לאחר הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" אושרה הצעת החוק לפיה יוגדל הסיוע הכלכלי לגרושות חללי צה"ל ופעולות איבה. היום (ד') אושרה בקריאה הטרומית הצעת "חוק הגרושות" של יו"ר הקואליציה אופיר כץ, אשר קובעת לראשונה מאז 1950 כי יוגדלו התגמולים לגרושות החללים והנרצחים עבור היתומים שנותרו.
2 צפייה בגלריה
ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ. "מתקנים דבר חשוב והכרחי"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כיום קיים מצב אבסורדי שבו יתומים של חללי צה"ל ופעולות איבה שהתגרשו מקבלים פחות מאשר יתומים שהוריהם היו נשואים, וזאת למרות שגרושה, שיש לה יתומים הסמוכים על שולחנה, הופכת להורה היחיד עליו מוטל העול הכלכלי של הילדים המשותפים שלה ושל הגרוש המנוח שלה. ממצב בו היה מפרנס נוסף לילדיהם המשותפים אשר, בין היתר, אפשר לה לעבוד בימים בהם הוא משגיח על הילדים, הפכה הגרושה להורה היחיד והיא אינה יכולה לעבוד בשל הצורך להשגיח על ילדיה.
מדובר בפערים משמעותיים: לפי נתונים של עמותת "חמניות", אלמן/ה עם שני יתומים זכאי לגמלת איבה חודשית של 14,075 שקל מהביטוח הלאומי, לעומת גרוש/ה או פרוד/ה עם שני יתומים שזכאי ל-8,200 שקל בלבד. מדובר בהפרש תגמול חודשי של 5,875 שקל, או 70 אלף שקל בשנה. אלמן יהיה גם זכאי למימון של טיפול רגשי, עזרה בשכר דירה, סיוע לרכישת דירה ראשונה, מימון נישואי יתום, לימודים או שיקום תעסוקתי, מענק החלפת רכב וטיפולי שיניים. לכל אלו לא יהיה זכאי הורה גרוש/ה או פרוד/ה.
בהצעת החוק מוצע להגדיל את התגמול בעד יתומים של גרושה מסכום של 5,535.71 שקל ל-8,000 שקל עבור גרושה עם ילד אחד, ועל כל ילד נוסף תקבל 24% מסכום התגמול. כך לדוגמא: לגרושת חלל או נרצח עם שני ילדים יעלה התגמול מ-6,863 שקל ל-9,920 שקל לחודש. בנוסף, מוצע להעניק לגרושה עצמה סיוע במימון טיפול נפשי כל עוד תזדקק לסיוע זה.
"יש פה עוול גדול שנעשה לגרושות וליתומים של חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, יש פה אמירה חד משמעית - היתומים שלהן לא שווים פחות", אמר יו"ר הקואליציה כץ. "אנחנו מתקנים דבר חשוב והכרחי שלא תיקנו עשרות שנים. חבל שמשרד הביטחון התנגד לצעד הזה, אבל גם זה לא יעצור אותי מלסייע למי שצריך".
2 צפייה בגלריה
משפחות נרצחים באירוע ברעים
משפחות נרצחים באירוע ברעים
משפחות נרצחים באירוע ברעים. רבים מתמודדים עם המצוקה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
"35 משפחות של נרצחי פסטיבל נובה ברעים מתמודדות כיום עם המצוקה. ממשלת ישראל עשתה היום צעד משמעותי בכיוון הנכון בתיקון עוול היסטורי שנמשך עשרות שנים", אומרת הדר קס, מייסדת ומנכ"לית עמותת חמניות. "יתומים שלא בחרו אם ההורים שלהם יהיו ביחד או לא, ולא מגיע להם שקל פחות משום כך ובני משפחותיהם יוכלו לקבל תגמולים ופיצויים ראויים. עלינו לעבור עוד דרך עד להשוואת תנאים מוחלטת, כזו שתוכל להבטיח להורה הנותר וליתומים את היכולת להתחיל לנסות להתמודד עם אובדן אב או אם ולחיות חיי רווחה לצד השכול".
הדר קסהדר קסצילום: עמותת חמניות
קס הוסיפה כי "הצעת התיקון לחוק של ח"כ כץ היא בבחינת תיקון העוול היסטורי שהביא לאפליה בין ילדים בנקודת זמן הרגישה והכואבת ביותר בחיים שלהם, רק משום שהוריהם היו פרודים או גרושים, בזמן שמגיע להם הכל, אבל הם וההורה הנותר שאמון עליהם בהווה והבטחת עתידם, לא קיבלו את מה שאמור להיות מובן מאליו. אנחנו נמשיך להביא את קולם של היתומים והמשפחות הללו בכנסת עד שנשלים את המהלך במלואו - השוואת תנאים מוחלטת ליתומים באשר הם".