בית משפט בסין גזר 11 שנות מאסר על מייקל ספבור, איש עסקים קנדי שהורשע בעבירות ריגול. ספבור, שנמצא בשנות ה-40 לחייו, מוחזק במעצר מאז דצמבר 2018. הוא נעצר עם מייקל קובריג – דיפלומט קנדי לשעבר. גם קובריג מואשם בריגול, אך טרם התקבלה הכרעה במשפטו.
מעצרם של שני הקנדים נחשב לנקמה של בייג'ינג למעצרה בוונקובר של מנג וואנזו, סמנכ"לית הכספים של ענקית הטכנולוגיה וואווי ובתו של מייסד החברה. היא נעצרה ב-1 בדצמבר 2018, אחרי שארה"ב הגישה לקנדה בקשת הסגרה בטענה שמנג הפרה את הסנקציות האמריקניות על איראן. במערב טענו שהמעצר של שני הקנדים הוא חלק מ"דיפלומטיית בני הערובה" של בייג'ינג.
6 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און עם מייקל ספאבור שנשלח ל מאסר ב סין
קים ג'ונג און עם מייקל ספאבור שנשלח ל מאסר ב סין
קים ג'ונג און עם מייקל ספבור, בפגישה ב-2014
(צילום: AFP)
עונש המאסר של ספבור עורר זעם בארה"ב ובאיחוד האירופי. ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, מחה על העונש ואמר שגזר הדין מגיע "אחרי יותר משנתיים וחצי של מעצר שרירותי, היעדר שקיפות בהליך המשפטי ומשפט שלא עומד אפילו בסטנדרטים המינימליים של החוק הבינלאומי".
קנדה הודיעה שבכוונתה להגיש ערעור על המאסר של ספבור. היום העביר ספבור מסר באמצעות נציגי השגרירות הקנדית ואמר: "תודה לכם על כל התמיכה. אני במצב רוח טוב ורוצה לחזור הביתה".
6 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און עם מייקל ספאבור שנשלח ל מאסר ב סין
קים ג'ונג און עם מייקל ספאבור שנשלח ל מאסר ב סין
ספבור מתארח ביאכטה של קים
אחרי מעצרו בסין עורר ספבור עניין בתקשורת המערבית, בעקבות הקשרים שניהל עם בכירים במשטר הצפון קוריאני - בראשם השליט קים ג'ונג און. ספבור הוא בין המערביים היחידים שנפגשו עם קים מאז שהוא עלה לשלטון בסוף 2011, אחרי מות אביו קים ג'ונג איל. בכמה תמונות תועדו השניים משוחחים, שותים קוקטיילים ומעשנים סיגריות ביאכטה של השליט הצפון קוריאני.
ספבור, שחי תקופה קצרה בפיונגיאנג ב-2005, נחשב למי שהפגיש בין קים לכדורסלן העבר דניס רודמן. ספבור עזר להביא את רודמן לפיונגיאנג, שם נרקמה ידידות מפתיעה בינו לרודן.
6 צפייה בגלריה
דניס רודמן עם מייקל ספאבור שנשלח ל מאסר ב סין
דניס רודמן עם מייקל ספאבור שנשלח ל מאסר ב סין
רודמן וספבור
(צילום: AFP)
ספבור התגורר בעיר דנדונג בסין, שגובלת בצפון קוריאה, ובמשך שנים טיפח קשרים עם גורמים במדינה השכנה. איש העסקים ניהל את Paektu Cultural Exchange, גוף שהגדיר את עצמו כ"ארגון בינלאומי לא-ממשלתי שמסייע בקיום אירועים משותפים של סין וצפון קוריאה בתחומי הספורט, התרבות, התיירות והעסקים". הארגון לא פרסם תכנים ברשתות החברתיות מאז מעצרו של ספבור.
איש העסקים, שדובר קוריאנית שוטפת, התמקד בעבודתו ביצירת קשרים בין עסקים זרים לצפון קוריאה - שנתונה לסנקציות רבות בגלל תכניות הגרעין והטילים הבליסטיים שלה. יחסיו עם צפון קוריאה - בעלת ברית של בייג'ינג - לא מנעו מסין להשתמש בו כ"קלף מיקוח פוליטי" מול קנדה.