותו שוטר בכיר הודלפה, הורה קצין במחוז לשוטריו למחוק את הקבוצות בוואטסאפ וההתכתבויות הפנימיות. "כל התכתובות הפנימיות יעברו למיסרונט, באחריות המפקדים ביטול קבוצות הוואטסאפ והפסקת השימוש בהן החל מעכשיו. לטיפולכם", כתב.
ממשטרת ישראל נמסר: "בכל הנוגע לפעילות איחוד הצלה - באירועי הצלת חיים יום-יומיים אין כל שינוי מבחינת המשטרה בפעילות מתנדבי איחוד והצלה או כל ארגון חירום רשמי או התנדבותי. השוטרים ימשיכו לפעול לצדם ועמם במקרים של צורך בפינוי או טיפול רפואי בכל זמן ובכל מקום. לצד זאת, לנוכח העובדה שנודע למשטרה על ידי משרד הבריאות כי רישיון הפעלתם אינו בתוקף מאז סוף החודש שעבר, והוא נמצא בתהליכי הסדרה שטרם הושלמו - התבצעה בחינה לעניין הפעלת הארגון באירועים המוניים מתוכננים עד להסדרת האישור כנדרש.
"בכל הנוגע להודעה פנימית שהופצה בנושא - מבירור ראשוני שנערך, עלה כי הפצת ההודעה הייתה בניגוד לנהלים, לרבות שגיאה מהותית בתוכנה. לכן הנהלים חודדו והנושא טופל בהתאם למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".