5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה בנט בישיבת הממשלה
(צילום: משה מזרחי)
החשש של ישראלים רבים מהטלת סגר בחגי תשרי הקרובים הוביל לוויכוח בתוך הממשלה: אף על פי שנתוני התחלואה בקורונה ממשיכים לזנק, נשמעה היום (א') בישיבת הממשלה התנגדות של כמה שרים לסגר גורף. "אנחנו צריכים לעקור את המילה 'סגר' מתוכנו, אנחנו גורמים לאנשים לחיות תחת איום", אמר שר המודיעין אלעזר שטרן.
בזה אחר זה הוסיפו משתתפים בישיבה את דעתם הנחרצת נגד היתכנות הסגר. "מעבר לעובדה שאנחנו צריכים להסיר את נושא הסגר מסדר היום, עצם זה שאנחנו מדברים על זה אנחנו מקבעים מציאות בשטח", אמרה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון.
היא הוסיפה: "יש ביטולים ואנשים נמצאים בחרדה קיומית על הפרנסה שלהם. ראינו גרפים – לא משנה אם מדינות עשו סגר או לא עשו סגר, או עשו סגר חלקי – הגרף של התחלואה נראה אותו דבר".
השר במשרד באומר חמד עמאר, ציין שאוסטרליה נכנסה לסגר שמיני ועדיין רושמת עלייה בתחלואה. לדבריו, "סגר זה לא פתרון".
שר הבריאות ניצן הורוביץ עבר בדיקת קורונה מהירה במתחם מד"א בירושלים
(צילום: לע"מ)

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר מנגד: "אני גם לא חושב שצריך להפחיד את הציבור, אבל צריך לומר את האמת לציבור, והאמת היא שהמציאות מפחידה. כל 10 ימים זה מכפיל את עצמו. בעוד 23 ימים נהיה ב-1,600 חולים קשים, שזה פחות או יותר יכולת הספיקה. אם יתחסנו וישימו מסכות, הסיכוי לסגר יקטן.
"המצב הכי גרוע זה לא להזכיר את המילה 'סגר' ואז עוד ארבעה שבועות נגיע לסגר. צריך לומר את האמת, והאמת היא שהמצב הוא מפחיד. זה בידיים של הציבור".
בהקשר הבריאותי אמרה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: :"עוד 20 עד 30 יום נגיע לסף הספיקה של מערכת הבריאות. זו לא עמדה, זה מדע. לא שמעתי הצעה חוץ מלהגיד 'לא סגר'. אין מה לטמון את הראש בחול ולעצום עיניים".
5 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
ראובן ריבלין מארח את התמונה המסורתית בבית הנשיא של ממשלת ישראל ה-36
השר שי. יעמוד בראש צוות השרים לנושא ההסברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בעקבות טענות שנשמעו בנוגע לסוגיית ההסברה, הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט כי יוקם צוות שרים בראשותו של השר נחמן שי לענייני הסברה. בצוות יהיו גם חברים השרים יואל רזבוזוב, יועז הנדל וחילי טרופר. בפתח ישיבת הממשלה אמר השר בנט בהתייחסות לאפשרות של הטלת סגר: "אם נתחסן באלול, נוכל לשמוע שופר ביחד בתשרי".
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר בדיון: "אנחנו מורידים את הודו מרשימת המדינות האסורות ליציאה. מותר לטוס להודו, זה רק מחייב בידוד בחזרה". שרת התחבורה מרב מיכאלי הוסיפה בנושא: "צריך לעשות הכול כדי שתעשיית התעופה שלנו לא תיהרס. אני יודעת שיושבים איתם אבל זה לא מספיק וכרגע אין פתרונות על השולחן".
גם שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס לסוגיה. לדבריו, "יש ענפים שנפגעים ביום יום כרגע וסובלים מהמצב שנוצר. זה כל ענף התיירות וענף התעופה, אנחנו מחפשים פתרון צודק".
5 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
"הם משיגים אישורים מזויפים כדי לחזור לארץ". השר פריג'
(צילום: הדר יואביאן )
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אמר: "האוכלוסייה הערבית טסה בהמוניה לטורקיה ויוון ועושים את זה בחוסר אחריות. הם גם משיגים אישורים מזויפים כדי לחזור לארץ. זה מצריך למידה לעומק". ראש הממשלה בנט הגיב: "אם הם מרמים בעלייה למטוס, הרי שהם נבדקים עם הנחיתה. אני מבקש שתבדקו את זה, אם יש סתירה בין ההצהרה בעלייה למטוס ובין הבדיקה".
שר הרווחה מאיר כהן העיר בנוגע לבלבול בהסברה: "צריך דף מסרים ממשלתי כדי שנדבר בקול אחד". שר התיירות רזבוזוב אמר: "רק כשמוציאים מהפה את המילה 'סגר', כבר יש המון ביטולים. תרשו לי כבר שאתחיל לעבוד על מתווה פיצוי". שר האומר ליברמן: "הקורונה כאן להרבה שנים ויהיו עוד הרבה וריאנטים, וצריך לחיות עם זה".
5 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
חשש לפגיעה בענפי התיירות והתעופה
(צילום: יריב כץ)
ראש הממשלה ציין עוד בנוגע לבעיות בתחום ההסברה לציבור: "בימים הקרובים נעשה שדרוג של הסיפור הזה בתקשורת. לפעמים באותו אייטם יש תגובה של כמה משרדים כשאנחנו אותה ממשלה. אני שוב מבקש 'להתאבד' על נושא ההתחסנות, זה קורע את הלב. בשאר העולם מתחננים לחיסונים ולנו יש. צריך פשוט לתפוס את האנשים". השר הנדל העיר: "בהשוואה לממשלה הקודמת, אנחנו במצב פשוט יותר: יש חיסונים ויש מדדים".
השרה לשוויון חברתי התייחסה גם היא לנושא ההסברה. לדבריה, "בקבינט הקורונה הקודם הצעתי לפרסם את הפרוטוקולים של הישיבות. קצה אחד על הסקאלה זה לבוא ולומר 'בואו נשדר את הדיונים בשידור חי' כמו דיונים בכנסת. יש הטוענים שזה יהפוך את הדיונים ליותר פופוליסטיים ופחות עניינים, והקצה השני זה לבוא ולומר 'רק בעוד 30 שנה נפרסם את הפרוטוקולים' שזה גם לא מידתי.
"לדעתי, נכון למצוא פתרון מאוזן שגם יקנה שקיפות ויחזק את אמון הציבור וגם לא יעשה זילות לדיוני הקבינט. זה יסייע לנו להסביר לציבור את ההחלטות שלנו ולהוכיח לו שהשיקולים הם עניינים בלבד. אגב, על פי רוב הכול מודלף, אז לפחות שהדברים יהיו מדויקים. יש לבחון שימוש במסביר לאומי שהוא דווקא לא פוליטיקאי, זה יעזור לנו לזכות באמון הציבור". הצעתה של כהן לא התקבלה, וכאמור צוות שרים בראשות השר נחמן שי יעסוק בנושא.

"אין כל הצדקה להחרגת בתי הכנסת מהתו הירוק"

במהלך ישיבת הממשלה היום, הועלה שוב הנושא שהסעיר את דיון קבינט הקורונה האחרון: החרגת בתי הכנסת מהתו הירוק. בתי תפילה, בהם גם מסגדים וכנסיות, ייכללו בתנאי התו הירוק רק כשיימצאו בהם 50 מתפללים ויותר.
אחרי שתקנת ההחרגה אושרה בישיבת קבינט הקורונה ברוב של שישה שרים מול חמישה, אמרה היום השרה כהן: "כאב לי לקרוא על החלטת קבינט הקורונה בנושא החרגת בתי הכנסת מהתו הירוק. כאילו לא למדנו לקח מהסבבים הקודמים, אין כל הצדקה להחרגה הזאת.
"זה גם הוביל כבר בעבר למוות של עשרות אם לא לא מאות אנשים שפקדו את בתי הכנסת וזה גם מאוד פוגע בסולידריות החברתית וגורם לציבור להרגיש שהחלטות מתקבלות בצורה לא עניינית. אפשר למצוא פתרונות יצירתיים שלא יקפחו חיי אדם. אצלי בשכונה מתפללים במרחב הציבורי וזה מראה שממש מחמם את הלב. בואו לא נחזור על טעויות העבר".
מזכיר הממשלה שלום שלמה העיר: "זו לא הייתה החלטה מדינית, זו הייתה הנחיה משפטית". השרה לשוויון חברתי אמרה: "אני מבקשת שהיועץ המשפטי לממשלה יגיע לאולם ויסביר לנו את עמדתו". היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיב: "לא הייתה דרישה משפטית כזו או אחרת". ראש הממשלה בנט סיכם את הנושא ואמר: "אנחנו נבדוק את זה בפורום יותר קטן".
5 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
"פוגע בסולידריות החברתית". השרה כהן
(צילום: יוחאי צוברי )
במקביל נמשך הזינוק בתחלואה בקורונה. לפי נתוני משרד הבריאות שהתפרסמו הבוקר, בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 602 חולי קורונה, מהם 348 במצב קשה. 52 מהמאושפזים נזקקים להנשמה מלאכותית.
בשבת אובחנו 2,886 ישראלים כחיוביים לנגיף ביותר מ-76 אלף בדיקות. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול עמד על 3.83%. בשבת נפטרו עוד שני מאושפזים מסיבוכי המחלה, וכעת עומד מספרם של הנפטרים בישראל מפרוץ המגפה על 6,535. מספר מקבלי מנת החיסון השלישית עומד כעת על 422,326.