ראש המוסד דדי ברנע הורה לצוות המוסד בקטאר להתקפל ולחזור לישראל בעקבות הגעה למבוי סתום במשא ומתן. בישראל אומרים כי חמאס לא מימש את חלקו בהסכם, ולא שחרר חטופים בהתאם לרשימה שהועברה לו ואושרה על-ידו. לפי משרד ראש הממשלה, ההחלטה התקבלה בהוראת נתניהו.
1 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
הצוות בדוחא שב לישראל. דדי ברנע
(צילום: יריב כץ)
על אף הפיצוץ במו"מ, ברנע הודה לראש ה-CIA ויליאם ברנס, שר המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש הממשלה הקטארי מוחמד א-תאני, על "מאמצי תיווך אדירים שהובילו לשחרור 84 ישראלים לצד 24 אזרחים זרים".
כבר ביום רביעי האחרון היו אינדיקציות לכך שחמאס לא מתכוון לעמוד בהתחייבויותיו בהסכם, וראש המוסד הבהיר כי ישנה "אפס סבלנות למשחק מצד ארגון הטרור". ברנע הבהיר כי ישראל לא תהסס לחזור למהלך הצבאי, מה שאכן קרה - ובישראל אומרים שחמאס מאוד הופתע כשראה את תזוזת החיילים משטחי הכינוס.
למעשה, קיפול הצוות בקטאר וחזרה ללחימה מלאה היא העברת מסר שלא יהיה שום משא ומתן ללא חזרה מוחלטת למתווה שהוסכם - כלומר, החזרת הנשים שעדיין מוחזקות בשבי, וקיים חשש לשלומן. "ישראל לא תזוז מילימטר מהמתווה שהוסכם", נמסר. "תחזירו את הנשים הביתה".
ממשרד ראש הממשלה נמסר, בשם המוסד: "בעקבות המבוי הסתום במו"מ ובהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד דוד ברנע הורה לצוותו בדוחא לשוב ארצה. ארגון הטרור חמאס לא מימש את חלקו בהסכם, שכלל את שחרור כל הילדים והנשים על פי רשימה שהועברה לחמאס ואושרה על ידו. ראש המוסד מודה לראש ה-CIA, לשר המודיעין המצרי ולראש ממשלת קטר על השותפות במאמצי התיווך האדירים אשר הובילו לשחרורם של 84 ילדים ונשים מרצועת עזה בנוסף ל-24 אזרחים זרים".
עד כה שוחררו מהשבי 115 חטופים, מהם חמש לפני המתווה (יהודית ונטלי רענן; יוכבד ליפשיץ ונורית קופר; ואורי מגידיש). במהלך ימי ההפוגה שוחררו 28 אזרחים זרים, לצד 82 ישראלים. כמו כן, מפרוץ המלחמה הובאו לארץ גופותיהם של נועה מרציאנו, יהודית וייס ואופיר צרפתי.