דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב תקף היום (א') את ארה"ב והאשים אותה בניסיון לייצר "היסטריה מלאכותית", בעקבות החשש האמריקני מפלישה רוסית לאוקראינה.
החודש הביעו מדינות במערב דאגה מריכוז חריג של כוחות רוסיים בגבול אוקראינה, ותהו אם ריכוז הכוחות הוא הכנה לתקיפה רוסית נגד שכנתה. אוקראינה טענה החודש שיותר מ-90 אלף חיילים רוסים נשלחו לאזור הגבול ולשטחים אוקראיניים שנמצאים בידי בדלנים פרו-רוסים.
3 צפייה בגלריה
בחודש יוני: ולדימיר פוטין וג'ו ביידן נפגשו בג'נבה
בחודש יוני: ולדימיר פוטין וג'ו ביידן נפגשו בג'נבה
בחודש יוני: ולדימיר פוטין וג'ו ביידן נפגשו בג'נבה
(צילום: AP)
בקהילה הבינלאומית דרשו מרוסיה הסברים לריכוז הכוחות, ובמוסקבה אמרו בתגובה שמדובר בעניין פנימי של רוסיה ושאין לה כוונה לפתוח במלחמה. אוקראינה אמרה שהיא חוששת שרוסיה מתכננת מתקפה נגדה, וארה"ב מסרה שיש לה "חששות אמיתיים" מהפעילות "יוצאת הדופן" של מוסקבה בגבול האוקראיני.
דמיטרי פסקוב אמר היום על החשש האמריקני: "אנחנו מואשמים בפעילות צבאית יוצאת דופן בשטח שלנו, על-ידי מי שהכוחות המזוינים שלה חצו את האוקינוס. זו ארצות הברית של אמריקה. זה לא הגיוני או מנומס". פסקוב אמר שלאור הרטוריקה האמריקנית מוסקבה לא יכולה לשלול אפשרות של "פרובוקציה" נגדה - ורמז שקייב מוכנה להפעיל כוח כדי לפתור את הבעיות שלה.
3 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוז כוחות קרוב ל גבול אוקראינה תמונת לוויין
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ריכוז כוחות קרוב ל גבול אוקראינה תמונת לוויין
פוטין ותמונת לוויין של ריכוז הכוחות בקרבת הגבול האוקראיני
(צילום: AFP, EPA)
פסקוב אמר את הדברים יום אחרי שאנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני, סירב לומר אם המודיעין בארה"ב מאמין שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שואף לכבוש שטחים באוקראינה. "אנחנו לא יודעים מה הכוונות של הנשיא פוטין, אבל אנחנו יודעים מה קרה בעבר", אמר בלינקן.
משנת 2014 מתנהלת לחימה בין הצבא האוקראיני לבדלנים במזרח אוקראינה. הסכסוך החל אחרי שרוסיה סיפחה מאוקראינה את חצי האי קרים, ובהמשך השתלטו כוחות הבדלנים על אזורים במזרח אוקראינה. קייב ובעלות בריתה במערב מאשימות את רוסיה בשליחת כוחות מעבר לגבול, כדי לתמוך בבדלנים במזרח אוקראינה. מוסקבה מכחישה את הטענות האלה.
הפעם הקודמת שבה חששו במערב מפלישה רוסית לאוקראינה הייתה בחודש אפריל האחרון, כשמוסקבה ריכזה כ-100 אלף חיילים בקרבת הגבול. רוסיה הודיעה לאחר מכן כי כוחותיה נסוגו מהגבול בתום "ביקורת בזק", אך אוקראינה וארה"ב אמרו אז כי מדובר בנסיגה מצומצמת בלבד.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר ביום חמישי שהמערב הוא זה שגורם להסלמה באזור, מכיוון שכוחות נאט"ו עורכים תרגילים בים השחור, ומפציצים טסים בקרבת הגבול בין רוסיה לאוקראינה. קייב שואפת להפוך לחברה בנאט"ו, וקיבלה מהברית הביטחונית תחמושת אמריקנית וטילים נגד טנקים.