5 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
ישיבת הממשלה בנושא אישור ההסכם הימי עם לבנון
"הישג מדיני". לפיד ועאון חותמים, בנפרד, על ההסכם
(צילום:עמוס בן גרשום לע"מ, AFP )

לאחר ששני הצדדים חתמו בנפרד הבוקר (חמישי) על ההסכם על הגבול הימי, שאותו הגישו למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, התקיים טקס החתימה הרשמי בהשתתפות צוותי המשא ומתן הישראלים והלבנוניים בבסיס האו"ם בנאקורה. שתי המדינות הגישו את ההסכם כמסמך רשמי לאו"ם, שבו הצהירו שהגיעו להסכמה לגבי קו הגבול הימי. ההסכם אושר לקול מחיאות כפיים של חברי המשלחות, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך כי ההסכם "מקרב אותנו למזרח תיכון בטוח ומשגשג יותר".
הטקס נפתח בנאום של הוכשטיין, לאחר שלאוהל במפקדת האו"ם נכנסו ארבעת המשלחות: הישראלית, הלבנונית, האמריקנית, וזו של האו"ם, כאשר הישראלים ישבו מול הלבנונים. הנציג הלבנוני נאם בהמשך ואחריו מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת. לאחר מכן הצדדים הגישו את המסמכים להוכשטיין, שחתם עליהם. בשלב הזה הפקידו את הקוארדינטות באו"ם, הוכשטיין הכריז כי "יש לנו גבול ימי", וכל הנוכחים באוהל מחאו כפיים. לאחר הטקס יגיע הוכשטיין לישראל לפגישה עם ראש הממשלה יאיר לפיד.
בטקס לא הייתה כל אינטראקציה בין הישראלים ללבנונים, ולא תתפרסם תמונה משותפת, שכן צלם האו"ם צילם את הוכשטיין בנפרד עם כל משלחת. האמריקנים לא רצו להביך את הלבנונים, שלא היו מעוניינים לשוות לטקס נופך של נורמליזציה כלשהי בין המדינות. קודם לכן דווח בלבנון כי המשלחת הלבנונית הגיעה לנקודת הגבול אך סירבה להיכנס עד שספינות חיל הים לא יצאו משטחה של לבנון. זמן קצר לאחר מכן מסר הצבא הלבנוני כי חיל הים עזב את האזור.
צוות המו"מ הישראלי בראש הנקרה
(צילום: ליאור אל-חי)

5 צפייה בגלריה
שיירת האו"ם בדרך לטקס החתימה בנאקורה
שיירת האו"ם בדרך לטקס החתימה בנאקורה
שיירת האו"ם בדרך לטקס החתימה בנאקורה
(צילום: רויטרס)
מסוק של חיל האוויר הטיס את המשלחת הישראלית ואיתה ההסכם החתום לנאקורה. המשלחת כללה את מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת, אביבית בר אילן מהמל"ל, ראש המערך המדיני במשרד החוץ עליזה בן נון, נציג החטיבה האסטרטגית בצה"ל ונציג היועץ המשפטי של משרד החוץ, שליווה את המו"מ. בסיום הטקס תגיע המשלחת הישראלית לנקודה בראש הנקרה, שם תמסור הצהרה לתקשורת. מהצד הלבנוני הודיעו על השתתפות מנכ"ל משרד הנשיא, נציגי הממשלה ביונפי"ל, חבר מועצת ניהול הנפט ויו"ר מועצת הייעוץ המשפטי במשרד החוץ של לבנון.
כאמור, נשיא ארה"ב ביידן בירך את ישראל ולבנון על החתימה על ההסכם. בהצהרה שפרסם כתב ביידן כי ההסכם "יבטיח את האינטרסים של ישראל ושל לבנון, ומכין את הקרקע לאזור יציב ומשגשג יותר". ביידן ציין כי "ארה"ב תמשיך לשמש כמתווך בין הצדדים, בשעה שהם עובדים למימוש המחויבות שלהם להסכם וביצועו". לפיד הודה לביידן על דבריו ועל עזרתו בתהליך המשא ומתן: "תודה לך נשיא ארה"ב על מנהיגותך, שסייעה להביא להסכם ההיסטורי בין ישראל ללבנון".
גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בירך על חתימת ההסכם, ואמר כי "המשימה הסתיימה": "אני מברך את כל פעילי חיזבאללה על פעילותם. מה שקרה זה ניצחון גדול מאוד ללבנון. זה נכון למדינה, לעם הלבנוני ולחיזבאללה".
ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, עליזה בן נון, אמרה כי "ההסכם הוא דוגמא לשיתוף פעולה במודל מדיני-כלכלי חדש, שאנו רואים בו את אחד מיעדנו המרכזיים. בכוחו לקדם הסכמים דומים עם מדינות נוספות - גם כאלה שעדיין לא ביססו יחסים רשמיים עם ישראל". בן נון הדגישה בנוסף כי ההסכם זוכה לתמיכה בינלאומית נרחבת, ואף ממדינות המזרח התיכון. "גם מועצת הביטחון של האו"ם ברכה פה אחד על ההסכם הזה. ישראל ממצבת את עצמה פעם נוספת כגורם אחראי התורם ליציבות המזרח תיכון ולביטחון האנרגטי של אירופה".
5 צפייה בגלריה
המשלחת הלבנונית בצאתה מהמפגש עם עאון
המשלחת הלבנונית בצאתה מהמפגש עם עאון
המשלחת הלבנונית בדרכה לנקודת המפגש בנאקורה
5 צפייה בגלריה
המשלחת הישראלית חוצה חזרה לארץ
המשלחת הישראלית חוצה חזרה לארץ
המשלחת הישראלית חוצה חזרה לארץ
(צילום: נחום סגל)
בישיבת ממשלה מיוחדת שהתקיימה הבוקר אישרו השרים את ההסכם, שבועיים לאחר שהונח על שולחן הכנסת. בתום הישיבה חתם רה"מ לפיד על ההסכם, שאותו העביר למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין. בפתח הישיבה אמר לפיד כי ההסכם "מחזק ומבצר את ביטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול איומי חיזבאללה בצפון. כל הכוחות כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לביטחון ישראל. זה הישג מדיני - לא בכל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל בהסכם כתוב, למול כל הקהילה הבינלאומית. הוא יכניס למשק המדינה כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך וביטחון".
שרת האנרגיה קארין אלהרר אמרה לפני הישיבה כי "להסכם משמעויות ביטחוניות, כלכליות, אנרגטיות ואסטרטגיות לאזור כולו. אחרי אישור הממשלה והחתימה על ההסכם, נעבור לחתימה על הסכם מפורט עם חברת 'טוטאל', שתפיק את הגז ותעמוד על הזכויות הכלכליות של מדינת ישראל. זה יום משמח".
במהלך הישיבה עודכנו השרים על עיקרי ההסכם גם עם החברה הצרפתית "טוטאל" שייחתם ביום שני הקרוב. לפי הפרטים שהוצגו לשרים ישראל תקבל בתוך שלוש עד שש שנים תשלום ראשון על חלקה במאגר הגז קאנה-צידון בגובה 35% מכלל השווי הישראלי במאגר. לישראל תהיה זכות וטו על שילוב חברות נוספות, ובכך היא תוכל למנוע צירוף של חברות "בעייתיות" עם קשר כזה או אחר לאיראן או לחיזבאללה. תהליך החיפוש יימשך בין שנתיים לארבע שנים כדי לגלות את כמות הגז במאגר. רק בתום הבדיקה תיבחן ההיתכנות הכלכלית להפקה ורק אז ייחתם הסכם סופי בין הצדדים שיגדיר את שווי התמלוגים שתקבל ישראל בדולרים.
קודם לכן קיבל הוכשטיין את ההסכם מנשיא לבנון מישל עאון, שמיהר להדגיש כי ביצוע ההסכם הוא לא חלק מנורמליזציה עם ישראל, אלא "עניין טכני, ללא שום השלכות פוליטיות שסותרות את מדיניות החוץ של לבנון". ראש צוות המו"מ הלבנוני, אליאס בו-סאאב אמר במעמד אישור ההסכם כי "עידן חדש" יחל לאחר חתימת ההסכם עם ישראל. הוכשטיין, שקיבל את האישורים משני הצדדים, אמר כי העסקה עשויה להיות "נקודה מפנה כלכלית עבור לבנון". הוא הדגיש כי ארה"ב תהיה ערבה להסכם, ואמר כי "אם צד אחד יפר אותו, שני הצדדים יפסידו".
5 צפייה בגלריה
אסדת כריש
אסדת כריש
"ההסכם יכניס כסף שישמש לרווחה ובריאות, חינוך וביטחון". אסדת כריש
( צילום: אנרג׳יאן)
אתמול החלה ישראל בהפקת הגז הטבעי ממאגר כריש, וחברת אנרג'יאן הודיעה שכמות גז ראשונה הופקה בהצלחה. הגז מופק כרגע מבאר "כריש מרכז 2". במקביל מתקדמות ההכנות להזרמת הגז במערכת הצינורות אל החוף, ומכירתו ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. באר "כריש מרכז 1" צפויה להיפתח בעוד כשבועיים, ובאר "כריש מרכז 3" בעוד כארבעה שבועות.
"אני שמח לאשר שאנרג'יאן החלה בתהליך הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש", אמר אתמול מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן. "הפרויקט מהווה נקודת ציון משמעותית עבור ישראל והאזור, מבטיח תחרות למשק הגז הישראלי, מגביר את הביטחון האנרגטי במזרח התיכון, ומביא אנרגיה נקייה, במחירים נוחים, שתסייע להחליף את הפקת החשמל באמצעות פחם. אנו ממשיכים להיות מחויבים להשגת המטרות שלנו לטווח הבינוני: הפקת 200 אלף חביות שווה ערך נפט ליום, וממוקדים בהגברת קצב הפקת הגז עד למקסימום, לצד פרויקטים נוספים למציאה ולפיתוח של מאגרים נוספים באזור".
פורסם לראשונה: 16:19, 27.10.22