ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום (חמישי) ברפיח - ולאחר מכן קיים דיון בהשתתפות שרים וצוות המשא ומתן לעסקה. חברי הצוות מקווים שנתניהו יקבע את עמדת ישראל בשני הנושאים המרכזיים שעדיין עומדים במחלוקת ובדרישתו - האחיזה בציר פילדלפי, ומניעת חזרת חמושים לצפון הרצועה. הדבר, כך הם אומרים, יאפשר להתקדם במגעים לעסקה. ישראל עדיין צריכה למסור את עמדתה בשני נושאים אלה.
"מתקדמים להשגת יעדי המלחמה". נתניהו במליאת הכנסת, אתמול
(צילום: ערוץ כנסת )

2 צפייה בגלריה
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
בר, נתניהו וברנע. ראש המוסד אמר שלשום: "לבנות בשבי אין זמן"
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
לאחר ביקורו ברפיח, נתניהו עלה לנקודת תצפית על ציר פילדלפי ושוחח עם לוחמי גבעתי, שם נשאל על ידי אחד הלוחמים "מה עם הצפון" - וענה "הוא שם". נתניהו אמר בסיום ביקורו: "אני פה בתוככי רפיח עם אוגדה 162, המפקד האמיץ שלהם איציק כהן וחיילים גיבורים. התחזקתי בהבנה שהחזקה בציר פילדלפי ומעבר רפיח הם חיוניים להמשך. הלחץ הצבאי שהם מפעילים כאן ממש, בגרון של החמאס, עוזר לנו יחד עם העמידה האיתנה על דרישותינו הצודקות, עוזר לנו לקדם את עסקת החטופים – לרבות הדרישה שלנו לשחרר מספר מקסימלי של חטופים וחטופות כבר בשלב הראשון של המתווה. הלחץ הכפול הזה לא מעכב את העסקה – הוא מקדם אותה".
בינתיים, מקורות דיפלומטיים מערביים ופלסטינים אמרו לערוץ הסעודי "א-שרק" כי הממשל האמריקני מחפש "פתרונות פשרה" בסוגיות שמפריעות להגעה לעסקה, במיוחד בכל הנוגע למעבר רפיח, וצירי פילדלפי ונצרים. בין הפתרונות הללו, לטענת המקורות, הוצע שהרשות הפלסטינית תנהל את מעבר רפיח, והאמריקנים והמצרים יפקחו על ציר פילדלפי במקום הנוכחות הצבאית הישראלית, וישראל תבצע בדיקה אווירית של עקורים שחוזרים לצפון, במקום בדיקה אישית.
המקורות חשפו בנוסף כי בשבוע שעבר התקיימה בתל אביב פגישה משולשת, בין נציגים אמריקנים, ישראלים ופלסטינים, לדיון בניהול מעבר רפיח במסגרת השלב הראשון של העסקה. כעת נמשכים הדיונים, ולכשתירשם התקדמות המתווכים יזמנו מפגשים בקטאר ובמצרים.
בישיבת הקבינט שהתקיימה שלשום, אמר ראש המוסד דדי ברנע כי "לבנות בשבי אין זמן". אתמול נחשף ב-ynet כי ראש הממשלה אמר באותה ישיבה כי "החטופים סובלים, אבל לא מתים" - אמירה שהובילה לזעם בקרב משפחות חטופים. בישיבה, ראש המוסד מתח ביקורת מרומזת על אחת מדרישותיו החדשות של ראש הממשלה במסגרת המשא ומתן על הפסקת אש, ואמר: "למצוא מנגנון של מניעת חזרת חמושים לצפון הרצועה ייקח שבועות ארוכים. לבנות בשבי אין זמן".
שרים שהשתתפו בישיבת הקבינט הלילית שלשום, שהסתיימה ב-3:30 לפנות בוקר, אמרו שיצאו אופטימיים שיש סיכוי טוב לעסקת חטופים. הם עודכנו שראש המוסד ברנע צפוי לצאת לקטאר אך לא ברור בדיוק מתי, וכן נאמר להם שראש ממשלת קטאר יֵצא לארצות הברית. "יש לנו הזדמנות בידיים ואסור לפספס אותה", אמרו שרים.
במהלך הישיבה הביעו שרת החדשנות גילה גמליאל ושרת התחבורה מירי רגב את תמיכתן בעסקת חטופים. גמליאל אמרה לראש הממשלה: "העסקה הזאת היא 'עסקת נתניהו' ורשומה על שמך, ואתה צריך ללכת איתה עד הסוף ולא להתייחס לכל האיומים הקואליציוניים מצד בן גביר וסמוטריץ'".
2 צפייה בגלריה
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ברפיח
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ברפיח
נתניהו ברפיח, היום
גם ש"ס הצטרפה לתמיכה בעסקה, ואמרה כי מדובר ב"עיתוי ראוי". סיעת ש"ס שלחה אתמול מכתב לנתניהו, ובו נכתב כי ש"ס "מחזקת את ידיך במאמציך להשבת החטופים ובהובלת העסקה. אנו סבורים כי התנאים שנוצרו כעת בעקבות הלחץ הצבאי המבורך והחיסולים הממוקדים יוצרים עיתוי ראוי להגיע לעסקה השומרת על האינטרסים הביטחוניים החיוניים של ישראל ומחזירה את החטופים הביתה".
המתווכות ממתינות כעת, כאמור, לתשובות מישראל לגבי שתי הסוגיות. במתווה מ-27 במאי, שהציג נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, מדובר על חזרת חמושים - אך לא כתוב מהו המנגנון. ישראל צריכה להשיב לגבי סוגיות אלו, ומיד לאחר מכן אמור להתחיל המשא ומתן.
אלפי בני אדם, בהם קרובי משפחות חטופים, הפגינו אמש בתל אביב למען עסקת חטופים. הם צעדו מרחוב אבן גבירול לשער שאול שבקריה כשהם מחזיקים שלטים עם תמונות חטופים, וקוראים: "נתניהו, בלי עסקה אין נסיעה" - כשהכוונה היא לנסיעתו הצפויה של ראש הממשלה לוושינגטון בשבוע הבא. לאחר ההפגנה המרכזית בשער שאול החלו המוחים לצעוד שוב ברחבי העיר.
״זה הרגע שאנחנו אומרים לנתניהו - לא טסים לפני שמחזירים את כולם. את כולם, עכשיו״, אמרו חלק מהמוחים. לדבריהם, "לאמריקה יש זמן, אמריקה יכולה לחכות. החטופים שלנו לא יכולים. בלי עסקה - אין טיסה. באיזה עולם טסים לנאום בקונגרס כשיש 120 חטופים בשבי חמאס?". לפי מטה המשפחות, בשער שאול היו נציגים של יותר מ-40 משפחות חטופים.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
פורסם לראשונה: 18:04, 18.07.24