"מזהירים אותך ממקרי שוד בברזיל ובקולומביה, ובסוף זה מגיע משתי ישראליות": מנצלות את טוב ליבם של הישראלים, מבקשות "עזרה" בתואנה של מצוקה כספית - ונעלמות מבלי להשיב את הסכום שלוו. כך פועלות לכאורה אור ונגה, שתי ישראליות שכבר הספיקו לעקוץ בדרום אמריקה עשרות תרמילאים ישראלים בטיול אחרי צבא במהלך החודשים האחרונים.
הישראליות, שמטיילות בדרום אמריקה זה כמה חודשים, עקצו בין היתר גם בתי חב"ד ועסקים מקומיים בסכומי כסף קטנים וגדולים - כך לפי העדויות. השתיים טוענות כי נקלעו למצוקה, מבקשות העברה כספית באפליקציית "ביט" או במזומן, מבטיחות להשיב את הסכום - אך נעלמות עם הכסף.
הישראלים שנעקצו התאחדו ופתחו קבוצת וואטסאפ משותפת עם אור ונגה - שם הן מבטיחות במשך חודשים ארוכים כי הכסף ישוב למלווים - אך בפועל, רובם המכריע עדיין לא קיבל אותו. חלק מהישראלים איימו על השתיים והצליחו להשיב את כספם בחזרה, אך עשרות מהם עדיין ממתינים למענה. כשפנו אל השתיים וציינו כי יפרסמו את הסיפור, הישראליות איימו כי ישיבו בתביעה.
10 צפייה בגלריה
שיחה בקבוצת הוואטסאפ של הנעקצים
שיחה בקבוצת הוואטסאפ של הנעקצים
ההתכתבויות בקבוצת הוואטסאפ
מאיה בלטרון, מתנדבת בדרום אמריקה, סיפרה: "לפני ארבעה חודשים בערך ישבתי מול שתי ישראליות בארוחת שבת בבית חב"ד בברזיל. הן עשו רושם של בנות עובדות ושהכול אצלן מתפקד ותקין, וציינו שבקרוב הן חוזרות הביתה. אחרי שבועיים בערך הן הגיעו להוסטל שישנתי בו, ואמרו שביטלו להן את הטיסה. כמה ישראלים עזרו להן למצוא טיסות, ובשלב של התשלום הן העלו בקבוצה של ההוסטל שלאחת מהן נבלע האשראי ושלשנייה אין טלפון כדי לשלם. הן אמרו שלהורים שלהן אין מסגרת עבור התשלום, וביקשו עזרה כספית מאנשים בהוסטל".
לדבריה, "אף אחד לא רצה לעזור, לא היה יכול או התעלם, ואני לא יכולתי להמשיך בסדר היום שלי. הן אמרו לי שלקנות כרטיסים במזומן בשדה זה יותר זול, אז הלכתי באמצע הלילה כדי להוציא בשבילן כסף. הכספומטים לא עבדו, אז אמרתי 'אולי זה מאלוהים, אולי אני לא צריכה להוציא להן?'. הלכתי לישון, הן העירו אותי בבוקר ואמרו שעוד רגע יש להן טיסה ושרק אני יכולה לעזור להן. הן הבטיחו שההורים שלהן ישר ישלחו לי את הכסף, וכמובן שסמכתי עליהן".
מאיה סיפרה כי לא האמינה שהשתיים ייעלמו עם הכסף: "אנחנו בקצה השני של העולם, לא חשבתי לרגע ששתי ישראליות יעקצו אותי. אפילו אמרתי לעצמי 'וואלה, אף אחד לא רוצה לעזור להן - אני חייבת לעשות את זה. לא רציתי שזה יחזור אליי, הקארמה הזו של לא לעזור. אני מטיילת לבד ויודעת שגם לי זה יכול לקרות, שאהיה בסיטואציה שאצטרך בה עזרה".
בשלב זה הלכה מאיה עם השתיים לבנק ומשכה עבורן 550 דולר: "חיכיתי איתן למונית שתסיע אותן לשדה, כמובן שהחלפנו פרטים. הדבר היחידי ששמתי לב אליו זה שהן אפילו לא אמרו לי 'תודה'. הן רק אמרו שהן יחזירו לי את הכסף ושהצלתי אותן, ומאז הן מורחות אותי ולרוב לא עונות לי בכלל. הן הספיקו לטייל במדינות שאני לא הייתי בהן - מברזיל הן טסו לפרו, לאקוודור, לפנמה, לקוסטה ריקה ולניקרגואה, ועכשיו הבנתי שהן בגואטמלה".
כשהייתה בקולומביה, הבינה מאיה שנעקצה: "ישבתי במסעדה בקאלי, וקיבלתי הודעה ממישהו ששאל אם אני חלק מהאנשים ששתי הישראליות עקצו אותם. הייתי בטוחה שעובדים עליי. לא חשדתי לרגע, רציתי למות. התחלתי לבכות ולא האמנתי שזה קרה לי. עד היום לא ראיתי שקל מהכסף שנתתי להן. ההורים שלהן חסמו אותי, אין עם מי לדבר. אני מלצרית, ועבדתי מאוד קשה בשביל כל שקל עבור הטיול שלי".
מאיה ניסתה להשיג את שתי הישראליות ושלחה להן הודעות - אך נותרה ללא מענה. "הן ממשיכות לעקוץ ישראלים ומקומיים ועושות לנו שם כל כך רע ביבשת. אמרתי להן שאני צריכה את הכסף, אבל זה הדבר האחרון שמעניין אותן. לצערי אין להן מצפון".
10 צפייה בגלריה
שיחה של אחת הנעקצות עם אור
שיחה של אחת הנעקצות עם אור
שיחה של אחת הנעקצות עם אור
יונתן בן אהרון (22) מטייל בדרום אמריקה כבר חמישה חודשים וחצי. הוא פגש את השתיים בברזיל, ונעקץ בכ-200 דולר. "הן היו איתי בהוסטל וניסו להתחבר אליי. אמרתי 'יאללה, בנות חמודות'. יום לפני שהן עזבו, הן באו אליי ואמרו שהן נקלעו לבעיה - שיש להן מחר טיסה לארץ דרך סלבדור, ושאין להן איך להגיע לסלבדור. אור בעיקר דיברה, אמרה שאין להן כרטיס אשראי ושהטלפון נשבר. שאלתי כמה כסף הן צריכות, והן אמרו 'אלף ריאל'. הלכתי למשוך להן כסף, לא חשדתי לרגע. ישראלים בחו"ל הם הכי בקטע של לעזור אחד לשני".
לדבריו, "הייתה אמורה להיות להן הטיסה למחרת בבוקר, ועזרתי להן להוריד את המזוודות. אחרי שעתיים הן חוזרות בוכות ואומרות שהן פספסו את הטיסה ושאין להן כסף להישאר פה. אור עשתה לי 'סרט הבימה' ואמרה שהיא צריכה עוד אלף ריאל. אמרתי לה שעזרתי לה מספיק, והצעתי שתערב את אמא שלה כדי שתעזור לה. היא אמרה שהיא לא רוצה שאמא שלה תדאג לה, אבל אמרתי שאני לא יכול לעזור לה מעבר לזה".
כעבור שלושה שבועות הצטרף בן אהרון לקבוצות פייסבוק בפרו, וראה את אור מתעניינת באטרקציות - אז החל לחשוד: "שאלתי אותה 'מה קורה, את לא בארץ?', והיא ענתה שיש לה טיסה מפרו. לא רציתי להאמין שעקצו אותי. עבר עוד חודש וחצי, ואני לא לחוץ על כסף, אז לא פניתי אליה. שיתפתי חבר במה שקרה, והוא אמר שהוא פגש מישהו שיש לו את אותו הסיפור כמו שלי. דיברתי איתו, והבנתי שמדובר בשתי הבנות. הרגשתי באותו יום הכי מוזר שהרגשתי בחיים. רציתי לעזור הכי מהלב כי ראיתי שתי ישראליות שנתקעו, אבל איך אפשר לנצל את טוב הלב של אנשים? עזרתי למלא ישראלים ובחיים לא קרה לי דבר כזה".
בשלב זה החליט בן אהרון לפרסם את הסיפור בקבוצות פייסבוק בדרום אמריקה, ולהזהיר מטיילים אחרים: "שאלתי אנשים שנעקצו למה השמות שלהן לא מפורסמים, והם אמרו שאור מאיימת בתביעה משפטית למי שיפרסם את השמות שלהן. עליי זה לא עבד. פתאום גילינו עוד הרבה אנשים שנעקצו וזה העלה את המודעות. חשוב ששתי הבנות האלה יחזרו לארץ. הן עושות שם רע לישראלים כי הן עוקצות גם עסקים מקומיים. הן לא צריכות להסתובב פה".
זוהר אושרי (21) היה בברזיל כשפגש את שתי הישראליות. "חזרתי בדיוק ממשיכת כסף", סיפר, "הן אמרו לי שלשתיהן נגמרה המסגרת ושאלו אם אני יכול ללכת איתן בחזרה לכספומט, מרחק של חצי שעה בערך, כדי להוציא להן קצת מזומן שיספיק להן עד הטיסה לארץ בעוד יומיים. עזרתי, הלכתי איתן והוצאתי להן 300 ריאל. לקחתי את המספר של אור שאמרה שהיא תעביר לי את הכסף כשתצא השבת, כי הן דתיות. מאז קיבלתי רק סינונים, מריחות ושקרים".
הוא הוסיף: "אני יצאתי בזול, 300 ריאל זה לא נורא. יש אנשים שנעקצו ביותר מ-500 דולר. יש אחווה בין מטיילים ישראלים שתמיד שם כדי לעזור אחד לשני, והן מנצלות את זה ופוגעות בזה. לפני הטיול מזהירים אותך משודים בברזיל ובקולומביה, ובסוף זה מגיע משתי ישראליות. אין ספק שזה פוגע באיכות הטיול, כל שקל זה עוד זמן פה ביבשת".
אושרי שיתף בתחושות הכעס שחש לאחר המקרה: "הלכתי איתן דרך ארוכה בסיטואציה שממש לא היה לי כוח לעזור ורק רציתי להתפנן בהוסטל, אבל אמרתי לעצמי שבכל זאת צריך וחשוב לעזור ולא להתעלם. לא הגיוני לי מצפונית שבכזאת סיטואציה שאני בא לעשות משהו טוב, יעקצו אותי".
מנגד, מאי שחורי, שנעקצה על ידי השתיים, הצליחה להשיב את כספה. "עשיתי איתן טיול ג'יפים והיה צריך לשלם על ארוחת הצהריים. הן הסתבכו עם האשראי, אמרו שהוא לא עובד להן וביקשו שאשלם עליהן. אמרתי שאין בעיה. אחר כך היה צריך לשלם על הטיול עצמו. הן אמרו לי 'תקשיבי, תוכלי לשלם עלינו גם על הטיול ונחזיר לך על הכול בביט?', שוב אמרתי שאין בעיה. הן לא החזירו לי את הכסף ורדפתי אחריהן במשך שבועיים. בכל פעם היה להן תירוץ אחר".
שחורי הבינה שנעקצה רק אחרי שראתה את הפרסום בקבוצות הפייסבוק - אך לא ויתרה: "הבנתי שמדובר בעוקץ סדרתי. דיברתי איתן וביקשתי שיעבירו את הכסף. הן עדיין לא העבירו לי, אז איימתי עליהן שאפיץ את הסיפור. רק בשלב הזה הן העבירו את הכסף".
אור מסרה בתגובה: "לא עקצנו אף אחד. אלה היו חברים שלנו שעזרו לנו, ואמרנו להם שנחזיר להם את הכסף. לרובם כבר החזרנו, כך שלא עקצנו אף אחד ולעולם לא נעקוץ. הכי קל זה לשמוע צד אחד".