בעקבות חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" הבוקר (יום ה'), ולפיה מספר החולים במצב קשה נמוך משמעותית מהמספרים הנקובים בפרסומים הרשמיים של משרד הבריאות, במשרד הכחישו את הפרסום - אך הודו כי גם חולים ותיקים שכבר החלימו מהנגיף נספרים כחולים. בהמשך גם בדיווח הרשמי ירד לפתע המספר מ-46 חולים במצב קשה בבוקר ל-37 בערב.
2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת קורונה. ארכיון
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
במשרד בחרו לתקוף באופן אישי הפרסום ואת העומדים מאחוריו, ומסרו: "משרד הבריאות מבהיר: הידיעה שפורסמה הבוקר ב'ידיעות אחרונות' מוטעית ואינה משקפת את המציאות. כתב העיתון פרסם נתונים שגויים, מבלי לבדוק את הפרטים לעומקם, ובכך הוטעה הציבור. בבתי החולים בישראל מאושפזים נכון לאתמול (7.7.21) 46 חולים במצב קשה".
עוד הוסיפו במשרד כי "ככלל, נתוני החולים מועברים באמצעות מערכת ממוחשבת מבתי החולים למשרד הבריאות, על פי הגדרתם בתיק הרפואי בבתי החולים. הנתונים מועברים שלוש פעמים ביום. הנתונים האמורים מתוקפים ונבדקים שלוש פעמים ביום, כולל שיח בין מכלול האשפוז שבמשל"ט משרד הבריאות לבין נציגי בתי החולים. הנתונים שפרסם הכתב נבדקו פעם נוספת מול כל בתי החולים בישראל בהם מאושפזים חולי קורונה במצב קשה, ונמצא שהם אינם נכונים, בלשון המעטה".
עם זאת, יש לציין כי במשרד הודו כאמור כי חולים שהחלימו עדיין נספרים: "ייתכן שהכתב טעה מאחר שלא בדק לעומק ולא הכיר את העובדה כי מאז פרוץ המגיפה כוללים נתוני משרד הבריאות אודות מספר החולים הקשים, גם חולים שהחלימו נגיפית, הם אינם מדבקים עוד אולם עדיין מוגדרים במצב קשה (ואף מונשמים). על מנת להימנע מטעויות דומות, ולשם אמינות הידע המועבר לציבור, מוצע להסתמך על נתונים רשמיים שנבדקו באופן יסודי על ידי משרד הבריאות".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במתחם חיסונים בחולון
ניצן הורוביץ במתחם חיסונים בחולון
שר הבריאות הורוביץ. המשרד סותר בהודעתו את עמדת הפרויקטור
(צילום: מארק ישראל סלם)
הודעת משרד הבריאות אינה עולה בקנה אחד עם דבריו של פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות הנכנס, שרק אתמול הסביר מהי ההגדרה המדויקת של חולים במצב קשה. "ההגדרה של חולה קשה באשפוז לא השתנתה מאז יולי בשנה שעברה", הסביר אתמול אש בתדרוך לתקשורת.
"אנחנו עם ההגדרה הזאת הולכים מאז והיא מבוססת על מצבו הנשימתי של החולה ועל מצבו הכללי. ההגדרה באופן מדויק אומרת שאם יש לו מצוקה נשימתית כך שהוא נושם מעל 30 נשימות בדקה או שרמת החמצן שלו בדם יורדת, ריווי החמצן מתחת ל-93 אחוזים, אז הוא מוגדר כ'קשה'. יש עוד סעיף יותר מקצועי של רמת חמצן כאשר הוא מקבל חמצן ובנוסף לכך אם יש פגיעה במערכות גדולות של הגוף, כמו פגיעה במערכת הלב או במערכת הדם, ירידה בלחץ דם ודברים כאלה, שגם אז מכניסים אותו להגדרת מצב קשה וכמו כן כל חולה שמגיע להנשמה או לחיבור למכונת לב ריאה".