4 צפייה בגלריה
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
מתפללים מוסלמים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
ציטוט של שופט בעניינים של שלושה נערים שנעצרו בהר הבית לאחר שהשתחוו וקראו קריאת שמע עורר את זעמם של הירדנים, ארגוני הטרור - וגרר אף הבהרה של מזכירות הממשלה. המשטרה ביקשה מבית משפט השלום בירושלים להרחיק את שלושת הנערים מהר הבית, והשופט ציון סהראי בחר לצטט את דברי המפכ"ל יעקב שבתאי ל-ynet, לפיהם "הר הבית פתוח ואנחנו מאפשרים לכל תושבי המדינה והשטחים שמגיעים להתפלל ולקיים את פולחן הדת" - ולדחות את בקשת המשטרה.
בהחלטתו אמר סהראי כי "בנסיבות אלה, הצהרה פומבית של מפכ"ל המשטרה, שממנה עולה בבירור ובפירוש כי כל תושבי המדינה והשטחים רשאים לעלות להר הבית ולקיים את פולחן דתם, כשמה כן היא, קוראת לכל מי שחפץ בכך לעשות כן. קריאות המפכ"ל אף עולה בקנה אחד עם הקבוע בחוק השמירה על המקומות הקדושים התשכ"ז 1967".
החלטתו של שופט המעצרים, שמכהן בערכאה השיפוטית הנמוכה ביותר, עשויה לרמוז כי תפילת יהודים מותרת בהר הבית, דבר שלא נעשה בצורה מסודרת בהר הבית עד כה. על אף שלא מדובר בתקדים, מאחר שבשנה שעברה הוחלט לאפשר לאחד המבקרים הקבועים במקום להתפלל בשקט, הארגונים שפועלים למען העלייה להר הבית מיהרו לברך את ההחלטה.
4 צפייה בגלריה
החלטתו עשויה לרמוז שתפילת יהודים מותרת בהר הבית. השופט ציון סהראי
החלטתו עשויה לרמוז שתפילת יהודים מותרת בהר הבית. השופט ציון סהראי
החלטתו עשויה לרמוז שתפילת יהודים מותרת בהר הבית. השופט ציון סהראי
(צילום: דן אנד ברדסטריט)
תום ניסני, מנכ"ל ארגון "בידינו למען הר הבית", אמר כי "תמיד אמרנו: אין חוק שאוסר על יהודים להתפלל, לומר שמע ישראל ושאר ירקות, בהר. היום, קם עוד שופט שזרק את המשטרה מכל המדרגות ופשוט - שפט לפי חוקי המדינה. זו עוד אבן דרך, בדרך ארוכה עד להשבת הר הבית לחיק עם ישראל". גם עו"ד נתי רום, שהגיש את הערר בשם שלושת נערים מטעם ארגון חוננו, הוסיף כי "הגיע הזמן שמשטרת ישראל תתחיל לאכוף ולעצור מתפרעים ואנשים שעוברים על פשעים בירושלים, ולהגן על תושבי העיר, ותפסיק להתעסק בבעיות אזוטריות תוך כדי הפרה בוטה של חופש הדת של היהודים בהר הבית".
אך כאמור - ההחלטה כבר הכעיסה גורמים גדולים יותר מבית משפט השלום בבירה. משרד החוץ של ירדן גינה את ההחלטה שלדבריו "מאפשרת לקיצונים לבצע טקסים ברחבות מסגד אל-אקצא והמתחם כולו". בהודעה מטעם המשרד שפורסמה הערב נמסר כי "ההחלטה בטלה וחסרת השפעה משפטית לפי הדין הבינלאומי שלא מכיר בסמכות של מערכת המשפט הישראלית על השטחים הפלסטיניים הכבושים משנת 1967 ובהם גם מזרח ירושלים. זוהי הפרה בוטה של ההחלטות הבינלאומיות הנוגעות בירושלים, ובהן החלטות מועצת הביטחון, שמבהירות כולן את הצורך לשמר את המצב בעיר הקדושה. כמו כן, ההחלטה מהווה הפרה חמורה של הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא".
הירדנים הוסיפו כי "ירדן לא מכירה בסמכות השיפוטית של ישראל במתחם והיא מזהירה מפני מתן אישור לקיצונים לפרוץ לשטח זה, שכולו נחשב מקום פולחן למוסלמים בלבד".
4 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן
המלך עבדאללה ירדן
משרד החוץ של מדינתו גינה את ההחלטה. מלך ירדן עבדאללה
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
"החלטת בית המשפט היא הכרזת מלחמת דת". מנהיג החמאס איסמעיל הנייה
(צילום: AFP)
בחמאס מיהרו להצטרף ואמרו כי "החלטת בית המשפט היא הכרזת מלחמת דת והמשך מדיניות הישראלית לייהוד ירושלים ואל-אקצא. זו עדות לכוונת הכיבוש ליישם את תוכניתו הזדונית כלפי אל-אקצא. היד של ההתנגדות נמצאת על ההדק ואנו עוקבים מקרוב אחר התפתחויות האירועים ולא נעמוד בחיבוק ידיים. אם המסרים שלנו לא יגיעו לישראל דרך מתווכים, הם ימצאו את דרכם דרך רקטות".
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', הצטרף גם הוא לגינויים וצייץ בטוויטר כי "‏ההחלטה לאפשר את הפרת הסטטוס קוו במתחם אל אקצא, איננה רק שגויה, אלא גם חסרת אחריות ומסוכנת. מספיק טיפש אחד כדי לשרוף יער שלם וכדי לעצור את התבערה, על היועמ"ש והפרקליטות לערער על ההחלטה ולבקש את דחיית יישומה. לפני שנמצא את עצמנו במערבולת אלימות כתוצאה משיגעון גדלות של שופט שלום אחד".
במזכירות הממשלה הבהירו כי "אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. החלטת בית משפט השלום עוסקת אך ורק בעניין התנהגות הקטינים שהובאה בפניו, ואין בה קביעה רוחבית בעניין חופש הפולחן בהר הבית. ביחס לתיק הפלילי הספציפי עליו מדובר, נמסר לממשלה כי המדינה תגיש ערר לבית המשפט המחוזי".