פעיל השלום הישראלי גרשון בסקין, שלקח חלק במגעים לשחרור גלעד שליט ונחשב למי שהביא לפריצת הדרך לעסקה, טען בצהריים (יום שבת) שהצליח להגיע למתווה לשחרור 107 החטופים הישראלים שנותרו בשבי חמאס - שמוסכם על הנהגת ארגון הטרור.
"לפני כשבועיים, מטה המשפחות ביקש ממני לנסות לנהל משא ומתן ישיר עם חמאס מטעמם", כתב בסקין ברשת X. "כך עשיתי, ובתוך שבועיים השגתי הסכמה למתווה של שלושה שבועות - שחרור כל ה-107 חטופות וחטופים, סיום המלחמה, נסיגה ישראלית מעזה, ושחרור מוסכם של שמות ומספר של אסירים פלסטינים. הנהגת חמאס כולה מסכימה למתווה הזה, אבל נתניהו שלנו לא רוצה לסיים את המלחמה. זה המצב נכון להיום".
מטה משפחות החטופים הרשמי מסר כי "לא פנה לאף גורם" כדי שינהל מו"מ מטעמו. לשכת ראש הממשלה סירבה להגיב.
2 צפייה בגלריה
גרשון בסקין
גרשון בסקין
גרשון בסקין
במענה לפניית ynet בסקין פירט את המתווה שאליו הגיע לטענתו: "תוך שלושה שבועות מחזירים את כל החטופים, אנחנו מסיימים את המלחמה, נסוגים מעזה ומשחררים אסירים בהתאם למה שיוסכם בין הצדדים. לא התעסקתי בזהותם, זה שייך לדרג המדיני. יש דיון על זה בדוחא ובקהיר ומדברים על מפתחו ושמות".
הוא מתח ביקורת על המתווה הנוכחי, שמחולק לשלושה שלבים עם סימן שאלה גדול שמרחף מעל היתכנות השלב השני: "בדקתי עם חמאס אם הם מוכנים לדבר על שחרור כל החטופים בפעימה אחת או בכמה פעימות תוך שלושה שבועות – שזה הזמן שדרוש לצה"ל להיערך מחדש על הגבול ולסגת מעזה. גם שאלתי אותם אם יש להם בעיה עם ציר פילדלפי – אם ייסגר הרמטי מהצד המצרי עם פיקוח אמריקני. הם אמרו שזו שאלה ריבונית מצרית והם לא מתעסקים עם זה. הם לא מוכנים לאף חייל ישראלי שיהיה בעזה כולל לא בצד העזתי של פילדלפי.
"מה שאמרו לי זה שכל ההנהגה הפלסטינית מקבלת את המתווה, כולל כולם - הדרג המדיני, הצבאי וכל צוות המשא ומתן. כל מי שדיברתי איתו, ובראשם ראזי חאמד שהוא חבר בצוות המשא ומתן של חמאס. דיברתי גם עם אחרים בהנהגה וכולם הפנו אותי לראזי חאמד. אני בקשר איתו כבר 18 שנה. לפני כמה חודשים אמרו לי בחמאס שהם מוכנים להתגמש בנושא האסירים, אבל לא בעניין סיום המלחמה והנסיגה הישראלית".
בתחילת המלחמה תקף בסקין את חאמד בעקבות תמיכתו בטבח 7 באוקטובר, אך מאז הקשר חודש, לדבריו כדי להביא לשחרור החטופים. בסקין הוסיף: "העברתי את המתווה למי שאחראי על המו"מ. צוות המשא ומתן קיבל את זה, והם אמרו לי שראש הממשלה מתנגד לסיום המלחמה. אני השבתי: צריך להפסיק לפחד מראש הממשלה. אנחנו לא חיים בדיקטטורה. אין כאן מחליט יחיד. יש גם ממשלה, כנסת ועם".
2 צפייה בגלריה
בכיר חמאס ראזי חאמד. הקשר חודש
בכיר חמאס ראזי חאמד. הקשר חודש
בכיר חמאס ראזי חאמד. הקשר חודש
הוא הוסיף: "לצערי כמו שהפקירו את החטופים ב-7 באוקטובר, ממשיכים להפקיר אותם. נתניהו אמר בפירוש שציר פילדלפי חשוב יותר מהחטופים וזאת ההתייחסות שלו לאזרחים ישראלים שנחטפו בעזה. אני מודאג מאוד לגורלם מהיום הראשון של המלחמה. כל יום שעובר מסכן את חייהם. אין לנו מושג כמה מהם חיים, אנחנו יודעים שחטופים חיים נהרגו בעזה. מטה משפחות החטופים יכול להכחיש שהם פנו אליי, זה לא אכפת לי. חשוב לי להדגיש: לא עשיתי את הפנייה לחמאס על דעת עצמי".
לטענת בסקין, בחודש מאי השנה הוא הצליח לשכנע את המערכת הישראלית להפעיל אותו, העביר מסרים וקיבל תשובות באופן רשמי וישיר - אך אחרי שבועיים "המערכת הודיעה לי לחדול". הוא טען: "להערכתי, נודע לנתניהו שאני מפעיל הערוץ ישיר וחשאי שהיה מאוד פעיל ולא רצה ערוץ כזה".
בימים האחרונים טען בסקין כי המתווה הנוכחי שלגביו מתנהלים המגעים הוא מתווה רע, שכן הוא משאיר לדבריו 77 חטופים בשבי (בהנחה ששלב ב' לא יתקיים; א"א) - ולא מסיים את המלחמה.

התגובות

גורם שמעורה במגעים עם חמאס מטעם הממשלה אמר כי "לטענותיו של בסקין בדבר 'הנחיה של רה״מ לעצור את פעולותיו' אין שום בסיס, בלשון המעטה. הוא פנה בעבר לגל הירש והוא נפגש איתו פעמיים בגלל מעורבותו באירוע שליט. איננו מכירים שום מתווה כזה".
מטה משפחות החטופים מסר כאמור כי "לא פנה לאף גורם לנהל מו״מ להשבת החטופים בשמו. המטה רואה בממשלת ישראל והעומד בראשה האחראים הבלעדיים להשבת 107 החטופים הביתה. המטה רואה בראש המשלה אחראי לטרפוד ההזדמנויות להשבת החטופים הביתה, מי לשיקום ומי לקבורה ראויה בארצו. מטה משפחות החטופים דורש מראש הממשלה להפסיק לטרפד הזדמנויות לעסקה ולהפסיק למצוא תירוצים עלובים לחבל בה".
בהכנת הכתבה סייעה יעל צ'כנובר