6 צפייה בגלריה
ליברמן על נתניהו: "מנסה להעביר מה שתואם לאינטרסים האישיים שלו"
ליברמן על נתניהו: "מנסה להעביר מה שתואם לאינטרסים האישיים שלו"
ליברמן על נתניהו: "מנסה להעביר מה שתואם לאינטרסים האישיים שלו"
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
לאחר שבהפגנות אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית השתתפו כרבע מיליון בני אדם, קראו היום שר המשפטים יריב לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לחברי האופוזיציה להגיע לשיח בבית הנשיא ביום שלישי, בהתאם לקריאת ארגונים כלכליים. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, שהגיע אמש לראשונה לנאום בהפגנה באשדוד, אמר היום ל-ynet radio כי "כל המאמצים שהם עושים, כאילו מפשרה, זה פשוט ניסיון למרוח ולהרדים. כמו תמיד, נתניהו מנסה להרדים את כולם ולהעביר מה שתואם לאינטרסים האישיים שלו".
ליברמן הסביר את דבריו, ואמר כי "לוין אמר שאם עוצרים את החקיקה אז הוא מתפטר, וגפני אמר שאם לא יחוקקו את פסקת ההתגברות אז הוא יפרק את הממשלה. גם נתניהו אמר בקולו שהוא לא מוכן לעצור לשנייה אפילו לשנייה אחת. ברור שאין פה שום כוונה אמיתית להגיע להידברות, אלא רק לנפנף את העניין". לדברי ליברמן, "אנחנו נגיע למשבר חוקתי שלא ידענו כמותו, והאחריות היא קודם כל על הממשלה שמביאה אותנו למצב הזה. הקואליציה הזאת יכולה לעצור ולנסות להגיע למשהו שהוא בקונצנזוס רחב. כרגע אין שום נכונות".
אם חוקי המהפכה המשפטית יעברו בקריאה שלישית, ליברמן ציין כי הוא "מצפה מבג"ץ שיפסול אותם, ואז באמת כל אחד צריך להחליט למי הוא מציית". לדבריו, "הנשיא הופך לדמות מפתח, והוא יכול כמי שמייצג את הממלכתיות באופן הכי טהור שאפשר, להגיד שהוא מצפה מכל המוסדות הרשמיים והעומדים בראשם לציית קודם כל לפסיקה של בית המשפט העליון".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אין שום כוונה אמיתית להגיע להידברות". לוין ורוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
"הופך לדמות מפתח במשבר חוקתי". הנשיא הרצוג
(צילום: גיל נחושתן)
לטענת ליברמן, המשבר החוקתי עשוי להביא להתפטרות הממשלה. "אנחנו נגיע לאותו משבר ותהיה הכרעה ברורה, ואני חושב שאחרי זה לא תישאר להם שום ברירה אחרת אלא להתפטר", אמר. "זה ברוח מגילת אסתר - בהתחלה ליהודים היה רע, אבל בסוף הכל נגמר טוב. אז אני בטוח שגם הפעם מעז ייצא מתוק".
ליברמן המשיך בביקורת חריפה על נתניהו וממשלתו, ואמר כי הוא "מנסה להקים פה מן מונרכיה ומדינה הלכה. כשאני מסתכל על החוקים של גפני, שהוא רוצה חוק יסוד לימוד תורה ולבטל את חוק השבות, וכשאני רואה שעם כל הבעיות מתעסקים עם חוק החמץ, זו פשוט מדינת הלכה בדרך שתהיה גם מונרכיה של משפחת נתניהו".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
"הם הביאו מיטב עורכי דין, חתמו על הסכם ובסוף נתניהו רימה אותו". גנץ ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בתגובה לקריאה של לוין, סמוטריץ ורוטמן, אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "די עם הספינים. ועדת החוקה מכונסת עכשיו ודוהרת קדימה, ואתם מבקשים שנגיע לדבר? לא צריך לחכות ליום שלישי, תודיעו שאתם עוצרים - וניפגש עוד היום אצל נשיא המדינה". ליברמן מתח ביקורת על גישתו של גנץ שתומכת בהידברות, ואמר: "בפעם הקודמת הם הביאו מיטב עורכי דין, חתמו על הסכם ובסוף נתניהו רימה אותו. בגיל הזה, בן אדם לא משנה את האופי שלו תוך שנה. אני אומר את זה בצורה גלויה - אני חושב שהעמדה שלו לא נכונה".
גם להצהרות של אנשי מילואים על הימנעות משירות ואי-התייצבות לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית התייחס שר הביטחון לשעבר, ואמר כי "אין שום מקום לדיבורים על סירוב לשרת, אני חושב שזה לא נכון". עם זאת, אמר ליברמן כי "מדובר במיטב בנינו, אנשים שבאמת לקח במבצעים הכי נועזים למען מדינות ישראל. הם לא פוליטיקאים ולא אנשי ציבור, וגם אצלם לפעמים הזעם עולה מעל הראש. ככה צריך לפרש את זה".
מחאת טייסי חיל האוויר לשעבר נגד המהפכה המשפטית
(צילום: טל אזולאי)

37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר הודיעו היום (ראשון) כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית, וברקע הצהרתם של אנשי מילואים שיימנעו משירות אם התוכנית תיושם. הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית. טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. אנשיה השתתפו בין השאר בתקיפת הכור הגרעיני בסוריה. בכירים בצה"ל אמרו כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים שהם יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
"לא יכול להיות שידביקו למילואימניקים כל מיני תוויות. במקום להתעסק בביטחון ובאיחוד העם, קוראים לטייסים ולאנשי סיירת מטכ"ל וכוחות מיוחדים טרוריסטים ואנרכיסטים. זה טירוף מוחלט ופגיעה בחוסן הלאומי", אמר ליברמן. "החברה הישראלית, ובממשלה הזו במיוחד, חוטאת חטא ארוך שנים כלפי מילואימניקים. לא יכול להיות שחברה רק הולכת בכיוון ההפוך ומנסה להוציא חלק גדול מאנשים ממעגל המשרתים. יש פה פגיעה באנשי מילואים, ויש פגיעה בעיקרון של שיוויון בנטל".
6 צפייה בגלריה
 ועדת חוקה חוק ומשפט
 ועדת חוקה חוק ומשפט
"אין שום דבר ברפורמה שיכול להשפיע על הכלכלה לרעה". פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל ומתומכי המהפכה המשפטית
(צילום: עמית שאבי)
אחד מתומכי המשפטית הוא פרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה שאמר כי "אין שום דבר ברפורמה הזו שיכול להשפיע על הכלכלה לרעה, להיפך. מה שכן יכול להזיק זה עצם הדיבורים על הנזק לכלכלה מצד כלכלנים שיש להם שם, וכשהם אומרים שזה יכול להזיק לכלכלה אז אנשי עסקים או משקיעים שומעים את זה". על כך אמר ליברמן, שכיהן בממשלה הקודמת כשר האוצר, כי "אפשר להגיד כל דבר. אז אני לוקח את הנתונים ועוזב את הפרשנות".
לטענת ליברמן, "כשאני לוקח את כל המספרים והמגמות, אז תוך ארבעה-חמישה חודשים אנחנו נהיה במשבר כלכלי מהחמורים שידענו. המגמה פה היא מאוד ברורה, לא צריך פה חתן פרס נובל". הוא הוסיף כי צריך פשוט "להסתכל כמה כסף נכנס למדינת ישראל וכמה כסף יוצא ממדינת ישראל. בנוסף למשבר חוקתי, נגיע גם למשבר כלכלי".
6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
"כולנו טועים, אבל כדאי פשוט להתנצל ולא לנסות להתחכם". סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
בהתייחס לדיווח על כך ששגריר ארה"ב בישראל טום ניידס אמר כי הוא "היה רוצה לזרוק את סמוטריץ' מהמטוס" בתגובה לדבריו על כך שהוא חושב ש"צריך למחוק את חווארה", ליברמן אמר כי "גם שגריר ארצות הברית צריך להקפיד על השפה הדיפלומטית, וזו לא בדיוק שפה דיפלומטית". לדבריו, "סמוטריץ' טעה פה טעות חמורה. כולנו טועים ולכולם יש פליטות פה, אבל כדאי היה פה פשוט להתנצל ולא לנסות להתחכם ולהתפלפל".
סמוטריץ' יגיע היום לוושינגטון לראשונה מאז שמונה לתפקידו בממשלה החדשה, ובארה"ב כבר הודיעו כי אנשי ממשל ביידן לא יפגשו אותו בוושינגטון. אמש אמרו בכירים אמריקנים כי משרד החוץ בארה"ב שוקל למנוע את כניסתו של סמוטריץ' למדינה בעקבות דבריו. ביום רביעי האחרון, ניסה סמוטריץ' להסביר את דבריו בציוץ בניסיון להוריד את גובה הלהבות: "בדבריי לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה אלא רק לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור בתוכו ולגבות מהם מחיר כבד כדי להשיב את הביטחון לתושבי האזור".