גולדקנופף הבוקר: "נעשה הכול בתיאום, אנחנו מפלגה אחת"
(צילום: סיני דוידפור)

המסורת נשמרת - ליהדות התורה לא יהיה נציג בקבינט: בהוראת האדמו"ר מגור, יו"ר יהדות התורה, ח"כ יצחק גולדקנופף, הודיע הערב (שני) לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כי הוא מוותר על חברותו בקבינט המדיני-ביטחוני, למרות ההסכם הקואליציוני שהעניק לו את התפקיד. לפי גולדקנופף, שהיה אמור להיות הנציג הראשון של יהדות התורה בפורום השרים הבכיר, הצעד התקבל "למען השלום והאחדות".
הבוקר התייחס שר הבינוי והשיכון המיועד גולדקנופף בוועידת הנדל"ן של ynet ו"ידיעות אחרונות" לעימות עם יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני סביב הסוגיה ואמר כי "נעשה הכול בתיאום, כל אחד יקבל את מה שמגיע לו. אנחנו מפלגה אחת. אנחנו רבים כמו כל מפלגה, זה טבעי. אנחנו פותרים את זה בידידות".
3 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף
יצחק גולדקנופף
ויתר על המקום בקבינט "למען השלום והאחדות"
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
הוא קיבל את ההחלטה. האדמו"ר מגור
הוא קיבל את ההחלטה. האדמו"ר מגור
הוא קיבל את ההחלטה. האדמו"ר מגור
(צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)
3 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכספים בנושא מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה
דיון ועדת הכספים בנושא מספר חברי הכנסת הנדרש להתפלגות סיעה
התנגד להסכם הקואליציוני. גפני
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כשנשאל אם הוא רוצה להיות חבר בקבינט - השיב: "את זה יחליטו גדולי ישראל. אם הם יחליטו שאנחנו חייבים להיות שם לא תהיה לי ברירה. אנחנו שותפים ואנחנו נעשה הכול בתיאום, אנחנו עובדים בתיאום, אנחנו מאוחדים, תסתכלו בעיתונים שלנו מה כתוב. שם כתוב שאנחנו אוהבים זה את זה". לאחר מכן הוסיף: "יש לנו את זה בנייר, לא אמרתי שיש לנו את זה במעשה".
בשבוע שעבר - ואחרי שלושה חודשים של "הפסקת אש" - התחדשו המלחמות הפנימיות ביהדות התורה, בעקבות מינויו של גולדקנופף לקבינט. אחרי האיומים מצד דגל התורה, גורמים באגודת ישראל אמרו כי "לנתניהו יש 61 גם בלי הליטאים" והמליצו לליכוד לא למצמץ בעניין. במסגרת היריבות בין גפני לגולדקנופף, שקל גפני לאתגר את נתניהו ולבקש את משרד השיכון לעצמו.
(צילום: נויל האריס)

גפני, מספר 2 במפלגה החרדית והנציג הבכיר של תנועת דגל התורה הליטאית, אף הודיע כי הוא מסרב להכיר בהסכם הקואליציוני שעליו חתמו בשמה החסידים, בטענה ש"נושאים עקרוניים שהיו בינינו טרם לובנו ולא הגענו להסכמות עליהם". מנגד, באגודת ישראל בראשות גולדקנופף, האשימו את דגל התורה כי המשבר האידיאולוגי מדומה והוא רק תירוץ לניסיונם לשפר את ההסכם ממניעים פסולים – קידום אינטרסים כלכליים של מקורביהם.
במשך עשרות שנים נהגו הפוליטיקאים החרדים שלא להתמנות לתפקידים רשמיים המטילים עליהם אחריות כוללת לכל פעולות הממשלה, מטעמים אידיאולוגיים-סמליים – חשש שמא צעדים בעייתיים מבחינה דתית שהיא מבצעת ייחשבו כאילו נעשו בתמיכתם. בעבר הם הקפידו לקחת לעצמם רק תפקידי סגן שר במעמד שר, עד שב-2015 החליטה מועצת גדולי התורה החסידית להתיר לנציגיה להתמנות לשרים.
המועצה המקבילה, הליטאית, לא עסקה בנושא, משום שתפקידים אלה בכל מקרה לא הוצעו מעולם לאנשיה, ורק בחודש שעבר, לאחר הבחירות, כשהדבר הפך לרלוונטי, הודיע מנהיג דגל התורה, הרב גרשון אדלשטיין, כי הוא דבק במדיניות הישנה ומתנגד לכך.