משפחתה של איישנור אזגי אייגי (26), שנורתה אתמול למוות בהפרת סדר ליד היישוב הפלסטיני ביתא, דורשת מארה"ב להורות על פתיחת חקירה עצמאית לנסיבות מותה. בצה"ל פתחו אתמול בבדיקה לאחר הטענה שאייגי, אמריקנית-טורקית, נפגעה בראשה מירי כוחות הצבא.
3 צפייה בגלריה
איישנור אזגי אייגי, פעילת זכויות אדם  נפצעה מפגיעת ירי צה"ל בראשה במהלך צעדה נגד ההתנחלויות בעיירה ביתא
איישנור אזגי אייגי, פעילת זכויות אדם  נפצעה מפגיעת ירי צה"ל בראשה במהלך צעדה נגד ההתנחלויות בעיירה ביתא
איישנור אזגי אייגי. המשפחה דורשת חקירה עצמאית
ההפגנה בביתא, אתמול
(צילום: רויטרס)

בבית הלבן אמרו אתמול כי מדובר בתקרית "מטרידה מאוד", וכי פנו לישראל בבקשה לקבל פרטים על המקרה. גם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן התייחס לתקרית: גם הוא כינה את המקרה "טרגי" - והדגיש כי הממשל האמריקני פועל להשיג מידע נוסף. אבל משפחתה של אייגי אמרה שלא תסתפק בכך. "אנחנו מברכים על הודעת התנחומים של הבית הלבן, אבל נוכח נסיבות ההרג - חקירה ישראלית אינה מספיקה", מסרה המשפחה.
במשפחה קראו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, סגניתו קמלה האריס ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן "להורות על חקירה עצמאית להרג הבלתי חוקי של אזרחית אמריקנית, ולהבטיח שהאשמים יעמדו לדין". במשפחה טענו כי אייגי "נהרגה מכדור שהגיע מצד יורה מהצבא הישראלי".
אתמול התייחס דובר צה"ל לאותה תקרית ומסר כי "במהלך פעילות כוחות הביטחון סמוך לביתא, הכוח הגיב בירי לעבר מסית מרכזי שהשליך אבנים לעבר הכוחות, והיווה איום על כוחותינו. נבדקת טענה כי אזרחית זרה נהרגה מירי במרחב, פרטי האירוע ונסיבות פגיעתה בבדיקה".
3 צפייה בגלריה
גופת איישנור אזגי אייגי מובלת לבית החולים שכם
גופת איישנור אזגי אייגי מובלת לבית החולים שכם
גופת איישנור אזגי אייגי מובלת לבית החולים בשכם, אתמול
(צילום: AFP)
בסרטון שהועבר לרשת CNN נראו פרמדיקים מניחים את אייגי על אלונקה, כשדם ניגר מראשה. היא פונתה לבית החולים רפידיה בשכם, שם נקבע מותה. "זה לא תאונה. זה לא שהם ירו 100 כדורים באותו זמן, ואחד מהם פגע בה. עמדנו ולא זזנו, והם פגעו לה בראש", טענה ויוי חן, המתנדבת במסגרת קמפיין "פזעה" לתמיכה בחקלאים פלסטינים והגנה עליהם - שבו התנדבה גם אייגי.
ד"ר הישאם דוויקאת, תושב ביתא, שלקח חלק בהפגנה, אמר כי צה"ל ירה גז מדמיע לעבר המפגינים. "כשאנשים החלו לברוח, הם החלו לירות אש חיה ואז חייל ירה ישירות לעבר המפגינים, ופגע במפגינה האמריקנית בראשה מאחור", טען.
המחאה אורגנה על-ידי ISM, "תנועת הסולידריות הבינלאומית", שפועלת ביהודה ושומרון ובעזה למען הפלסטינים, ותומכת בין היתר בחרם על ישראל ובתנועת ה-BDS. אייגי הייתה פעילה באותה תנועה.
משנת 2000, אז החל לפעול ארגון ISM, נהרגו שלושה מפעיליו - אייגי, הבריטי טום הורנדל שנורה ב-2003 ברפיח כשסייע לילד לחצות את הכביש (היורה - תייסיר אל-היב ששירת בצה"ל - נשלח לשמונה שנות מאסר) ורייצ'ל קורי, בפרשה שזכתה לסיקור עולמי נרחב במשך שנים ארוכות. קורי, אזרחית אמריקנית, נהרגה ב-2003 כשניסתה למנוע בגופה מדחפור די-9 צה"לי לבצע פעולות חישוף והריסת בתים בסמוך לגבול בין רצועת עזה למצרים.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפרלמנט הטורקי
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בפרלמנט הטורקי
ארדואן. הטורקים מאשימים ב"רצח"
(צילום: Serdar Ozsoy/Getty Images)
בטורקיה מיהרו לגנות את תקרית הירי באייגי, אותה תיארו כ"רצח". "ישראל מנסה להפחיד את כל מי שבא לעזרת הפלסטינים ונלחם בדרכי שלום נגד רצח עם", אמרו במשרד החוץ הטורקי והבטיחו כי ישראל "תישא באחריות על פשעים נגד האנושות", בבתי דין בינלאומיים. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר לאחר מכן: "אני מגנה את הפגיעה הברברית של ישראל בהפגנת אזרחים נגד הכיבוש בגדה המערבית. כטורקיה, נמשיך לפעול בכל מקום לסיום הכיבוש הישראלי ומדיניות רצח העם, שנמשכת כבר כמעט שנה, ובמסגרתה נטבחו 41 אלף איש, כולל ילדים, צעירים וזקנים".
שעות אחדות לאחר התקרית בביתא, הפלסטינים דיווחו על ירי קטלני נוסף במרחק חצי שעה נסיעה משם - בכפר קריות שמדרום לשכם. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא", באנא בכר בת ה-13 נהרגה מירי במהלך "עימותים" שפרצו בין תושבים למתנחלים - שלפי הדיווח הגיעו לתקוף אזרחים בכפר הפלסטיני. ב"וופא" דווח כי הירי בוצע על-ידי צה"ל, אולם לפי גורמי ביטחון לא בטוח שהירי בוצע על-ידי חיילים - וייתכן שמתנחלים ישראלים הם שפתחו באש.
רצף התקריות האלימות והחריגות מגיע כשברקע החשש הרב במערכת הביטחון מהסלמה בגזרת איו"ש, כזו שתביא להסטת משאבים חשובים מזירות אחרות במלחמה. הרמטכ"ל הרצי הלוי הנחה את פיקוד המרכז להשאיר את יהודה ושומרון כזירה משנית ככל האפשר, אבל הכוננות שם בשיא בצל הפיגועים הקטלניים האחרונים והניסיונות לבצע פיגועים קטלניים אף יותר עם רכבי תופת - ניסיונות שעד כה נכשלו.