בצעד חריג, משרד התקשורת החרים היום (שלישי) ציוד והוריד את השידור החי מגבול עזה של סוכנות הידיעות הגדולה בעולם AP, בטענה להפרת חוק אל-ג'זירה. רשת אל-ג'זירה היא רק אחת מאלפי רשתות תקשורת בעולם שמשתמשות בשידורים החיים של AP.
בבית הלבן אמרו שהם בודקים את הדיווחים בנושא ואמרו כי "ברור שהם מדאיגים". "אנחנו עומדים על כך שיש לתת לעיתונאים לבצע את עבודתם", אמרו. כמה שעות לאחר מכן העביר ממשל ביידן אמש מסרים בהולים לישראל, באמצעות שגרירות ישראל בוושינגטון, שבהם דרש לבטל את המהלכים נגד AP, סוכנות ידיעות אמריקנית. נעשתה פנייה בנושא גם ללשכת ראש הממשלה.
החרמת הציוד של סוכנות הידיעות AP, שנעשתה בהוראת שר התקשורת שלמה קרעי, לא תואמה עם לשכת ראש הממשלה, והובילה לתגובות זועמות ולגינוי אמריקני. להצדקת ההחרמה, פרסם משרד התקשורת סרטון שבו נראה כי השידור החי שנראה באל-ג'זירה הוא למעשה צילום מבית בשדרות.
צילום אל-ג׳זירה בשדרות

הציוד שהוחרם כולל מצלמה, חצובה, מודה Live U ושני מיקרופונים. בהודעה רשמית של משרד התקשורת נמסר כי "בהתאם להוראת שר התקשורת קרעי לסגירת שידורי אל-ג'זירה בישראל, בוצעה היום אכיפה בשדרות. מפקחי משרד התקשורת הגיעו למתחם AP בעיר והחרימו ציוד צילום הנותן שירות לערוץ אל-ג'זירה".
לפי משרד התקשורת, "המצלמה שהוחרמה משדרת בניגוד לחוק בערוץ אל-ג'זירה בשידור חי את צפון רצועת עזה, כולל פעילות של כוחות צה״ל ומסכנת את לוחמינו". במשרד אמרו כי בשבוע שעבר "ניתנה התראה לסוכנות AP על כך שעל-פי החוק והחלטת הממשלה אסור להם לספק שידורים לאל-ג׳זירה, אולם הם החליטו להמשיך ולשדר בערוץ הגורם לפגיעה ממשית בביטחון המדינה".
רשת אל-ג'זירה היא אחת מאלפי הלקוחות שמשתמשים בשידורים החיים של AP. "אנו מגנים את הצעד של ישראל ודוחים אותו בתוקף", אמרו בסוכנות הידיעות, שם הדגישו כי "ההחרמה לא התבססה על התוכן ששודר".
3 צפייה בגלריה
החרמה של ציוד של AP ב דירה ב שדרות
החרמה של ציוד של AP ב דירה ב שדרות
החרמת הציוד בדירה בשדרות
(צילום: AP Photo/Josphat Kasire)
3 צפייה בגלריה
החרמה של ציוד של AP ב דירה ב שדרות
החרמה של ציוד של AP ב דירה ב שדרות
הציוד שהוחרם
(צילום: AP Photo/Josphat Kasire)
עובדי הסוכנות קיבלו מכתב חתום על-ידי שר התקשורת שלמה קרעי, בו נטען כי AP מפירה את החוק שאושר בכנסת בתחילת החודש שעבר. החודש הוחלט בממשלה לסגור את משרדי אל-ג'זירה, לצד החרמת מתקני השידור של הערוץ וביטול תעודות העיתונאי של כל כתביו בישראל.

AP: "מצייתים לצנזורה, בשידור החי נראה עשן ברצועה"

בסוכנות הידיעות קראו לאנשי משרד התקשורת "להחזיר לנו את הציוד ולאפשר לנו לשדר שידורים חיים באופן מיידי", שכן "סוכנות הידיעות מצייתת לכללי הצנזורה הצבאית של ישראל, האוסרים שידורים חיים של תנועות חיילים - שעלולים לסכן את הכוחות. הצילום החי הראה עשן מיתמר בצפון הרצועה". הם ציינו כי מדובר ב"ניצול של ממשלת ישראל את חוק השידור החדש".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בחריפות את פעולת משרד התקשורת: "החרמת הציוד של AP, סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, בידי אנשיו של שלמה קרעי, היא מעשה של טירוף. זה לא אל ג'זירה, זה כלי תקשורת אמריקני שזכה ב-53 פרסי פוליצר. הממשלה הזו מתנהגת כאילו החליטה לוודא בכל מחיר שישראל תנודה בכל העולם. הם השתגעו".
קרעי ענה ללפיד באומרו: "ראש האופוזיציה, 'אנשיו של שלמה קרעי' הם גורמי המקצוע המסורים של משרד התקשורת המקיימים את הוראות החוק והחלטות הממשלה. אגב, גם אם אתה תחליט להפוך לפרילנסר של ערוץ טרור המסכן את לוחמינו ותשדר להם מיקומים של כוחותינו עם מצלמה שלך, אדאג שפקחי משרד התקשורת יגיעו אליך. תתבייש".
3 צפייה בגלריה
קרעי ולפיד
קרעי ולפיד
קרעי ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס)
בתגובה לפניית ynet, נמסר מסוכנות הידיעות: "AP דוחה בתוקף את פעולותיה של ממשלת ישראל לסגור את פיד הלייב הוותיק שלנו, שמראה מבט אל עזה, ולהחרים את ציוד הסוכנות. הסגירה לא התבססה על תוכן הפיד, אלא על שימוש לרעה של ממשלת ישראל בחוק השידור הזר החדש של המדינה. אנחנו קוראים לרשויות הישראליות להחזיר את הציוד שלנו ולאפשר לנו להחזיר את פיד הלייב שלנו באופן מיידי כדי שנוכל להמשיך לספק עדות עיתונאית ויזואלית חשובה זו לאלפי גופי תקשורת ברחבי העולם".

משרד התקשורת: הזהרנו אותם

בתגובה הראשונית אמרו במשרד התקשורת: "צלמים של סוכנות AP צילמו באופן קבוע את מרחב עזה ממרפסת בית בשדרות, כולל התמקדות בפעילות של לוחמי צה"ל ומיקומם. על אף שפקחי משרד התקשורת הזהירו אותם כי הם עוברים על החוק וכי עליהם לנתק את אל-ג'זירה מקבלת התכנים שלהם, ולא להעביר שידור לאל-ג'זירה הם המשיכו לעשות זאת.
"פקחי משרד התקשורת פעלו בשדרות, כפי שפעלו בשבוע שעבר בנצרת, על-פי הצווים שאושרו בממשלה בהתאם לחוק והחרימו את הציוד. החוק קובע כי שר התקשורת יכול 'להורות לכל אדם או תאגיד שיש ברשותו מכשירים המשמשים לאספקת תכנים של ערוץ אל-ג'זירה על תפיסת מכשיר המשמש לאספקת תוכני הערוץ הזר', וזה מה שהצלמים של AP עשו גם לאחר שהוזהרו שזה בניגוד לחוק.
"ממשלת ישראל קבעה כי לא תאפשר לערוץ החמאס תומך הטרור אל-ג'זירה לשדר מישראל. החוק והצווים אינם מבחינים בין אם זו אל-ג'זירה עצמה או ספקים שמעבירים לה את החומר מישראל. הדברים הובהרו היטב והמעשים נמשכו על אף האזהרה. נמשיך לפעול בנחישות כנגד מי שינסה לפגוע בלוחמינו ובביטחון המדינה".

ארגון העיתונאים: "להפסיק את הציד אחרי כלי תקשורת"

ארגון העיתונאים והעיתונאיות הגיב לפשיטה ולהחרמת הציוד: "משרד התקשורת חייב להפסיק מיד את הציד אחר כלי תקשורת ועיתונאים. זהו איום כבד על הדמוקרטיה וחופש העיתונות. ״זהו אינטרס ישראלי מובהק שתתאפשר פה עבודה מקצועית וחופשית של כלי תקשורת, זרים וישראלים, גם אם הם ממסגרים את המציאות באופן שונה מזה של ממשלת ישראל.
"אנו חוששים מפגיעה קשה בחופש העיתונות אם משרד התקשורת ימשיך לנקוט בצעדים הפוגעים ביכולתם של כלי תקשורת ישראלים וזרים להמשיך לבצע את עבודתם. אנו קוראים ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את האופן שבו מממש משרד התקשורת את החוק".