הנציגות האיראנית באו"ם מזהירה כי חיזבאללה יגיב לחיסולו של פואד שוכר בביירות באמצעות תקיפות "רחבות יותר ועמוקות יותר" בישראל, שיתמקדו במטרות אזרחיות וצבאיות כאחד.
נסראללה ביולי: "נתקוף יישובים שלא הותקפו בעבר"

4 צפייה בגלריה
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
הלוויתו של בכיר הארגון חיזבאללה פואד שוכר
התגובה - בשטח ישראל. הלווייתו של שוכר
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
"עד עכשיו, חיזבאללה והמשטר הישראלי פעלו צבאית תחת גבולות מסוימים", אמר דובר הנציגות האיראנית לרשת CBS, וציין כי מדובר היה ב"הבנה בלתי כתובה" בין הצדדים. "אבל, התקיפה בדאחייה שבביירות, והכיוון לבניין מגורים, מסמלת סטייה מהגבולות האלו. לכן אנחנו צופים שבתגובתו, חיזבאללה יבחר מטרות רחבות ועמוקות יותר, ולא יגביל את עצמו רק למטרות ואמצעים צבאיים". בלבנון, נזכיר, אמרו כי מלבד שוכר נהרגו בתקיפה חמישה אזרחים, ונפצעו נוספים.
בוול סטריט ג'ורנל דווח כי אם בפעם הקודמת איראן הודיעה על תגובתה מראש לדיפלומטים ובכך נתנה לישראל ולארה"ב זמן להתכונן, כעת ירושלים ובעלות בריתה פועלות בחלל ריק. דיפלומטים אמריקנים וערבים נתקלים בחומות שתיקה מצד מקביליהם האיראנים, וגם בחיזבאללה שומרים את הקלפים קרוב לחזה. דיפלומט איראני שתודרך על-ידי ממשלתו סיפר כי היו ניסיונות של מדינות שונות לשכנע את טהרן שלא להסלים את המצב עוד יותר, אך לדבריו "אין טעם, כי ישראל חצתה את כל הקווים האדומים. התגובה שלנו תהיה מהירה וחזקה".
החוסר הזה במידע, לפי וול סטריט ג'ורנל, דוחף את המזרח התיכון לאחד הרגעים המסוכנים ביותר שלו מאז החלה המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר. "פחות מידע פירושו הערכות שגויות לגבי הצעד הבא בסולם ההסלמה", אמר אנדרו טבלר, אנליסט במכון וושינגטון.
לרשת CBS נמסר מהנציגות האיראנית באו"ם כי המטרות המדוברות יהיו בשטחה של ישראל, על רקע החשש שחיזבאללה ואיראן ינסו לפגוע בנציגויות ישראליות בחו"ל וביעדים יהודיים כנקמה על חיסול שוכר בביירות וחיסול איסמעיל הנייה בטהרן.
ביום חמישי, נזכיר, אמר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שישראל "חצתה את הקווים האדומים", והעימות איתה "נכנס לשלב חדש". בנוסף, לפי דיווחים, בטהרן נערכו דיונים בין איראן ושלוחיה - החות'ים, המיליציות וחיזבאללה - כיצד להגיב לישראל, והאם בנפרד או באופן סימולטני. החות'ים, נזכיר, טרם הגיבו לתקיפה בנמל חודיידה, ואילו איראן טרם הגיבה לחיסול של הנייה - ולכן ההערכה בישראל שישנה אפשרות שהציר האיראני כולו יתקוף במקביל.
גורם ישראלי רשמי אמר ל-CBS כי על אף שישראל יירטה בהצלחה את רובה המוחלט של המתקפה הנרחבת מאיראן ב-13 באפריל, כעת היא צופה תגמול "אגרסיבי יותר" - כזה שעלול אף לחרוג משטחה, ויכוון גם ליעדים ישראליים בחו"ל. כשנשאל מה הוא מצפה שתהיה תגובתה של טהרן לחיסול הנייה, אמר בכיר ישראלי אחר ל-CBS כי "זו החלטה של איראן".
בינתיים, שבדיה הודיעה היום על סגירת השגרירות שלה בביירות ועל העברת עובדיה לקפריסין, אחרי שהמליצה לאלפי אזרחיה לעזוב את המדינה על רקע חשש להסלמה. שר החוץ השבדי אמר היום ברדיו בארצו כי לפי ההערכות כ-10,000 שבדים תכננו לנסוע ללבנון הקיץ, חרף אזהרת המסע שקיימת למדינה מאז אוקטובר 2023. "אני קורא לשבדים שנמצאים בלבנון לעזוב את המדינה בכל האמצעים האפשריים, כל עוד הם יכולים", הדגיש.

ארה"ב מעבה כוחות

לפי ההערכות, לחיזבאללה יש ארסנל של 150 אלף טילים ורקטות לטווחים קצרים וארוכים, שעלול לחדור את מערך ההגנה האווירי של ישראל. עם זאת, לא ברור כמה רחוק ילך בתגובתו על החיסול בביירות, ואם יעשה זאת במקביל לשיגורים מאיראן שתנקום את חיסול הנייה בטהרן. עדות לחומרת החששות ניתן לראות בהחלטת ארה"ב לשלוח כוחות נוספים למזרח התיכון, ובהם את נושאת המטוסים לינקולן - ש"תקל" על נושאת המטוסים רוזוולט שאמורה לעזוב בקרוב - לצד מטוסי קרב וספינות מלחמה. הפנטגון, נמסר, גם "נוקט צעדים" להגביר את מוכנות צבא ארה"ב להציב עוד מערכות קרקע-אוויר ליירוט טילים בליסטיים, וישלח טייסת נוספת למזרח התיכון.
4 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת המטוסים "לינקולן"
(צילום: רויטרס)
לפי הפנטגון, "כפי שהדגמנו מאז אוקטובר ושוב באפריל, ההגנה הגלובלית של ארה"ב היא דינאמית, וביכולתנו להציב כוחות נוספים בהתראה קצרה כדי להתמודד עם איומים מתפתחים". בטרם הודעת הפנטגון, גורם צבאי אמריקני ששוחח בעילום שם עם ה"ניו יורק טיימס" אמר כי כוחותיה של ארה"ב במזרח התיכון נוקטים ב"צעדים הכרחיים" כדי לשפר את המוכנות ללחימה ולהגנה על חיילים אמריקנים ובעלות בריתה מפני כל האיומים של איראן והמיליציות הנתמכות על ידה. גורמים רשמיים אמרו אז כי הם רוצים לנהל את התגובה האמריקנית, כך שיישלחו מספיק מטוסים במהירות כדי לעזור להגן על ישראל, אך מבלי להביא להסלמת הסכסוך.
בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי נכתב היום כי מצרים העבירה לאיראן מסר מארה"ב, שבו הזהירה אותה מתקיפת בכירים או דיפלומטים ישראלים במדינות האזור - ומתקיפת אתרים, אזורים ומתקנים אזרחיים או מסחריים בישראל. קהיר, מצידה, לא קיבלה סימנים מטהרן לגבי אופי התקיפה שתהיה - והצד האיראני לפי הדיווח רק "הקשיב למסרים". מצרים הזהירה מהשלכות של צעד חמור מדי, מכיוון ש"כל ניצוץ עלול לפוצץ את המצב באזור".

הלילה האחרון של הנייה

ובינתיים, בכלי התקשורת הערביים מתפרסמים פרטים נוספים על החיסול הדרמטי בטהרן, שהביא את המזרח התיכון לנקודה הקרובה ביותר למלחמה אזורית מאז 7 באוקטובר. נציג תנועת חמאס באיראן, חאלד אל-קדומי, אמר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי כי הנייה ויתר נציגי חמאס הגיעו לבית ההארחה של משמרות המהפכה בשעת לילה מאוחרת, וראש הלשכה המדינית של חמאס התפלל. לאחר מכן ישבו הוא וחברים אחרים בארגון הטרור, ו"דיברו על טקס ההשבעה של הנשיא והאווירה הטובה שהייתה שם". לדברי אל-קדומי, "הוא אמר לי ששרי חוץ רבים ונציגי מדינות מסוימות שלא מכירות בחמאס הגיעו לברך אותו ולהחליף איתו מילים. דיברנו גם על הרצח של פואד שוכר, והסוף הטוב שלו. הוא אמר שזה סוף טוב לכל אח שנלחם ביישות הציונית".
4 צפייה בגלריה
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
המבנה שלפי הדיווחים בו חוסל איסמעיל הנייה בטהרן, איראן
"הפיצוץ היה בשעה 01:37 בדיוק". הנייה וזירת החיסול בטהרן
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo )
לאחר מכן הלך הנייה לחדרו לישון, לדברי אל-קדומי, בזמן שהמלווה שלו - וסים אבו שעבאן - שומר עליו כביכול מחוץ לחדרו. באשר לרגעים האחרונים בחייו של הנייה, סיפר אל-קדומי כי הפיצוץ אירע "בשעה 01:37 בדיוק" - ואז "יצאתי מהמקום שהייתי בו וראיתי עשן סמיך. לאחר מכן נודע לנו שהנייה נהרג".
לדברי אל-קדומי, "חשבתי שהיו רעמים או רעידת אדמה, בגלל עוצמת הפיצוץ. אבל פתחתי את החלון ולא היה גשם, ומזג האוויר היה חם. עלינו לקומה הרביעית, וראינו שהקיר והתקרה של החדר שבו שהה הנייה נפלו ונהרסו".
אל-קדומי אומנם טען כי לא מדובר היה במטען חבלה אלא בהפצצה מהאוויר. אולם, כלי תקשורת בעולם - ובהם גם עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות" רונן ברגמן - כבר דיווחו כי הפיצוץ בוצע באמצעות מטען חבלה, שהוטמן על-ידי סוכנים שגייסה ישראל. ייתכן שאל-קדומי מבין שמשמעות פיצוץ עלום באמצעות מטען אינה אמורה להיות זהה למשמעות של תקיפה בשטח איראן, ולכן טוען כי מדובר בהפצצה ולא במטען חבלה.

גל מעצרים באיראן - ודיווח דרמטי בטלגרף

לפי פרטים שפורסמו הלילה ב"טלגרף" הבריטי, הסוכנים שהטמינו את מטעני החבלה שייכים ככל הנראה ליחידת האבטחה של משמרות המהפכה, והם הטמינו אותם בשלושה חדרים נפרדים בבניין שבו שהה הנייה. עוד נמסר, כי ישראל התכוונה להתנקש בהנייה עוד בחודש מאי, כשהגיע להלווייתו של הנשיא איברהים ראיסי, אך התוכנית לא יצאה לפועל לאור הקהל הגדול שהיה במתחם.
הסוכנים, כך נטען, תועדו במצלמות האבטחה במתחם כשהם נעים במהירות ובחשאיות, בעודם נכנסים לחדרים שבהם הטמינו את המטענים ויוצאים מהם תוך דקות בודדות. לאחר מכן הפעילים ברחו משטח איראן, אך שמרו על מקור מידע בשטחה. ביום רביעי לפנות בוקר, ממקום מושבם מחוץ לאיראן, הסוכנים פיצצו את המטען שהניחו בחדרו של הנייה, שהגיע למדינה עבור טקס ההשבעה של הנשיא החדש, מסעוד פזשכיאן.
4 צפייה בגלריה
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
חמינאי הוקף שומרי ראש בהלוויה של הנייה - ועזב מיד בסיומה
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) Handout via REUTERS)
"הם בטוחים עכשיו שהמוסד שכר את הסוכנים מבין אנשי יחידת האבטחה 'אנסר אל-מהדי' של משמרות המהפכה", אמר לטלגרף גורם בארגון השוהה בטהרן, בנוגע ליחידה האחראית לאבטחתם של גורמים בכירים באיראן. "חקירה נוספת העלתה שהם טמנו מטעני חבלה גם בשני חדרים נוספים", אמר.
בינתיים, ב"ניו יורק טיימס" דווח הלילה כי אחרי פרצת האבטחה המשפילה עצרה איראן יותר מ-24 בני אדם, כולל קציני מודיעין בכירים, פקידי צבא ועובדי מטה בבית הארחה שבו חוסל הנייה. בדיווח, שמיוחס לשני גורמים איראנים שמכירים את פרטי החקירה, צוין כי יחידת המודיעין המיוחדת של משמרות המהפכה לריגול השתלטה על החקירה ועל ציד החשודים, שהיא מקווה שיובילו אותה לצוות המתנקשים שתכננו, סייעו וביצעו את החיסול.
ב"טיימס" ציינו את ההשפלה שבעובדה שישראל - כפי שמייחסים לה איראן וחמאס - הצליחה לחסל את הנייה שהיה אורח כבוד של טהרן, שעות אחרי שנפגש עם המנהיג העליון עלי חמינאי. באיראן חוששים מהמשמעות של פרצת אבטחה כזו, ובהלווייתו של הנייה בטהרן ביום חמישי חמינאי היה מוקף במעגל צפוף מהרגיל של שומרי ראש. לאחר מכן הוא עזב מיד, ועצר רק לרגע כדי לברך את בנו של הנייה.
שני הגורמים האיראנים ששוחחו עם העיתון ציינו כי לאחר החיסול, סוכני ביטחון פשטו על מתחם בית הארחה ששייך כאמור למשמרות המהפכה - והכניסו את כל אנשי הצוות בו להסגר. חלקם נעצרו, והמכשירים האלקטרוניים שלהם נלקחו - כולל טלפוניהם האישיים. בנפרד, צוות אחר חקר בכירי צבא ומודיעין בעלי תפקידי מפתח בשמירה על הבירה האיראנית, וכמה נעצרו עד לתום החקירה.
"סוכני האבטחה סרקו כל סנטימטר במתחם ובחנו מצלמות מעקב שתיעדו גם חודשים ארוכים אחורה, וגם את רשימת האורחים", נכתב ב"טיימס". "הם בדקו את הגעתם והליכתם של אנשי הצוות, שנבדקים בקפדנות לפני העסקתם ונלקחים בין היתר מכוחות הבסיג'". החקירה מתמקדת גם בשדות התעופה הבינלאומיים והפנימיים של טהרן, שם גורמי החקירה בוחנים צילומים מהגעתם ועזיבתם של נוסעים בשורת טיסות.
בינתיים, כצעד זהירות, איראן שינתה את פרטי אבטחתם של בכירים בשורותיה, והחליפה בין היתר את הטלפונים הניידים שלהם.