אזכרות לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, שנרצחו או נפלו ב-7 באוקטובר - החלו אתמול (א') עם ציון 11 חודשים עבריים למתקפת הפתע של חמאס על יישובי העוטף. מכיוון שמאות חללי וחללות צה"ל ומערכות ישראל נפלו באותה שבת שחורה, רובם גם באותו תאריך עברי לפני שקיעת אור היום (כ"ב בתשרי), האזכרות הראשונות מתרחשות ב-כ"ב באב - מאתמול בערב ועד היום בערב.
1 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי בחיפה ריק ביום הזיכרון
בית העלמין הצבאי בחיפה ריק ביום הזיכרון
בית העלמין הצבאי בחיפה
(צילום: אביהו שפירא)
אם בעבר יכלו נציגי צה"ל וחברים ליחידה לעמוד לצד המשפחה ביום המורכב הזה, הרי שבמלחמה הנוכחית המצב שונה, ודילמות קשות מנשוא ניצבות עבור לוחמי היחידות שאיבדו רבים בקרב. מרביתם לא יכלו להגיע להלוויות כיוון שהיו בלחימה, שנמשכת גם כעת, ומי שכן יכול לקחת חלק באזכרות - צריך להחליט לאיזה בית עלמין ללכת ואת הקבר של מי מחבריו לפקוד.
מכיוון שהשנה הנוכחית היא שנה מעוברת, צפויות המוני אזכרות בשבועות הקרובים, שכן יש מי שמציינים את 11 החודשים העבריים, לאחר מכן יש את האזכרות לרגל שנה למותם - ויש מי שנוהגים לקיים אזכרה גם בי"ג חודשים מאז הפטירה בשנה מעוברת. יש משפחות שמקיימות את כל השלוש.
"יש לנו חמ"ל מרכזי בתוך מחלקת הנפגעים שבו קציני הנפגעים מתאמים עם בני המשפחה את המועדים שהם רוצים", הסבירה ראש ענף קשר למשפחות בצה"ל, סא"ל מיטל סמט-כהן. "הם חוזרים אלינו ואנחנו מתאמים בשיתוף היחידה להנצחת החלל במשרד הביטחון את כל מה שהמשפחה צריכה - מהגברה, הצללה והסעות, ועד חזן צבאי שיערוך את הטקס". לדבריה, "התיאום שלנו מול המשפחות הוא עבור כל מועד שיבחרו, כולל משפחות שבוחרות לקיים שלוש אזכרות".
באשר למצב המיוחד שנכפה על צה"ל, סא"ל סמט-כהן ציינה כי "מבחינת נציגי יחידה, כן יגיעו נציגים לאזכרות שכנראה יהיו מהעורף בגלל שאנחנו עדיין בלחימה. מה שמנחה אותנו זה צבע הכומתה והתג. חשוב לנו שתהיה תמיד הזיקה ליחידה.
"אנחנו מקבלים פניות ממשפחות שכולות שמבקשות שאחיין או דוד שנמצאים בלחימה יגיעו לאזכרה, ואנחנו שם כדי לדבר עם המפקדים ולהסביר את החשיבות, וכנ"ל בנוגע לחברים ליחידה. למרות שיש המון אזכרות, גם בשל האבידות הרבות וגם בגלל שאנחנו בשנה מעוברת, אנחנו לא מורידים את הסטנדרט ונותנים את כל המענים, ויש כאן לא מעט אתגרים לוגיסטיים".
אחת הסוגיות שעלו הייתה באשר לכמות האזכרות באותם בתי עלמין. "יש למשל באותה חלקה חללים שנפלו באותו היום, והמשפחות ביקשו לקיים אזכרה באותה שעה, וזה פחות אידיאלי עבורן", הסבירה סמט-כהן. "אנחנו מבקשים מהמשפחות ישירות להקדים קצת או להזיז קצת. היות והיו הלוויות שהתקיימו באותו היום, חלקן באזורים מטווחים, היה צורך לקיים אותן בזמן מוגבל כדי לקיים את כולן. היום באזכרות אנחנו שמים דגש על לרווח את הזמנים כדי שהמשפחה תקבל את כל הזמן שצריך. יש פה תפירה עדינה וברגישות. קציני וקצינות הנפגעים עובדים ועובדות מסביב לשעון, ובכל כך הרבה רגישות, שזה מעורר הערכה גדולה למרות האתגרים".